Dilema o tom, či agentúry si stále zaslúžia prívlastok reklamné, digitálne, PR či mediálne, je u nás už nejaký ten čas. Názvu "komunikačné agentúry" zatiaľ dobre odolávajú, keďže stále sa nájdu názory, že špecializácia je potrebná a to najmä z dôvodu prehľadnosti ponuky trhu.
Isté však je, že nároky na jednotlivé pozície v agentúrach sa menia a očakáva sa, že pracovníci budú viac multifunkční, až prídeme do štádia, kedy budú robiť všetci všetko. O podobnom modeli sa hovorí aj v súvislosti s oddeleniami a štruktúrou samotných firiem, kedy by tieto mali nasledovať model jednoduchého podnikania - spoločné tímy a marketingové oddelenie spojené s produkčným (alebo obchodným, ak chcete). V globálnych korporáciách sa toto deje, u nás budú firmy pravdepodobne na konci tohto reťazca.
Dynamickejšia situácia je napríklad hneď v susednom Česku, kde trend, kedy mediálny servis sa začína zlievať s PR servisom, je viditeľnejší. Čo môže byť dôsledkom toho, že klient sám prestáva klásť význam komplexnému strategickému PR a uchyľuje sa skôr už iba k media relations s vedomím, že toto by mohla zvládnuť aj mediálna agentúra. U nás mediálky a PR agentúry tento trend odmietajú, čo je dobrou správou pre nich samých.
Našich reklamných agentúr sme ale pýtali, akým smerom sa posunuli ich služby za posledných 5 rokov.
Marek Wilhalm
PR
JANDL
Výrazné zmeny nenastali
Tak, ako pred piatimi rokmi, tak aj dnes, sme fullservisová agentúra, čiže zmeny v ponuke služieb nenastali a klient u nás stále nájde všetko pod jednou strechou.
Katarína Kvačkajová
account manager
Wiktor Leo Burnett
Najväčšie zmeny sú štruktúra a nové pozície
Pokiaľ by som to mala povedať čo najjednoduchšie, najlepšie to vystihuje slovo - komplexnosť. To je totiž to, čo podľa môjho názoru zásadne ovplyvňuje výkony, ktoré momentálne klientom poskytujeme. Kým v minulosti základný media mix tvorila telka, print a outdoor, spôsob doručenia obsahu k zákazníkom sa teraz zásadne zmenil. Najlepšie to vystihuje delenie na 3 typy médií: tie, ktoré klient vlastní, tie ktoré nakupuje, a tie, ktoré kampaň dokáže zarobiť cez získaný buzz a PR. To, čo klienti čím ďalej tým viac vyžadujú, sú ozajstné integrované kampane, je viditeľný odklon od štandardnej nadlinkovej komunikácie a telka často slúži len ako lapač pozornosti, pričom interakcia, kontakt so zákazníkom sa deje inde. To, čo mení náš výkon, je fakt, že kým v minulosti zákazníci kontent len konzumovali, teraz ho sami tvoria. Technológie, sociálne siete, aplikácie, nákup cez internet - toto všetko sa stalo bežnou súčasťou nášho dňa, toto ovplyvňuje tzv. customer journey a teda samotný kontakt so značkou.
Najlepším dôkazom je pohľad na štruktúru teamu v agentúre a na nové pozície, ktoré do nej v priebehu posledných 5tich rokov pribudli - ako napríklad People and Behaviour specialist, ktorej náplňou je odhaľovanie motívov a správania sa zákazníkov, pozícia Digital plannera pre lepšie targetovanie obsahu v online, posilnenie kreatívneho teamu o digital creative pozície na úrovni ideamakerov, ale aj na úrovni realizátorov (flash graphic designer, digital copywriter, social media specialist) alebo aj špeciálna pozícia Technology director, ktorá má presah do produkčnej, kreatívnej a technologickej stránky realizovania kampaní.
Naša úloha už nie je „iba" priniesť ideu a čakať na technické plány od mediálnej agentúry, ale oveľa viac je nutné od začiatku nastaviť stratégiu a dizajn kampane s ohľadom na rôznorodosť komunikačných kanálov a ich rozličnú úlohu v kontakte so zákazníkom.
Simona Bubánová
managing partner
Creative Department
Posilnil sa online, ale cieľ zostal rovnaký
Myslím, že tak, ako stojí otázka by odpoveď znela: ponúkame stále to isté poradenstvo v oblasti strategickej komunikácie. Iste, postupne sa menia hlavné nástroje, aké pre naše stratégie uplatňujeme. Za postupným presunom samozrejme stojí vývoj na poli médií respektíve postupné zmeny konzumentského správania súvisiace s inovatívnymi technológiami najmä v digitálnom svete. Nič menej, dobré komunikačné stratégie, také čo skutočne predávajú spolu s fungujúcou kreativitou, sú v našej spoločnosti stále bázou toho, čo ponúkame klientom. Áno, určite sa viac zaoberáme digitálom a riešeniami v online svete, ale cieľ zostáva stále rovnaký, čo najlepšie predávať brand, produkt alebo služby našich klientov. Takže jediná zmena je, že pri uplatňovaní stratégie one brand one voice, alebo inak povedané, integrovanej marketingovej komunikácie sa oproti offlinu posilnil online.
Martin Blaško
client service director
Istropolitana Ogilvy
Hlavná ponuka služieb je rovnaká, mení sa forma
Za posledných pár rokov je a určite aj ostane našou hlavnou činnosťou reklamná tvorba v ATL, BTL, Online, Eventoch a PR. Pomer jednotlivých foriem sa menil v závislosti od trendov v komunikácii a vyvíjal s potrebami našich klientov, čomu sme prispôsobovali aj štruktúru našej agentúry. Snažíme sa našim klientom ponúkať komunikačné koncepty, ktoré fungujú vo všetkých kanáloch a úspešne budujú značky dlhodobo.
Jaro Zacko
kreatívny riaditeľ
TRIAD Advertising
Od výroby sme prešli k stratégií a integrovaným kampaniam
Pred piatimi rokmi sme robili grafiku a klasický full servis v maličkom tíme o asi piatich ľuďoch. Robili sme klasickú reklamu, dizajnovali billboardy, letáky (dokonca aj pár tv spotov… teraz, keď si ich pozrieme, tak sa smejeme). Keď to malo zmysel, tak sme k nim vymýšľali aj microsites, flashové hry a bannery. Väčšinou to bola naozaj výroba a najdôležitejšími službami bola grafika (online aj print) a programovanie.
Potom prišiel digitálny boom. A naše práce sa posunuli viac týmto smerom. Robili sme hlavne kreatívne online kampane pozostávajúce z webstránok, facebook aplikácií, PPC reklamy, mobile, online videa a pod. Hlavnou prácou bola online stratégia (ktorú vtedy mal málokto), grafika, social media a programovanie.
Tak, ako svet nie je ale digitálny a nedigitálny a nedá sa už povedať, či je kampaň online alebo offline, tak sa aj naša práca prirodzene posunula do integrovanej reklamy. Robíme veci podobne ako pred 5timi rokmi, ale v omnoho väčšej škále. Online už nie je len prílepok, ale integrovanou súčasťou vecí, čo robíme. Dnes sa teda venujeme celkovej stratégii a od toho sa odvíja všetko ostatné. V skratke, od výroby sme sa posunuli k stratégii a k integrovaným kampaniam. A z tímu 5-tich ľudí pred 5 rokmi sa stalo medzitým 50 ľudí v dvoch krajinách.
Zdroj: er.

