Webonestudio
StoryEditor

Rok 2020 bol rokom extrémov. Pandémia priniesla nárast nákupov na internete o tretinu

03.02.2021, 14:00
Autor:
redred
Slováci na internete minuli až 1,75 miliardy eur.

Rok 2020 bol plný prekvapení. Nečakaná pandémia znamenala revolúciu v správaní slovenských zákazníkov v online priestore. Priniesla nevídaný rast nákupov na internete aj stovky novovzniknutých e-shopov. Slováci na internete minuli v roku 2020 až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 takmer tretinový nárast.

Rast e-commerce do značnej miery kopíroval obdobia najväčších bezpečnostných obmedzení. „Efekt „hokejky“, teda strmý nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím aj minulým rokom, sme zaznamenali v marci a apríli. Obdobná situácia potom nastala s príchodom jesene a počas predvianočných nákupov, kedy sa spustila druhá vlna lockdownu a čísla opäť vyskočili o desiatky percent,“ hovorí Tomáš Braverman, riaditeľ nákupného radcu Heureka.

Najväčší podiel na obrate e-commerce mala elektronika, ktorá tvorila až vyše tretinu všetkých nákupov. Ďalšími ťahúňmi boli produkty pre dom a záhradu s pätinovým podielom a oblečenie a móda, ako aj športové vybavenie.

Uplynulý rok prial aj kategóriám, ktoré doteraz v online hrali skôr druhé husle. O 93 percent vzrástol záujem o jedlo a nápoje, darilo sa aj erotickým pomôckam, ktoré podrástli o takmer polovicu.

Online privítal nováčikov

Pandemické opatrenia, najmä zavreté kamenné obchody, boli hlavným dôvodom radikálneho rastu e-commerce v roku 2020. Počas uzavretí retailu vznikali nové e-shopy ako nový predajný kanál, často ako doplnok ku kamennému obchodu. Celkovo ich na konci roku 2020 evidovali na Slovensku už 14 300, čo je o 14 percent viac ako predchádzajúci rok. Nasledovali ich aj zákazníci a pre mnohých z nich to bola prvá skúsenosť s nákupmi online. „Odrazilo sa to aj na ich správaní – čo sa týka výberu e-shopov, platieb alebo dopravcov,“ dodáva Tomáš Braverman.

S núteným presunom do online začali zákazníci u e-shopov klásť oveľa väčší dôraz na známosť značky a na dôveryhodnosť obchodu. Veľkou výhodou, predovšetkým koncom roka s druhou vlnou pandémie, mali väčšie e-shopy, ktoré navyše disponovali kamennými predajňami a zákazníci ich mohli využiť ako odberné miesta.

Vládne opatrenia a jarné obmedzenia kontaktu sa podpísali aj na platobných metódach, ktoré zákazníci využívali. „Dobierka vplyvom opatrení klesla v jarných mesiacoch na nulu a platbu online si tak museli vyskúšať takmer všetci zákazníci e-shopov," opisuje jarnú situáciu Tomáš Braverman. Po obnovení dobierky sa však pomer platieb na dobierku a online vrátil takmer k predpandemickým číslam.

Vyhliadky do roku 2021

Rok 2020 bol rokom extrémov a prial online hráčom, ktorí dokázali adekvátne reagovať na zvýšený dopyt a náročnejšie podmienky. „Nedá sa predpokladať, že tento trend bude udržateľný – skôr naopak. Akonáhle si zákazníci navyknú na online nákupy, budú skôr šetriť a každý výdavok domácnosti budú zvažovať, a tak bude veľkou výzvou tento rok aspoň vyrovnať,“ očakáva šéf nákupného radcu Heureka Tomáš Braverman.

01 - Modified: 2020-12-14 13:02:53 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Slovenské e-shopy z pandémie profitujú, očakávajú aj silné Vianoce 02 - Modified: 2020-12-11 12:52:10 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Nákupy darčekov sa presúvajú do online priestoru. Minieme však menej ako minulý rok 03 - Modified: 2020-12-08 08:06:26 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Pandémia zmenila spôsoby platenia, 46 percent Slovákov začalo častejšie platiť bezhotovostne 04 - Modified: 2020-12-30 09:40:27 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Ako sme na Slovensku spokojní s rokom 2020?
01 - Modified: 2024-04-12 10:38:05 - Feat.: - Title: E-commerce si s PPC (ne)vystačí. Čo si vyžaduje zmena správania spotrebiteľov a inovácie? 02 - Modified: 2024-01-18 09:59:51 - Feat.: - Title: Toto bude 5 najsilnejších trendov v e-commerce pre rok 2024 03 - Modified: 2024-02-12 08:00:00 - Feat.: - Title: Rita Harnett: Spomalenie nákupnej cesty môže zvýšiť efektivitu predaja 04 - Modified: 2024-01-09 11:22:31 - Feat.: - Title: Vianoce vrátili slovenský e-commerce v 4. kvartáli k rastu, no minulý rok nedobehol 05 - Modified: 2023-12-04 12:41:08 - Feat.: - Title: Chceme byť pre našich zákazníkov viditeľní, hovorí marketingová riaditeľka Billy
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 10:30