StoryEditor

Na Slovensko sa pomaly vracia „druhá vlna strachu“, ukazuje prieskum

21.07.2020, 08:40
Autor:
hrnhrn
Prieskum Slovensko v čase pandémie mapuje vývoj postojov a skúseností ľudí.

Koncom marca 2020, tri týždne po tom, ako WHO vyhlásila ochorenie Covid-19 za pandémiu a Slovensko začalo zavádzať prvé rázne opatrenia proti jej šíreniu, spustila prieskumná spoločnosť Actly projekt Slovensko v čase pandémie, v ktorom kontinuálne meria postoje, skúsenosti a stratégie ľudí. Aktuálna šiesta vlna merania priniesla viaceré zaujímavé výsledky.

Nárast obáv z druhej vlny pandémie

Od začiatku pandémie sa slovenská spoločnosť pomerne rýchlo zbavovala pocitu ohrozenia nákazou. S nástupom dovolenkovej mobility sa však trend znižovania obáv z nákazy zastavil, naopak, obavy začali mierne rásť. Stále však prevládajú ľudia, ktorí sa necítia ohrození novým koronavírusom (66 percent), obavy vyjadrilo 34 percent respondentov.

Actly / Slovensko v čase pandémie

​Obavy rastú s vekom a vzdelaním

Pocitom neohrozenosti vynikajú ľudia pod 30 rokov, predovšetkým študenti. Kým v čase mimoriadnych opatrení mali silnejší pocit ohrozenia ľudia s nižším vzdelaním, dnes sú to vzdelanejší. Tí sa v čase vrcholiacich protipandemických opatrení cítili najmenej ohrození, v súčasnosti je to už naopak. Najviac sa cítia ohrození ľudia s vysokoškolským vzdelaním, z ktorých si až 41 percent zvolilo odpoveď „určite“ a „skôr áno“.

Actly / Slovensko v čase pandémie

​Strach z ekonomickej krízy

Trvalo najväčšie sú obavy z dlhodobého ekonomického prepadu (86 percent) a nedisciplinovasti spoluobčanov pri dodržiavní hygienických a ochranných opatrení (79 percent). Za nimi nasleduje mix obáv z druhej vlny pandémie, zdravotných rizík a z poklesu životnej úrovne domácnosti. Viac ako 70 percent opýtaných má tiež obavu zo stavu zdravotníctva vo vzťahu k iným vážnym diagnózam a zo znovuzavedenia prísnych opatrení. Všetky typy rizík vnímajú ľudia intenzívnejšie ako pred niekoľkými týždňami.

Actly / Slovensko v čase pandémie

Korona prestáva ovplyvňovať život ľudí

Napriek zvýšeným obavám vplyv pandémie na bežný život postupne slabne. Štyri mesiace od vyhlásenia pandémie hodnotia traja zo štyroch ľudí na Slovensku jej vplyv na svoj život iba ako mierny až takmer žiadny zásah do svojho bežného života. Na druhej strane, stále iba necelá štvrtina hovorí, že ich terajší život už nie je koronou ovplyvnený vôbec alebo takmer vôbec, kým iná štvrtina hovorí, že je ňou ovplyvnený významne alebo úplne.

Actly / Slovensko v čase pandémie

​Ľudia však naďalej šetria, viac ako 60 percent domácnosti cielene znižuje výdavky, pričom u 17 percent sa to deje výrazným spôsobom. Len pätina ľudí necíti žiadnu potrebu zvažovať úspornejší režim. Znižovanie výdavkov sa najviac týka tridsiatnikov a podnikateľov, dôchodcovia znižujú svoje výdavky zo všetkých najmenej.

Actly / Slovensko v čase pandémie

Koronakríza vs. dovolenky

V roku korony sa o 21 percent zvýšil počet tých Slovákov, ktorí sa nechystajú na žiadnu letnú dovolenku. Do dovolenkových plánov sa kríza premietla aj poklesom záujmu o prímorské destinácie (o 76 percent) a o iné zahraničné pobyty (o 58 percent). Do slovenských destinácií nasmerovalo svoju dovolenku 39 percent Slovákov, čo znamená medziročný nárast o 22percent.

Actly / Slovensko v čase pandémie

Home-office a jeho perspektívy

Skúsenosť s prácou z domu počas protipandemických opatrení má necelých 30 percent z ekonomicky aktívnych ľudí. Väčšina z tých, ktorí zažili home-office, by si ho želala natrvalo, hoci aj čiastočne. Na druhej strane, štvrtine nevyhovuje home-office v žiadnej forme. Podľa odhadov respondentov sa na väčšinovú prácu z domu pripravuje 27 percent firiem, 44 percent s ňou však do budúcna nepočíta vôbec.

Actly / Slovensko v čase pandémie

Očakávanie návratu do normálneho života

Od konca marca ľudia niekoľkokrát posunuli horizont uvažovania o skončení mimoriadnej situácie. V súčasnosti sa skoro štvrtina opýtaných domnieva, že všetky opatrenia, ktoré priniesla koronakríza, sa neskončia skôr než v roku 2022. Väčšina z tejto skupiny si pritom myslí, že to už nebude nikdy. Tretina predpokladá, že to bude niekedy v horizonte jedného roka. Iba každý piaty je toho názoru, že sa tak stane do decembra tohto roku.

Actly / Slovensko v čase pandémie

​Prieskum realizovala agentúra Actly v období od 10. do 13. júla online formou na vzorke 1000 respondentov 18+. Kvótny výber reprezentuje pohlavie, vek, kraj a veľkosť sídla.

01 - Modified: 2020-06-18 08:43:49 - Feat.: 0 - Title: Dovolenkový prieskum: Polovica Slovákov zmenila cestovateľské plány 02 - Modified: 2020-06-27 11:34:07 - Feat.: 0 - Title: Prieskum ukázal, že žijeme od výplaty k výplate. Uškodiť to môže rozbehu ekonomky 03 - Modified: 2020-07-02 15:00:47 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Optimizmus spotrebiteľov rastie pomaly, svoje výdavky aj naďalej zvažujú 04 - Modified: 2020-07-20 09:37:38 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Top 5 slovenských potravín. Slováci sú verní tradičným chutiam
01 - Modified: 2023-08-24 08:14:14 - Feat.: - Title: Prieskum: Dve tretiny vydavateľov sa pripravujú na obdobie bez cookies v roku 2023 02 - Modified: 2023-06-07 06:40:41 - Feat.: - Title: Prieskum o kráse: Do módy sa vracia prirodzenosť 03 - Modified: 2023-05-31 10:23:43 - Feat.: - Title: Pre tri štvrtiny Slovákov je pri online nakupovaní dôležitá rýchlosť doručenia 04 - Modified: 2022-09-14 10:20:02 - Feat.: - Title: 2muse Talks: Dobrý prieskum dokáže priniesť kvalitné dáta a pomôcť aj v komunálnych voľbách 05 - Modified: 2022-08-19 03:43:01 - Feat.: - Title: Prieskum: Ktoré značky pív obľubujú Slováci?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. december 2024 14:13