StoryEditor

Ficovci dali viac peňazí na reklamu do Vivy, TA3 a Pravdy

11.05.2013, 00:00
Transparency International Slovensko analyzuje, aký je rozdiel v zadávaní "štátnej" reklamy medzi Radičovej a Ficovou vládou.

Výmena vlády Ivety Radičovej za Roberta Fica priniesla viac "štátnych" peňazí z reklamy rádiu Viva, televízii TA3 a denníku Pravda. Tvrdí to riaditeľ Transparency International Slovensko, ktorý zverejnil svoje zistenia na blogu TIS.

Celkovo došlo k poklesu objemu štátnej inzercie: kým v poslednom roku vlády Ivety Radičovej mohli médiá podľa cenníkových cien zinkasovať až 8,7 milióna eur, v prvom roku druhej Ficovej vlády to bolo 3,5 milióna eur.

Výdavky do takmer všetkých médií klesali: Markíza dostala od štátu v monitorovanom období za Fica nulu, kým za Radičovej cenníkovo až 1,2 milióna eur. Joj klesla z takmer 4,9 milióna na 1,5 milióna. Výnimkou však boli práve Viva, TA3 a Pravda – k nim putovalo viac peňazí ako za Radičovej. Viva zaznamenala nárast o 271 % na 104 tisíc eur, Pravda narástla o 41 % na 96 tisíc eur a TA3 zinkasovala za prvý rok Roberta Fica 608 tisíc eur, čo znamená nárast oproti Radičovej o 32 %.

Šípoš analyzoval reklamu zadanú ministerstvami, ich organizáciami a štátnymi firmami Tipos, Železnice SR, Letisko M. R. Štefánika, Slovenská pošta, Všeobecná zdravotná poisťovňa, Javys a Lesy SR. Vychádzal z cenníkových cien reklamy a dát TNS Slovakia.

"Podľa prevládajúceho právneho názoru na európske smernice o obstarávaní majú úrady majú pri nákupe reklamy pre televízne a rozhlasové vysielanie voľné ruky, nemusia teda robiť verejné tendre podľa dopredu známych kritérií," tvrdí Šípoš na blogu. Inzercia sa podľa neho momentálne týka hlavne eurofondových projektov. "Tak ako preferuje sebe blízke médiá Ficova vláda, tak to robil štát aj za Radičovej vládnutia, hoci efekt politizácie inzercie za nej vyzerá slabší," uvádza.

 

Vývoj objemu štátnej reklamy do médií po voľbách v roku 2012 (tisíc eur)
zdroj: blog TIS, podľa dát TNS Slovakia

 

posledný rok Radičovej

prvý rok druhej vlády Fica

zmena

Rádio Viva

28

104

271%

Pravda

68

96

41%

TA3

460

608

32%

RTVS

324

300

-7%

Hospodárske noviny

128

116

-9%

Nový Čas

128

84

-34%

Rádio Expres

288

92

-68%

TV Joj

4880

1484

-70%

Plus 1 deň/Plus 7 dní

100

24

-76%

SME

76

12

-84%

TV Markíza

1232

0

-100%

Médiá spolu87323532-60%

Zdroj: red, ik

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 15:24