Minulý rok si denník SME pripomínal 8. máj prostredníctvom Stories, ktoré nesmú zmiznúť. Na 24 hodín denník SME publikoval instastories, ktoré mladým približovali príbehy z 2. svetovej vojny.
Kampaň zameraná na generáciu Z sa dostala až do finále New York Festivals Advertising Awards, kde momentálne spolu s ďalšími tromi prácami od slovenských agentúr bojuje o kov.
Tento rok sa agentúra Istropolitana Ogilvy rozhodla konfrontovať mladšie ročníky v spolupráci so sociálnou sieťou DayByMe, ktorá vznikla na základe komunít z instagramových profilov Dnes_nosim, Dnes_cestujem, Dnes_jem a Dnes_obuvam.
DayByMe cez svoju aplikáciu a instagramové profily oslovuje takmer milión mladých na Slovensku a v Čechách, ktorí sa zaujímajú o módu, cestovanie a gastronómiu a v týchto kategóriách konfrontovala mladých s tragickými faktami z minulosti.
Medzi outfitmi od blogerov, foodpornom a cestovateľskými zážitkami vyskočili fotografie žltej hviezdy, strava z koncentračných táborov a deportácie Židov nákladnými vlakmi s odkazom „Dnes SME nezabudli“.
O kampani hovorí Michal Belej, Associate Creative Director agentúry Istropolitana Ogilvy: „Na základe Stories, ktoré nesmú zmiznúť, sa nám osvedčila stratégia, že mladých musíme konfrontovať cez online platformy, na ktorých sa prirodzene nachádzajú. Hashtagy #DNESNOSÍM, #DNESCESTUJEM, #DNESJEM definujú svet mladých a preto sme sa spojili s DayByMe, aby sme mohli tento svet efektívne nabúrať. Rovnako nám s konfrontáciou pomohli aj osobnosti, u ktorých je cieľová skupina zvyknutá len na pôžitky a zábavu.“
Okrem DayByMe vytvárali obsah pre kampaň aj ďalšie osobnosti v jednotlivých kategóriách. Cestovateľ Martin Navrátil, blogujúci pod nickom Travelistan, odcestoval do Osvienčimu, odkiaľ spravil cez instastories prehliadku múzea.
Téme jedla sa povenoval foodbloger Daniel Feranec, ktorý na svojom profile Čoje zverejnil fotografiu jedla z koncentračného tábora.
Samostatnú kapitolu tvorila téma #DNESNOSÍM, v rámci ktorej si youtuber Expl0ited, admini zo Zomri alebo tanečník Spunkey dali trojuholníkové označenia, podľa ktorých kategorizovali väzňov v koncentračných táboroch.
Najväčšiu kontroverziu spôsobil komik Fero fotografiou s ružovým trojuholníkom, ktorým sa v koncentračných táboroch označovali homosexuáli. Na Ferovom facebookovom profile sa spustila vlna útokov na jeho sexuálnu orientáciu a ozývali sa ľudia, ktorí ho obviňovali z propagácie genderovej ideológie a deklarovali bojkot jeho sociálnych sietí.
„Dosť ma trápi, čo sa stalo, lebo stále nie som zvyknutý na hejt. Moja orientácia nie je tajomstvo, vo videách sa prezliekam za ženu a na Instagrame tieto veci ľudia neriešili. A zrazu sa na Facebooku ozvali kotlebovci, že ružovým trojuholníkom propagujem gender ideológiu. Je absurdné, že aj v roku 2019 sa musíme stretávať s takýmito reakciami na homosexualitu.Tu nejde len o mňa, celkovo nechápem, že sa vo svete aj dnes ľudia zabíjajú a šíria nenávisť kvôli rase alebo vierovyznaniu. Z minulosti by sme sa mali poučiť a nie ju opakovať,“ vyjadril sa k situácii komik Fero.
Vizitka kampane:
Agentúra: Istropolitana Ogilvy
Creative Director: Peter Darovec, Michal Belej
Copywriter: Michal Belej, Vladimír Janček
Art Director: Jakub Svetlík, Radoslav Török
Social Media: Lenka Lukáčová
Account Manager: Petra Lukáčová, Nikola Lépesová