Predstavujeme sedem segmentov obyvateľov Slovenska – dovolenkárov a ich potreby v cestovnom ruchu. Čo ich motivuje ku kúpe dovolenky na Slovensku? Bazén a wellness je už dnes bežný štandard. Čo teda dokáže pritiahnuť čo najviac zákazníkov do hotelov na Slovensku?
Ako vyplýva zo štúdie Ideálna dovolenka od spoločnosti MB Brand Management, v roku 2015 bolo na dovolenke v zahraničí 25 % respondentov. Najviac zo segmentu Úspešní a Draví brandisti. Sú to ľudia, ktorí chodia aj na dovolenku aj na víkendové pobyty na Slovensku. Pokým však Úspešní vyhľadávajú relax a oddych v tichom a pokojnom prostredí, v kvalitnom hoteli v prírode, Draví brandisti sú ľudia, ktorí potrebujú aktívny oddych.
RACIONÁLNE IMPULZÍVNI
Hlavné motto: Kvalita za rozumnú cenu
Radi cestujú a očakávajú pridanú hodnotu, nie najnižšiu cenu
- Nakupujú impulzívne aj racionálne.
- Radi surfujú a hľadajú, čo ich osloví, majú však svoj finančný limit.
- Radi nakupujú na internete.
- Je možné ich osloviť vhodnou bannerovou reklamou na internete aj na Facebooku.
- Majú radi „pekné obrázky“, ktoré ich dokážu osloviť svojou emóciou.
- Nakupujú na zľavových portáloch, ale nie nadpriemerne.
- Cena je dôležitá, ale nie rozhodujúca, nechcú najlacnejšie produkty.
AKCIOVÍ MANIACI
Hlavné motto: Chcem mať veľa vecí za málo peňazí
Na dovolenky chodia často, najmä na víkendové pobyty kúpené na zľavových portáloch
- Nakupujú na internete veľmi často.
- Rozhodujúcim faktorom pri nákupe je výška zľavy.
- Slová ako akcia, nízka cena, zľava majú veľmi radi.
- Kvalita nie je na prvom mieste.
- Ak si však môžu kúpiť značku, luxusnejší produkt v dobrej akcii, tak ich to osloví.
- Je možné ich osloviť reklamou, ktorá ponúka akcie a zľavy, prípadne najnižšie ceny.
- Pekné obrázky, emócie a imidž sú až sekundárne.
- Majú však pozitívny vzťah k reklame na internete aj na Facebooku.
ÚSPEŠNÍ
Hlavné motto: Prvoradá je kvalita, chcem si dopriať
Pri dovolenke preferujú oddych v pokojnom prostredí, aktivity pre nich nie sú motivátorom.
- Prvoradá je kvalita, cena je až sekundárna.
- Vzťah k značke nie je taký dominantný ako ku kvalite. Nie každá značka im garantuje kvalitu.
- Neveria lacným produktom, za kvalitu sú ochotní priplatiť si.
- Značka pre nich znamená spoločenský status.
- Veľmi ťažko je ich zasiahnuť reklamou.
- Reklamu na internete aj na Facebooku zväčša ignorujú.
- Neosloví ich ani reklama, ktorá ponúka akcie a zľavy.
- Na zľavových portáloch nakupujú, ale menej často.
- Vyberajú si podľa mena, garancie a kvality.
- Cestujú radi a často a preto očakávajú služby najvyššej kvality.
NEROZHODNÍ
Hlavné motto: Striedmosť a nerozhodnosť
Ak nakupujú, tak na zľavových portáloch, ktoré obľubujú.
- Na internete nakupujú menej často.
- Na zľavových portáloch ale nakupujú racionálne, to čo potrebujú práve pre dobré ceny. Nechcú mať veľa vecí, ale jednu, za nižšiu cenu.
- Nepreferujú najnižšiu cenu, ale nie sú ochotní priplatiť si za značku.
- Nakupujú podľa ceny a pomerne striedmo.
- Vykazujú vysokú mieru konzervativizmu.
- Ak niečo potrebujú, nakúpia to buď v kamennom obchode alebo na zľavových portáloch.
- Zo všetkých médií ich najviac k nákupu podnietili články o produktoch na internete. Na rozhodnutie potrebujú viac informácií.
JEDNODUCHÍ
Hlavné motto: Najdôležitejšia je cena, značku nepotrebujem
Nadpriemerne sa stotožňujú s výrokom, že dovolenka sú len zbytočne vyhodené peniaze.
- Kupujú len to, čo potrebujú, výrobky s najnižšou cenou, vyhľadávajú akcie.
- Ide o jednoduchších ľudí, ktorí si nepotrpia na značky ani na kvalitu.
- Na internete nakupujú málo, alebo vôbec.
- Neoslovuje ich veľmi reklama na internete, na internete sú menej aktívni.
- Na dovolenky z nich chodí len menšia časť.
- Ak predsa len idú na dovolenku, vyberajú podľa ceny, ale chcú mať aj aktivity či služby.
TRADIČNÍ
Hlavné motto: Mám rád overené výrobky
Na dovolenky na Slovensku chodia skôr na víkendové pobyty, ale majú radi dovolenku v Čechách.
- Kupujú svoje overené produkty.
- Nepotrebujú značky, ale overenú kvalitu a funkčné parametre.
- Nenakupujú vyslovene podľa ceny, overená kvalita je dôležitejšia.
- Nie sú zameraní na akcie a zľavy, ale ak nakupujú v akciách, tak svoje produkty.
- Považujú sa za tradičného človeka.
- Ak sa niekde cítia dobre, radi sa sem vracajú.
- Nenakupujú podľa reklamy na internete, ale dokáže ich inšpirovať.
DRAVÍ BRANDISTI
Hlavné motto: Chcem všetko, značky, byť trendy a in, kariéru aj peniaze.
Dovolenka pre nich predstavuje aktívny relax. Potrebujú aktivity športové, ale aj umeleckého charakteru.
- Nakupujú veľa a často aj na internete.
- Milujú značky a chcú byť trendy.
- Surfujú po internete a hľadajú, čo ich osloví.
- Cena nie je rozhodujúci faktor, ale hľadajú drahšie a značkové výrobky v akciách a zľavách.
- Chcú mať všetko, nadpriemerne využívajú všetky služby, čítajú časopisy, počúvajú rádio.
- Na dovolenky chodia nadpriemerne.
- Svoj život si chcú užívať.
- Najjednoduchšie osloviteľná skupina prostredníctvom internetovej reklamy.
- Majú radi aktívny život a aktivity ocenia aj na dovolenke.
O prieskume:
Segmentačná štúdia Ako nakupujeme od spoločnosti MB Brand Management sa uskutočnila na vzorke 1 460 respondentov vo veku 18 – 69 rokov. Jej súčasťou je aj štúdia Ideálna dovolenka. Prieskum sa realizoval prostredníctvom internetového dopytovania, doplnený osobnými rozhovormi. Vzorka je reprezentatívna z hľadiska pohlavia, veku, kraja, veľkosti sídla a vzdelania. Štúdia Ideálna dovolenka sa venuje 15 rôznym možnostiam služieb a zároveň opisuje ľudí nielen podľa segmentov, ale aj podľa sociodemografických kritérií. Kto sú títo ľudia, koľko majú rokov, kde bývajú, a najmä ako nakupujú na internete, a aký typ reklamy ich osloví. Aké rádiá počúvajú, aké časopisy čítajú.