Tri štvrtiny nakupujúcich teraz kvôli pandémii dávajú radšej prednosť obchodom a službám v susedstve. Medzi piliere miestnych komunít sa radia pohostinstvá a reštaurácie, večierky alebo poštové pobočky. Traja z piatich ľudí dôverujú odporúčaniam svojich lokálnych predajcov a 77 percent zákazníkov dáva prednosť nákupom od osôb, ktoré pozná. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Mastercard v 16 európskych krajinách.
Vykonaný prieskum ukázal, že ľudia naprieč Európou teraz ďaleko viac utrácajú v okolitom prostredí predovšetkým preto, aby svojim miestnym predajcom pomohli postaviť sa späť na nohy (49 percent). Medzi ďalšie významné dôvody patria novo vytvorené vzťahy s predajcami a nezávislými obchodmi (28 percent) a dôvera v odporúčaniach druhých (26 percent).
Dve tretiny európskych zákazníkov uvádzajú, že si od vypuknutia pandémie ochorenia Covid-19 obľúbili nakupovanie vo svojom najbližšom okolí. Ako tri hlavné dôvody respondenti zmieňovali pohodlie (50 percent), zástupy ľudí v supermarketoch (40 percent) a nariadené obmedzenia dlhších ciest (31 percent).
Firmy s lokálnou pôsobnosťou v tomto roku výrazným spôsobom zasiahla prebiehajúca zdravotná kríza. Pravdaže malé podniky sa budú schopné ako v rámci svojich komunít, tak aj v globálnom meradle znovu spamätať vďaka dvojici zásadných faktorov. Lokálny predajcovia sa tešia historicky najvyššej dôvere zákazníkov a spoločnosť Mastercard na podporu oživenia miestnych firiem poskytuje pomoc v hodnote 250 miliónov dolárov.
Uplatňovanie protiepidemiologických opatrení má podľa prieskumu podobný vplyv aj na trendy vývoja komunitných hodnôt: oproti minulému roku dnes 58 percent ľudí ďaleko skôr pozdraví svojich susedov, približne každý piaty má kľúč od susedov, 44 percent ľudí preberá pre svojich susedov zásielky a 18 percent uvádza, že sú členmi miestnej skupiny v aplikácii WhatsApp. Prieskum ďalej ukázal, že pre miestne komunity zohrávajú zásadnú úlohu najmä lokálne poštovné úrady, pohostinstvá a reštaurácie, školy, parky a večierky.
Prieskum vykonala v septembri 2020 nezávislá spoločnosť OnePoll na vzorke 13 000 dospelých respondentov v 16 krajinách.