Z desiatok spoločností, ktoré na developerskom trhu pôsobia, majú iba štyri v povedomí širokej verejnosti dvojcifernú spontánnu poznateľnosť. Viac ako 38 percent obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja nevie vymenovať ani jednu developerskú spoločnosť. Medzi rezidenčnými projektami sú nad 10 percentami len Slnečnice a Čerešne, ak opomenieme všeobecne známy, no svojou povahou nerezidenčný projekt Stanica Nivy.
To sú výsledky exkluzívneho prieskumu, ktorý si nechala vypracovať reklamná agentúra 2CREATE prieskumnou agentúrou Go4Insight. Prieskum sa týkal poznateľnosti viac ako troch desiatok developerov a 100 developerských projektov v Bratislave a okolí.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, ako verejnosť – vrátane užšie vymedzenej skupiny ľudí, ktorí za ostatných 12 mesiacov riešili kúpu nehnuteľnosti, vníma poznateľnosť developerov a ich developerských projektov.
Aká je znalosť developerov?
Najvyššiu spontánnu znalosť medzi developermi má JTRE (22 %) tesne pred HB Reavis (20 %), ktorá je na špici v „prvá menovaná“. Takmer identicky sú na tom na treťom a štvrtom mieste YIT (15 %) a Penta (14 %). Všetci ostatní developeri majú spontánnu znalosť nižšiu ako 7 percent.
Spontánna znalosť developerov medzi tými, ktorí aktívne riešili kúpu nehnuteľnosti za ostatných 12 mesiacov
Top značkou v tejto kategórii je spoločnosť YIT s 28 percentami, kde vidieť relatívny nárast oproti spontánnej znalosti až + 87 percent. Penta Investments s 25 percentami zaznamenala relatívny nárast + 78 percent, J&T Real Estate, ktorá bola lídrom pri celkovej spontánnej znalosti, však len 4 percentá a pri HB Reavis Group vidieť dokonca 25 percentný relatívny pokles, čo je ale očakávaným výsledkom, vzhľadom na zameranie spoločnosti, ktorá rieši primárne komerčný, nie rezidenčný development.
A čo podporená znalosť developerov?
V kategórii podporenej znalosti developerov sme s otázkou „Ktoré z uvedených spoločností poznáte?“ porovnávali výsledky 11 vybraných developerov. Prvé dve priečky, neprekvapivo, obsadili spoločnosti JTRE a Penta, ktorých poznateľnosť prirodzene vyplýva z ich presahov obchodných aktivít do segmentov mimo developerského trhu. Top trojicu, ktorá v prieskume mala podporenú znalosť nad 40 percent uzatvára YIT s dlhodobo silnou poznateľnosťou.
Index cielenej znalosti (Index of Targeted Awareness)
Kľúčom k pochopeniu, ako komunikačná stratégia zaberá pri plnení obchodných cieľov developerov, je parameter, ktorý voláme Index cielenej znalosti (ITA). V našom prípade ide o vyjadrenie rozdielu medzi celkovou poznateľnosťou značky a poznateľnosťou v užšie zadefinovanej cieľovej skupine (ľuďmi, čo za ostatných 12 mesiacov riešili kúpu nehnuteľnosti). Silné čísla ITA zaznamenali – ITB Development (+ 75 %) a Púpava Development (+ 60 %).
Znalosť developerských projektov
Prieskum sa zaoberal nielen meraním povedomia verejnosti o tom, kto stavia, ale aj čo sa stavia. Prvá priečka patrí Slnečniciam, víťazovi podľa spontánnej (24 %) aj podporenej znalosti (impozantných 76 %). Ak opomenieme všeobecne známy, no svojou povahou nerezidenčný projekt Stanica Nivy, projektom s druhou najvyššou spontánnou znalosťou sa stali Čerešne fine living s 11 percentnou spontánnou znalosťou. Čerešne preskočili aj „vychytené“ projekty ako Bory (7 %), Eurovea Tower (6 %) či Sky Park (6 %).
Poznámka: Kvantitatívny prieskum prebiehal od novembra 2020 do januára 2021 na vzorke 508 obyvateľov Bratislavy a okolia vo veku od 18 do 64 rokov. Prieskum realizovala agentúra Go4Insight pre reklamnú agentúru 2CREATE.