Iba pred pár dňami českí experti vyslali médiám správu, že by sa objem informácií o útokoch mal zmenšiť. Zhodli sa, že k správam treba pristupovať opatrnejšie, obmedziť detaily a publicitu teroristov.
Výzva prichádza krátko po tom, čo viaceré významné médiá vo Francúzsku prestali so zverejňovaním mien a fotografií islamistov v snahe potlačiť ich glorifikovanie, niektoré už viac nezverejňujú priznania Islamského štátu k atentátom.
Súhlasím s tým, aby sme aj na Slovensku prehodnotili prístup k správam o útokoch. Je už len na spoločnej debate, akou cestou by sa malo informovanie uberať, rozhodne by však nemalo viesť k zastrašovaniu ľudí, ešte väčšiemu stupňovaniu napätia či úmyselnému nafukovaniu tém a využívaniu vlny strachu.
Vo svete internetu a printu predávajú veľké titulky a na rozdiel od televízií majú tieto médiá neraz otvorenú cestu k zveličovaniu či šíreniu neoverených správ, nakoľko nepodliehajú regulácii. Tak sa stane, že sa pri informovaní o útoku v nákupnom centre v Mníchove objaví ako titulná fotografia článku záber zdevastovaného obchodného centra v Afrike.
Spomínaní experti vyčítali televíziám, že aj malým útokom venujú veľa priestoru. Zastrašovanie (našťastie) vplyv na zvyšovanie zisku televízií nemá, pri regulácii podľa zákona o vysielaní a retransmisii je k tomu kľúčové overovanie informácií a objektívnosť.
Verím, že jedného dňa budú rovnaké pravidlá platiť pre všetky médiá, aby sa o útokoch informovalo adekvátne bez šírenia strachu a živenia sa tragickými témami. A to v rozsahu, ktorý nebude prispievať k zvyšovaniu obáv či potenciálnych hrozieb.
Mgr. Marcel Grega, viceprezident pre televíznu sekciu Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska (ANRTS) a generálny riaditeľ JOJ Group.