Agentúrou roka sa stal JandL, marketing a reklama. Agentúra by tak mala byť získaním tohto najprestížnejšieho titulu reprezentantom slovenskej reklamy. Jandl si na tento úspech zarobil výhrami v zahraničných festivaloch a umiestnením v rebríčku TOP TAAS. (O umiestnení v súťaži Agentúra roka rozhoduje ešte ďalšie kritérium - umiestnenie v súťaži efektivity marketingovej komunikácie EFFIE Slovakia. Z tej si však agentúra body neodnáša.) Prečítajte si prvé reakcie a tiež o plánoch zástupcu organizátora súťaže - generálneho riaditeľa vydavateľstva Ecopress Milana Mokráňa - meniť metodiku zrátavania bodov.
Rasťo Michalik
Chief Creative Officer, MUW SAATCHI & SAATCHI
Radšej ako vyhrať podvodom, prehráme s hrdosťou
Je na každom, ako sa rozhodne. My sme sa rozhodli už dávno. Je pre nás väčšou výzvou vymyslieť novú, lepšiu ideu na brief nášho skutočného klienta, ako si vymýšlať scam. Ak potom niečo vyhráme, tak s prácou, ktorú môže každý z vás poznať z médií. Žiadneho klienta pri tom nezneužívame, žiadneho konkurenta tým nepodvádzame. O to viac nás každý úspech teší. Nemienime na tom nič meniť ani po tom, ako sa udelením titulu Agentúra roka podvádzanie v slovenskej reklame zoficiálnilo. Radšej ako vyhrať podvodom, prehráme s hrdosťou.
Viac o tom, čo si myslí Rasťo Michalik o slovenskej reklame a ako bojovať proti scamom, čítajte na jeho blogu - "Všetci, čo robia reklamu poctivo, prehrali", tvrdí.
František Toman,
managing director
Istropolitana Ogilvy
Do rebríčka by nemali byť započítané práce, ktoré nemajú reálnych klientov
Metodika zostavovania rebríčka Agentúra roka vychádza z konsenzu, ktorý urobil KRAS, ADC a Stratégie. Otázka je, či rebríček zodpovedá reálnemu postaveniu agentúr z pohľadu ekonomickej výkonnosti, ich kreativity a efektívnosti (troch základných pilierov tohto rebríčka).
Myslím, že na 90% áno. A táto presnosť sa týka i minulých ročníkov. Mať rebríček na 100% reálny, odzrkadľujúci úplne presné postavenie v danom ročníku, by znamenalo prijať ďalšie mechanizmy.
Napríklad v oblasti kreativity. Aby sa klienti vedeli lepšie orientovať a aj bez hĺbkovej analýzy mohli zistiť, ktorá z agentúr má najväčší potenciál priniesť im naozaj kreatívne riešenia na ich reálne zadania, tak do rebríčka by sme nemali započítavať práce, ktoré takto vytvorené neboli. Zároveň by sme do rebríčka museli započítavať body len za jednu cenu, ktorú konkrétna práca získala. To znamená, že najkreatívnejšia agentúra by bola tá, ktorá urobila najväčší počet rôznych (reálnych) prác ocenených na domácich a zahraničných festivaloch, pričom každá takto ocenená práca by bola zarátaná do rebríčka len raz a nie ako dnes, keď jedna práca môže byť zarátaná aj niekoľkokrát podľa toho, v koľkých kategóriách a na koľkých festivaloch boduje.
Róbert Slovák,
partner,
Respect APP
Áčko má teraz pre mňa hodnotu ako Eurovízia
Pre mňa má teraz súťaž Áčko hodnotu asi ako Eurovízia a víťaz má v brandži asi taký cveng ako Miro Šmajda medzi hudobníkmi. Áno, všetko je podľa pravidiel, ale ako mi raz v jednej diskusii povedal sofiológ Emil Páleš, to, že je niečo v súlade so zákonom, či neporušilo pravidlá, je často využívaný argument na obhájenie nemorálneho, či neetického správania sa. O scamoch ako "doppingu reklamy" už trefne písal Rasťo Michalík, a mne neostáva, žiaľ, nič iné iba s ním súhlasiť. Stratégie ako jediný odborný mesačník na trhu tak Áčkom iba podporujú skreslené vnímanie klientov o tom, čo je v reklame naozaj hodnotné, kvalitné a potrebné. Ak chú byť opäť brané vážne, myslím, že je čas urobiť hrubú čiaru a začať sebareflexiou pekne zhora, "že jo".
Milan Mokráň
generálny riaditeľ, Ecopress
S: Aké sú vaše pocity po vyhlásení Effie a Agentúry roka?
Som rád, že sa nám podarilo spolu s KRAS-om zorganizovať aj tento rok takýto príjemný event, ktorý sa pomaly stáva tradíciou. Samozrejme, blahoželám víťazom Effie, aj Agentúre roka aj ďalším víťazom v rebríčku. Trocha rozpačitý pocit som mal z výsledkov Agentúry roka. Myslím si , že o víťazovi by nemali takto jednoznačne rozhodnúť iba zahraničné súťaže.
S: Môžete byť konkrétnejší?
Vyhrávať by mali napríklad práce, ktoré boli súčasťou plnohodnotnej mediálnej kampane, mali jasne definovaný rozpočet a absolvovali schvaľovací proces u klienta. Pretože práve reálny klient výrazne ovplyvňuje výslednú podobu reklamy. A to sú veci, ktoré by sa okrem výhry v zahraničných súťažiach mali v konečnom výsledku Agentúry roka viac zohľadniť. Pozrite sa napríklad do Čiech - tam je princíp odlišný a výsledky agentúry roka ovplyvňuje okrem úspechu v zahraničných a domácich súťažiach napríklad aj kritérium imidž agentúry. A ten hodnotia zadávatelia. V celkovom hodnotení má 30%-nú váhu. V blízkej dobe určite otvoríme tému metodiky hodnotenia.
S: Metodika sa však menila tento rok...
To je v poriadku. Za tým si stojíme. To, čo sme urobili, je že sme ju sprehľadnili. Vybrali súťaže, ktoré sú najrelevantnejšie a naopak od niektorých sme upustili. Ak ako organizátor a vyhlasovateľ súťaže cítime potrebu metodiku opäť upraviť, máme možnosť to urobiť. Koniec koncov chceme, aby povestné Á-čko malo naozaj punc objektivity, zaslúženého úspechu a najmä rešpektu tak zo strany reklamných agentúr ako aj zadávateľov.
Ďalšie vyjadrenie ľudí z brandže nájdete v decembrových Stratégiách.
Zdroj: er.