Pixabay
StoryEditor

Prieskum: Pandémia zmenila spôsoby platenia, 46 percent Slovákov začalo častejšie platiť bezhotovostne

09.12.2020, 05:00
Autor:
redred
Takmer polovici Slovákov by nevadilo úplné zrušenie hotovosti.

Pandémia zmenila svet a s ním aj spôsob platenia. Z posledného prieskumu Mastercard z jesene 2020 vyplýva, že 46 percent respondentov začalo kvôli koronavírusu častejšie platiť bezhotovostne. Hlavným dôvodom tejto zmeny neboli vyššie nároky na hygienickosť, ale potreba rýchlo a bezproblémovo zaplatiť bez nutnosti prepočítavať hotovosť a nezdržiavať ostatných nakupujúcich.

Celkom 25 percent Slovákov už niekedy zaplatilo mobilným telefónom, čo je o 4 percentá viac ako vlani. Takmer polovici Slovákov by nevadilo úplné zrušenie hotovosti. Celkom 47 percent respondentov uviedlo, že im kvôli koronavírusu klesol príjem v domácnosti a 47 percent tvrdí, že ich koronakríza naučila šetriť.

„Koronavírusová kríza zmenila návyky Slovákov v spôsoboch platenia, čo potvrdil aj aktuálny prieskum spoločnosti Mastercard. Takmer polovica Slovákov začala častejšie platiť bezhotovostne. Až 51 percent respondentov nášho prieskumu tvrdí, že je pre nich hlavné bezproblémové a rýchle dokončenie nákupu bez prepočítavania bankoviek a mincí a bezkontaktná výmena medzi zákazníkom a predajcom. Rovnako to cítia aj obchodníci, ktorí v priebehu pandémie dokonca odmietali a vyžadovali bezkontaktné odovzdanie tovaru. S takou situáciou sa stretla takmer štvrtina opýtaných,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

V období jarných mimoriadnych opatrení najviac vzrástli bezhotovostné platby kartou (o 20 percent), mobilné platby (o 4 percentá) a využívanie mobilného bankovníctva (o 6 percent). Platby hotovosťou naopak poklesli o 14 percent oproti obdobiu pred pandémiou.

Celkovo 48 percentám respondentov by nevadilo úplne zrušenie hotovosti (oproti minulému roku je to o 7 percentuálnych bodov viac). Viac ako dve tretiny opýtaných by všetko najradšej platili výlučne kartou, takmer štvrtina v prieskume uviedla, že v čase nákupu hotovosť často ani nemala pri sebe. Stále klesá aj minimálna hodnota, ktorú sú Slováci ochotní uhradiť bezhotovostne. Takmer 50 percent by kartou zaplatilo nákup v hodnote 1 eura.

Z prieskumu vyplýva, že podiel bezhotovostných transakcií tento rok prevýšil platby hotovosťou. Celkom 53 percent všetkých platieb je dnes realizovaných bezhotovostne, ďalších 20 percent platieb by mohlo byť tiež realizovaných bezhotovostne, ale narážajú na neochotu obchodníkov akceptovať platobné karty. Hotovosť za každých okolností preferuje len 28 percent Slovákov.

Mobilný telefón na platenie využíva už 25 percent populácie, čo je o 4 percentuálne body viac ako v minulom roku.  Tí, ktorí už platia mobilným telefónom, tak robia pri takmer 40 percentách všetkých svojich platieb. Slováci platia bezhotovostne najčastejšie v obchodoch s potravinami (85 percent). Nasledujú nákupy na internete, na pumpách a v obchodoch s oblečením.

Výsledky prieskumu sú založené na odpovediach 1000 respondentov v produktívnom veku 18-64 rokov metódou Online panel.

01 - Modified: 2020-12-08 07:56:11 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Viac ako polovica Slovákov si na vianočné darčeky nešetrí 02 - Modified: 2020-11-26 13:23:25 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Cenová citlivosť zákazníkov počas pandémie klesla 03 - Modified: 2020-11-30 09:34:00 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Na darčekoch šetriť nebudeme, napriek horšej ekonomickej situácii
01 - Modified: 2023-08-24 08:14:14 - Feat.: - Title: Prieskum: Dve tretiny vydavateľov sa pripravujú na obdobie bez cookies v roku 2023 02 - Modified: 2023-06-07 06:40:41 - Feat.: - Title: Prieskum o kráse: Do módy sa vracia prirodzenosť 03 - Modified: 2023-05-31 10:23:43 - Feat.: - Title: Pre tri štvrtiny Slovákov je pri online nakupovaní dôležitá rýchlosť doručenia 04 - Modified: 2022-09-14 10:20:02 - Feat.: - Title: 2muse Talks: Dobrý prieskum dokáže priniesť kvalitné dáta a pomôcť aj v komunálnych voľbách 05 - Modified: 2022-08-19 03:43:01 - Feat.: - Title: Prieskum: Ktoré značky pív obľubujú Slováci?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 22:09