Ku koncoročnému bilancovaniu sa pridal aj Adweek, ktorý ako každý rok zostavil rebríček najlepších reklám za rok 2019. Niektoré z nich sú prekvapením, no môžeme povedať, že väčšinu poznáme z Cannes alebo preto, že sa po zverejnení stali virálnymi. Prinášame prehľad top 10 reklám, ktoré Adweek do rebríčka tých najlepších zaradil.
10. Ikea Real Life Series
Desiata priečka patrí spoločnosti Ikea, konkrétne kampani zo Spojených arabských emirátov. Tvorcovia sa rozhodli zariadiť tri najznámejšie obývačky nábytkom, ktorý ponúka švédska nábytkárska firma. Kampaň Ikea Real Life vytvorila španielska agentúra Publicis. Reklamné vizuály sa rýchlo šírili na internete a tak sa spoločnosti rozhodli obývačky predstaviť aj v skutočnosti. Niekoľko bolo podľa zahraničných médií zrealizovaných v predajniach Ikea na Blźkom východe.
9. Back-to-School Essentials
Nezisková organizácia Sandy Hook Promise sa venuje násiliu, zbraniam a šikanovaniu na školách. Už v roku 2016 predstavila v spolupráci s BBDO New York kampaň Evan, ktorá ukazuje príbeh mladých zaľúbencov. Na konci „deja“ príde zvrat a všetci pochopia že ide vlastne aj o iný príbeh. Popri tom, čo sa pozeráme na Evana, sa v pozadí niekoľkokrát objaví chlapec, ktorý naznačuje, že nemá problém s narábaním so zbraňou. Dva roky po tomto spote sa organizácia pokúšala priniesť zaujímavé spoty, avšak taká popularita, ako v roku 2016 sa im nedostala.
Tento rok organizácia a agentúra BBDO New York opäť pripravila na prvý pohľad milý spot, v ktorom žiaci zdôrazňujú dôležitosť jednotlivých predmetov, ktoré využívajú v škole. K zvratu príde, keď na chodbe v škole počuť výstrely a z každodenným predmetov sa stávajú také, ktoré môžu v akútnom prípadne možno aj zachrániť život.
8. Changing the Game
Osmička medzi najlepšími reklamami je podľa Adweek kampaň spoločnosti Microsoft, ktorú kreatívne zastrešila agentúra McCann. Microsoft predstavil konzolu pre Xbox, ktorá deťom so zdravotným postihnutím umožňuje hrať videohry tak, ako to môžu zdravé deti.
Práca získala najvyššie ocenenie Grand Prix na tohtoročnom festivale kreativity Cannes Lions v kategórii Brand experience & activation. Predseda poroty Jaime Mandelbaum vysvetlil, že Microsoft dostal Grand Prix za to, že nielen mení vzťah spotrebiteľov k značke, ale má nadpriemerný vplyv na životy. Ako priznal, na ocenenie Grand Prix bolo v tejto kategórii viacero adeptov, ale toto bolo skutočne to, čo neuveriteľným spôsobom funguje vo viacerých smeroch.
7. Ice Cream for Adults
Táto práca je na siedmej priečke podľa Adweeku kvôli tomu, že svojím copywritingom a exekúciou vyčnieva spomedzi ostatných produktových reklám, nielen na zmrzlinu. Pre značku Halo Top kampaň vytvorila agentúra 72andSunny New York. Tvorcovia reklamy vyzdvihujú hlavnú myšlienku kampane, že deti chcú zmrzlinu keď sú šťastné, ale dospelý naopak potrebujú zmrzlinu keď nie sú. Kampaň podľa nich vznikla preto, aby sme si to uvedomili.
6. New Normal
Šiesta najlepšia reklama je podľa Adweeku počin od režiséra Spike Jonzea, ktorý stojí za oceňovaným spotom Welcome home pre Apple. Spoločnosť MedMen v spote zaznamenáva americkú históriu marihuany od farmy Georgea Washingtona až to dnešnú dobu. Cieľom dvojminútového spotu je zmeniť dialóg a povzbudiť k normalizácii zákonov a noriem týkajúcich sa marihuany.
5. The Book of Dreams
Piata priečka patrí vianočnej reklame spoločnosti Argos. Keďže ide o pomerne slabý ročník tohtoročných vianočných reklám, ako jednu z pekných počinov uvádza Adweek práve túto. Spot ukazuje bubnujúceho otca, ktorý si spolu s dcérou užijú spoločné vystúpenie, aj keď sa všetko odohrá iba doma v kuchyni.
4. Gift Responsibly
Medzi top 25 reklamami sa objavil aj spot spoločnosti Aviation Gin, dokonca na štvrtej priečke. Kampaň „Gift Responsibly“ je paródiou na minuloročný nevydarený spot spoločnosti Peloton. Hlavnú úlohu v spote si zahrala rovnaká herečka Monica Ruiz.
3. Dream Crazier, Dream Further
Bronzové umiestnenie medzi top reklamami majú dve reklamy. Obidve pre Nike a už z názvu vám je určite jasné, ktoré to sú. Kampaň odštartovala v roku 2018 pri príležitosti 30. výročia claimu Just Do it. Hlavnou postavou bol kontroverzný hráč amerického futbalu Colin Kaepernick.
V tomto roku pokračovala kampaň spotom Dream Further, ktorého hlavnou hrdinkou je mladá hráčka futbalu. Na začiatku spotu je ukázané, ako je zo situácie zneistená no nakoniec sa z nej stane výborná hráčka vo viacerých známych tímoch. V reklame sa objavilo niekoľko známych tvárí, hlavnou myšlienkou je, aby sme nemenila náš sen, ale svet.
V druhom spote, ktorý Nike odvysielalo počas Oscarovej noci, si v hlavne úlohe zahrala dlhoročná ambasádorka značky Serena Williams. V reklame apeluje na vytrvalosť, húževnatosť a odhodlanie športovkýň.
"Ak ukážeme emócie, hovoria, že sme dramatické, ak si za niečím stojíme, sme rozrušené," tvrdí Serena v reklame. Ďalej hovorí o ďalších prirovnaniach na adresu žien v emočnom vypätí ako hysterická, iracionálna alebo šialená. Serena uzatvára reklamu slovami: "Takže ťa chcú nazývať bláznom, v poriadku, ukáž im, čo môže blázon dokázať."
2. The Truth Is Worth It
Veľký úspech tento rok zožala kampaň New York Times. Agentúra Droga5 v reklame ukazuje momenty, ktorými si musia novinári z celého sveta prejsť, aby priniesli aktuálne správy z rôznym problémových oblastí. Každá zo série reklám sa venuje inému príbehu, ktorý potvrdzuje dôležitosť prístupu k pravdivým informáciám.
1. Joust
Veľkú pozornosť hneď na začiatku roka 2019 pritiahla reklama na HBO a Bud Light zasadená do stredovekého prostredia, ktorá sa po 50 sekundách nečakane zmení na upútavku na poslednú sériu Hier o tróny, ktorú televízia HBO začala vysielať v apríli. Za najlepšou reklamou roka 2019 podľa Adweeku stoja dve svetové agentúry Droga5 a Wieden + Kennedy New York.
"Nikto nečakal, že z toho bude reklama na Hry o tróny, a mne to prišlo ako výborné a veľmi odvážne spojenie," komentovala nápad Wendy Clarková z agentúry DDB Worldwide.