Donedávna platilo, že internetová reklama na alkohol sa zobrazila aj tomu, komu by nemala. Avšak už čoskoro to nebude platiť. Veľkí hráči z digitálnej sféry - Facebook, Snapchat, Twitter a YouTube, sa na podnet Medzinárodnej aliancie pre zodpovednú konzumáciu alkoholu (IARD) zaviazali znížiť toto číslo na nula. Informovalo o tom združenie Fórum Pi s rozumom (FPSR), ktoré je slovenskou platformou aliancie. Ochrana a edukácia FPSR sa zameriava najmä na najohrozenejšie skupiny – neplnoletých, šoférov a nastávajúce mamičky.
Predmetom dohody lídrov onlinu s globálnou organizáciou IARD je vývoj postupov a metód na ďalšie znižovanie škodlivých zdravotných, sociálnych či ekonomických dopadov konzumácie alkoholu.
Prísnejší kódex už od budúceho roka
IARD plánuje zaviesť prísnejší kódex už v roku 2019, doterajší manuál pochádza zo septembra 2014. „Keď budeme spolupracovať a využijeme inovátorské a priekopnícke nastavenia, ktoré sú motorom celého nášho podnikania, môžeme svetu poskytnúť nové štandardy pri propagovaní alkoholu - piva, vína či destilátov,“ zhodli sa zástupcovia Facebook, Snapchat, Twitter a YouTube.
„Naše reklamné posolstvá by vždy mali byť legálne, pravdivé, čestné, vkusné a spoločensky zodpovedné,“ pripomenuli zástupcovia IARD, ktorá sídli vo Washingtone a združuje popredných producentov alkoholu z celého sveta.
Ako informovala FPSR, cieľom zapojenia najmodernejších softvérových nástrojov je, aby sa online reklama na alkohol v budúcnosti ukázala len užívateľom s oprávnením na jeho kúpu. Signatári zároveň chcú čo najuspokojivejšie vyhovieť ľuďom, ktorí si síce smú kúpiť alkohol, ale z rôznych dôvodov preferujú zostať na sociálnych sieťach mimo dosahu jeho propagovania.
IARD uviedla, že v súvislosti s reklamou objednanou jej členmi, 60 % impresií pochádza z vekovo obmedzenej časti webu, pričom 16 % takéhoto priestoru bolo nakúpených cielene. V období 2014 – 2017 vzrástol zo 68 % až na 97 % podiel zmlúv s agentúrami, ktoré podpisom pristúpili aj na dodržiavanie zásad zodpovednej propagácie alkoholu.
Manifest štyroch najsilnejších digitálnych firiem a neziskovej aliancie nadväzuje na päťročný projekt Producers´ Commitments, ktorý je rozvíjaný pod hlavičkou IARD aj v jednotlivých krajinách pôsobenia jej členov. Napríklad Fórum Pi s rozumom na Slovensku sa toto leto na multižánrovom festivale Pohoda v súčinnosti s organizátormi venovalo konzumácii alkoholu mladistvými a šoférovaniu pod vplyvom. „Návštevníkov pod 18 rokov odlíšili identifikačné náramky inej farby a vodiči si pred odjazdom mohli nechať zmerať hladinu zostatkového alkoholu – do certifikovaných testerov si kontrolne fúklo 3 000 ľudí. V týchto edukačno-osvetových aktivitách mienime pokračovať aj v nasledujúcich rokoch,“ dodáva k tomu zástupca tohto nekomerčného združenia Erik Čížek.
5 hlavných záväzkov IARD a Fóra Pi s rozumom:
1/ Redukovať konzumáciu alkoholu neplnoletými
2/ Posilňovať a rozširovať kódexy marketingovej činnosti výrobcov alkoholu
3/ Poskytovať konzumentom dostatočné informácie a zodpovedné produktové inovácie
4/ Znižovať výskyt šoférovania pod vplyvom alkoholu
5/ V súčinnosti s obchodníkmi obmedzovať škodlivé dopady konzumácie alkoholu