Americká internetová spoločnosť Google znemožní inzerentom zameriavať politickú reklamu na konkrétnych používateľov na základe ich predpokladaných politických preferencií. Naďalej však bude možné politickú reklamu zameriavať podľa veku, pohlavia či bydliska používateľov.
Nové pravidlá začnú už budúci týždeň platiť v Británii, kde budú v decembri predčasné parlamentné voľby. V Európskej únii nadobudne platnosť do konca tohto roka a v ostatných krajinách začiatkom januára, napísala agentúra AP.
Google tiež oznámil, že bude podnikať kroky proti zjavne zavádzajúcim informáciám v politických reklamách. V tom sa líši od firmy Facebook, ktorá podľa svojho šéfa Marka Zuckerberga fakty v politickej reklame overovať nemieni, píše server BBC.
"Vzhľadom na obavy a diskusie okolo politickej reklamy a dôležitosti dôvery v demokratický proces chceme zlepšiť dôveru voličov v politické inzeráty, ktoré môžu vidieť na našich platformách," uviedol Google. Naznačil však, že bude v tomto smere postupovať obozretne a zasahovať len v prípade najočividnejších dezinformácií.
"Uvedomujeme si, že rázny politický dialóg je dôležitou súčasťou demokracie a že nikto nedokáže rozumne posúdiť každé politické tvrdenie, proti tvrdenie a narážku," upozornila firma. "Takže očakávame, že počet politických reklám, v ktorých podnikneme opatrenia, bude veľmi obmedzený," dodala.
Politická reklama sa podľa serveru BBC podieľa iba relatívne malou čiastkou na celkových príjmoch spoločnosti Google z inzercie, ktoré v minulom roku predstavovali približne 116 miliárd dolárov. Google prevádzkuje najpoužívanejší internetový vyhľadávač na svete a rad ďalších služieb.