Robiť v kreatívnych odvetviach ako reklama a marketing znie ako vysnívaná práca. Známe značky, stále nové nápady a dynamický tím. Prečo potom trpia reklamné agentúry veľkou fluktuáciou a toto prostredie zvládajú zväčša iba mladí?
Spoločnosť Fishbowl koncom roka 2019 spravila prieskum medzi reklamnými a PR agentúrami, v ktorom im na otázky ohľadom syndrómu vyhorenia odpovedalo 11 286 ľudí. Výsledky boli extrémne prekvapivé. Až 65 percent ľudí z reklamy a PR priznalo, že v súčasnosti trpia syndrómom vyhorenia. Na dôležitosť tejto témy poukázala aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ktorá v roku 2019 označila syndróm vyhorenia ako lekársku diagnózu.
Ľudia v reklame sa podľa vlastných slov cítia často ako bobuľka hrozna pod tlakom. Ak je tento tlak príliš veľký, prasknú. Dá sa tento tlak zmierniť? Najskôr sa pozrime na to, čo ho spôsobuje:
- Dlhá pracovná doba a strata rovnováhy medzi súkromným a pracovným životom.
- Naháňanie sa za „ASAP URGENT“ vecami, ktoré často ani nie je možné urýchliť.
- Stereotyp, ktorý nastane po čase v každej práci.
- Ambícia zlepšiť si pozíciu na vizitke približne každé 2 roky.
- Neschopnosť povedať nie.
Tieto a mnohé iné elementy spôsobujú tlak na psychiku, stres, vyčerpanie a hromadiace sa negatívne emócie k práci. Potom je už len otázkou času, kedy nastane syndróm vyhorenia.
Podľa prieskumu od Paychex sú marketéri počas pracovného týždňa až 3,84 dňa v strese. To je viac ako 76,8 percent pracovného času. Byť permanentne v strese nie je zdravé pre zamestnancov, ale ani pre zamestnávateľa a jeho biznis. Výskum z Oxfordskej univerzity ukázal, že zamestnanci, ktorí povedali o sebe, že sú spokojní, boli aj produktívnejší. Šťastní zamestnanci sú však nielen produktívnejší, ale sú aj lepšími lídrami, viac vzájomne spolupracujú, sú lojálnejší a dokonca sú aj kreatívnejší. Je to logické, pretože ten, kto je nespokojný, vystresovaný a na pokraji vyhorenia, ťažko dostane skvelý nápad a urobí dobre svoju prácu. Úspešná reklamná agentúra by sa preto nemala snažiť pracovať prvoplánovo iba na výsledkoch, ale aj na zlepšovaní prostredia pre svojich zamestnancov.
Je možné ovplyvniť mieru vyhorenia zamestnancov v práci?
Spoločnosť Fishbowl v prieskume zisťovala, aká je miera vyhorenia v konkrétnych agentúrach. Dospela k záveru, že to číslo bolo v niektorých agentúrach vyššie a v iných naopak nižšie. Miera vyhorenia teda nie je rovnaká vo všetkých firmách, ktoré tvoria reklamu. Nastavenie ich procesov môže výrazne znížiť riziko vyhorenia zamestnancov.
Na Slovensku sa zlepšením pozitívnej atmosféry a znížením zbytočného tlaku, začala zaoberať reklamná agentúra TRIAD a aktivity zastrešujú sloganom „Radšej zapálení ako vyhorení“. Ako viacnásobne oceňovaná agentúra roka si uvedomujú, že svoju prácu robia dobre iba vtedy, ak sú pre ňu naozaj zapálení a robia ju s radosťou dlhodobo. Preto začali otvorene hovoriť o probléme vyhorenia. Rozbehli projekt www.zapaleni.sk, kde chcú na túto tému poukazovať, pomôcť s prevenciou a pomáhať tak nielen "TRIAĎákom", ale aj celej brandži.
V projekte nájdete podcast, do ktorého si ako hostí začínajú pozývať odborníkov na túto tému. Work-life balance hľadajú aj pomocou pravidelnej jógy, na ktorú všetkých pozývajú a tiež prostredníctvom doplnku do webového prehliadača, ktorý vám každý deň poskytne iný playlist s heslom dňa. Ako napríklad. „Ak máš veľa jobov, pamätaj, že máš jedno zdravie.“
Ako hovorí šéfka TRIADu na Slovensku, Maru Mitlíková: „V DNA TRIADu je aj to, že nám záleží. Nielen na dobre odvedenej práci a na spokojných klientoch, ale aj na nás navzájom. Cítime, že naše skúsenosti a to, že sme sa vždy pozerali na veci svojím spôsobom, môžu byť užitočné a čoraz viac potrebné. Ako Agentúra roka tak vieme pomôcť celej brandži.” Maru si uvedomuje dôležitosť tejto témy a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa sama, ako riaditeľka jednej z top reklamných agentúr, rozhodla vrátiť do lavíc univerzity a študovať psychológiu.