Riaditeľkou úseku značky a komunikácie O2 Slovakia je od apríla tohto roku Lucia Petrášová. Rozprávali sme sa s ňou o novej kampani, v ktorej upriamili pozornosť slovenského mainstreamu na hrozbu deepfake videí.
Kde vznikla myšlienka kampane boja proti dezinformáciám s deepfake videom?
Príprava projektu trvala približne trištvrte roka. V septembri nás oslovil Martin Spano, ktorý je špecialistom na umelú inteligenciu a podobné technologické témy, s návrhom na potenciálnu spoluprácu. Okrem iného povedal, že sa venuje aj deepfake. To nás zaujalo, pretože ako spoločnosť sa dlhodobo venujeme témam ako zodpovedné využívanie technológií a dát. Myšlienka sa postupne vyvíjala, nechceli sme, aby to bol len nejaký „výkrik“, ale aby to malo celé aj edukačný dosah.
Ako plánujete v kampani pokračovať, čo bude nasledovať po výraznom launchovacom videu so Zlaticou Puškárovou a s Kristínou Tormovou?
Deepfake videom so Zlaticou Puškárovou a s Kristínou Tormovou sme tému otvorili.
Video sa bude objavovať v kratšej taktickej verzii, pričom záujemcov budeme smerovať na webstránku Dátujzodpovedne, ktorá je pri edukácii o dezinformáciách hlavným zdrojom informácií. Prípravou obsahu na stránke sme spolu s agentúrami a odbornými garantmi strávili naozaj veľa času. Je tam aj antihoax test, ktorý za prvé dni vyplnilo viac ako 14-tisíc používateľov a zdá sa, že číslo bude rásť.
Robili ste si v spoločnosti prieskum o tom, ako Slováci vnímajú dezinformácie, pred tým, než ste sa pustili do projektu?
Áno, vyšlo nám, že mnoho ľudí verí alternatívnym médiám. A tiež sme napríklad zistili, že pätina oslovených nevie napríklad rozoznať, či ide o klamlivú informáciu alebo nie.
Ako ste tieto výsledky pretavili do kampane?
V prvom rade, napriek výsledkom, my v kampani neodporúčame konkrétne médiá, to nie je jej cieľom. My sa snažíme o to, aby ľudia začali uvažovať nad tým, aké informácie prijímajú a najmä zdieľajú. Chceme ich upozorniť, aby nezdieľali hneď úplne všetky správy, ktoré sa im zjavia na sociálnych sieťach. Ak ich prípadne nejaká informácia čo i len trošku vyruší, nech sa nad ňou len viac zamyslia. Túto myšlienku sme sa snažili napríklad priniesť aj do kľúčového vizuálu, ktorý ilustruje domino efekt šír...
Zostáva vám 85% na dočítanie.