Predstavujeme Mateja Králika, kreatívneho riaditeľa z agentúry ApplePie.
Matej po strednej škole vo Viedni pracoval v jednej z prvých digitálnych agentúr Ovos, odkiaľ odišiel na reklamnú akadémiu- odbor grafický dizajn, ktorý študoval taktiež vo Viedni. Po ukončení štúdia pracoval dva roky ako Art Director v agentúre Wiktor Leo Burnett pod Petrom Hrevušom. Momentáne v agentúre ApplePie zastáva funkciu Creative Directora.
Popíšte váš rok 2019 jednou vetou.
Pracuj a radosť príde sama.
Čo najdôležitejšie si naplánujete na rok 2020?
V tomto roku máme ambície nastavené „proklete“ vysoko. Posilnili sme tím o nových skúsených ľudí na kreatívnom oddelení, tak isto rozširujeme digitálne oddelenie a nastavujeme nanovo niektoré procesy. Za najdôležitejšie považujem zladiť sa s novým nastavením a vedením tímu v jeho guidelinoch.
Ako rád trávite čas, keď nepracujete?
Rád si vypnem hlavu na motorke, je to pre mňa meditácia.
Čokoľvek, čo rád sledujete alebo vás inšpiruje?
Okrem toho, že človek sleduje svetové kampane, tak ako vizuálca ma inšpirujú napríklad filmy, ale aj umenie, architektúra.
Niekedy ma k idei inšpiruje úplná drobnosť. Ale celkovo je podľa mňa doležité nežiť si len svoju bublinu, ale sledovať dianie okolo seba, či už šport alebo politiku alebo kultúru. Aj obyčajné nedeľné sledovanie futbalu vie inšpirovať k idei: napríklad jednonohý chlapec, ku ktorému život nie je fér, ale on zmení pravidlá hry a hrá s ostatnými a dokonca je lepší (náš zatiaľ posledný spot pre Dôveru).
Cestovateľské okienko (čokoľvek spojené s vašimi cestovateľskými zážitkami).
Vianoce na Havaji, ktoré sme strávili na gumenom člne pod ktorým plávali 20 metrové veľryby. Niekto má na Vianoce kapra, niekto veľryby. Beat it.
Ktorá zahraničná a slovenská kampaň bola podľa vás najlepšia a prečo?
Zo zahraničných mám favoritov viac, ale keby som mal vybrať jednu (samozrejme, okrem NIKE Dream Further, po ktorej mám vždy husiu kožu - čo sa nestáva často), tak by to bola asi kampaň Gillette - The Best Man Can Be.
Páči sa mi totálny kontrast medzi tou striktnou maskulinitou, ktorú Gillette predstavuje a message, ktorú táto kampaň hovorí. Pridali sa tým k hnutiu #metoo, ktoré bojuje proti sexuálnemu obťažovaniu a šikane ako takej.
Z domácej scény bola pre mňa najvýraznejšia kampaň Nebuď pirát od Elite Solutions. Vznikla silná spoločenská diskusia a podľa výsledkov táto kampaň ovplyvnila správanie vodičov za volantom. Nehovoriac o kreatívnych oceneniach.
Ktorá kritika vás v živote výrazne posunula vpred?
Každá konštruktívna kritika ma posúva vpred, taká, po ktorej viem, čo bolo zle a čo bude nabudúce lepšie. Svoje vlastné faily, ktorých je aj v pracovnom aj osobnom živote požehnane, sa snažím použiť na konci dňa ako motiváciu.
Aká je vaša obľúbená spomienka spojená so zamestnaním?
Sú to všetky tie momenty, keď človek vidí výsledky svojej prace a vidí, že fungujú. Spomienky na kampane, ktoré zanechali stopu dodnes, napríklad naša kampaň pre Vagus Hľadá sa Tibor a následne jej pokračovanie o rok neskôr.