Messenger boti - ošiaľ, ktorý so sebou priniesol Facebook, keď povolili v apríli tohto roka zabudovať do Messengeru programy, ktoré majú byť schopné sa s nami rozprávať ako ľudia. A áno, so značkami máme komunikovať ako s najlepšími priateľmi.
Za veľkou mlákou je desiatka značiek, ktoré neodolali a Messenger bota vyskúšali. Na Slovensku sú dve firmy, ktoré bota vyrobili a so Stratégiami sa podelili o skúsenosti.
Prvou firmou je agentúra TRIAD, ktorá pripravila bota pre Websupport. Ako bol bot na svete, hneď sme ho vyskúšali, teraz pre nás jeho tvorcovia prezradili i problémy, ktoré sa s programovaním botov spájajú.
OverBot - ľudia sa ho snažili dostať do úzkych
Bot sa volá OverBot a zámerne nemá názov totožný s názvom firmy. „Zákazníci si zvykli, že im poskytneme podporu kdekoľvek vrátane Facebooku, no pri OverBotovi by nebolo v našich silách sledovať tie desaťtisíce správ. Preto sme aj išli cestou oddelených profilov,“ vysvetľuje krok Ľuboš Ľahký, šéf marketingu.
Prečo bot vtipkoval
Bot je naprogramový tak, aby bol vtipný. Nás privítal odvážne slovami: „Aaaaaleba, Erika, čo ty tu?“ a ponúkol sa zabaviť nás vtipmi. „Vychádzali sme z tone of voice Websupportu, ktorý je v prvom rade ľudský a uvoľnený, a jemne sme ho posunuli ešte viac do vtipna, aby sme vyvážili umelú podstatu chat bota,“ objasňuje Martin Woska z agentúry Triad. Ľudí najviac bavila možnosť zjednávať s botom ceny. „Ľudia hľadajú hranice samotného bota. Potom sú na seba pyšní, že odhalili jeho nedokonalosť. Snažili sme sa po spustení krotiť očakávania, ale predstava, že bot = umelá inteligencia a ani chuť ho poraziť nezmizli,“ hovorí šéf marketingu.
Mali niekoľko prekážok
Hoci bot vyzerá jednoducho, nie je to tak. Pri jeho programovaní agentúra musela prekonať viacero prekážok. Na začiatku napríklad náhodne neodpovedal, alebo, naopak, spamoval ľudí v noci. „Ide o novú technológiu a na mnohé problémy narážate ako prvý na svete. Z hľadiska značky je pre mňa na doriešenie lepšia integrácia s firemným profilom,“ priznáva výzvy šéf marketingu.
Ľudia si ešte na bota nezvykli
Na to, aby sa však bot stal súčasťou našich životov, treba ešte čas a podľa Ľahkého si ešte aj Facebook musí počkať na slávu: „Zatiaľ ešte nie je u ľudí návyk: potrebujem doménu, tak napíšem WebSupportu cez Messenger. Zatiaľ je stále zaužívanejšia mobilná aplikácia alebo web. To však nemusí byť nemenné, stačí, aby sa do Messengera presunul dostatok kľúčových služieb a ľudia sa naučia, že nájdu, čo potrebujú, na jednom mieste, v jednej appke, v jednom prostredí. Potom by si mohol Zuckerberg otvoriť šampus.“
Výsledky:
· vymenených správ: 180 000
· overených domén: vyše 6000
· počet ľudí, ktorí súhlasili s .eu ponúknutou alternatívou: 428
James Bot – dával ľuďom čudné zadania
V agentúre Zaraguza vyskúšali bota pre svoje vlastné potreby. Volal sa James Bot a počúval na kľúčové slová zadanie alebo práca. Ak ste napísali agentúre správu na Facebooku a použili ste pri tom tieto slová, dostali ste od bota rovno unikátne zadanie.
My v Stratégiách sme mali pripraviť kampaň na krivú vidličku. Iní dostali kampaň na gumenú polievku, skákaciu topánku, šumivý prsteň, pravekú krížovku či sladký buldozér. Riaditeľ agentúry sám nevedel, aké zadania a riešenia od ľudí, ktorí by chceli v agentúre pracovať, dostane. Bot sa aktivoval, ak nikto z agentúry neodpísal do 10 sekúnd.
Facebook bota nepovolil
Na začiatku priebeh nebol hladký. Facebook bota nepovolil pre verejné používanie a jeho spustenie sa tak natiahlo o mesiace. „Facebook Messenger boti sú stále novou experimentálnou technológiou, a preto teraz pre mnohé značky stačí, že vôbec bota majú. V budúcnosti však vyhrajú tí, ktorí ich budú mať čo najužitočnejších,“ radí Michal Pastier zo Zaraguzy.
Výsledok:
Facebook Messenger bot Zaraguzy poslal záujemcom o pozíciu kreatívca za štyri dni od spustenia viac ako 370 správ cez chat. Tím agentúry najviac oslovila kampaň na „papierovú vodu“ a jej autorku už prijali na full-time pozíciu.
Martina Wosku a Michala Pastiera sme sa pýtali, či si myslia, že sa niekedy bude odohrávať nákupný proces vo FB Messengeri od výberu tovaru až po zaplatenie:
Michal Pastier
group creative director agentúry
Zaraguza SK+CZ
Celý nákupný proces bude možné uskutočniť aj bez jediného písmena v chate, keďže firmy smerujú k hlasovému zadávaniu pokynov. To, že nejde o sci-fi technológiu, je dôkaz úspechu Amazon Echo (viac ako 10 000 predaných kusov v prvých mesiacoch a nadšené používateľské recenzie) a predstavenie Facebook M „voice-assistant“ pre Messenger.
Martin Woska
Strategy director
TRIAD Advertising
Áno, viem si to predstaviť pri jednoduchých produktoch či službách. Má to však viacero bariér. Facebook zatiaľ u nás priamy nákup v Messengeri nedovoľuje a klasické webové formuláre sú stále o niečo pohodlnejšie.
Podobný zaujímavý obsah nájdete v najnovšom augustovom čísle Stratégií, ktoré je momentálne v predaji. O Messenger botoch sa dočítate všetko, čo ste sa kedy chceli spýtať. Aj to, prečo botov v 90tych rokoch pochoval Google a či kvôli botom sú samotné aplikácia na vymretie.