Spoločnosť SodaStream informovala, že aktuálne čelí globálnemu útoku vedenému spoločnosťou Nestlé a priemyslom s balenou vodou. Počas niekoľkých týždňov údajne dostala najmenej šesť listov zo strany „popredných skupín“ tohto priemyslu.
Dôvodom má byť virálna kampaň „Hanba alebo sláva“, ktorá poukazuje na environmentálne znečistenie spôsobené plastovými fľašami, a zároveň propaguje používanie vody z vodovodu. Video doteraz zaznamenalo viac ako 50 miliónov pozretí, pričom ho zdieľali, podľa zástupcov SodaStream, aj ekologicky zmýšľajúce celebrity a mimovládne organizácie po celom svete.
Priemysel s balenou vodou žiada zastavenie kampane. Prvý list prišiel, podľa informácií SodaStream, v mene Francúzskej národnej federácie balenej a fľaškovanej vody, ktorú podpísal Denis Cans, generálny riaditeľ spoločnosti Nestlé Waters, Francúzsko. „Ďalšie listy - od Medzinárodnej asociácie pre balenú vodu so sídlom v USA a iných priemyselných skupín z Európy - sú svojím obsahom podobné a naznačujú organizovanú povahu tejto útočnej reakcie, ktorej cieľom je ochrániť rozsiahly a lukratívny globálny priemysel produkujúci vodu balenú v plastových fľašiach v hodnote 150 miliárd amerických dolárov,“ uvádza sa v stanovisku SodaStream. A množstvo listov vyzývajúcich na zastavenie kampane rastie.
„Nedovolíme, aby nám tieto priemyselné skupiny a ich hrozby zabránili hovoriť pravdu a pokúsiť sa zachrániť našu planétu,“ povedal Daniel Birnbaum, generálny riaditeľ spoločnosti SodaStream. „Tieto takzvané skupiny priemyslu s balenou vodou sú jednoducho iba zásterkou pre hlavných producentov plastov, ako Danone (Evian), The Coca-Cola Company a Nestlé Waters, najväčších svetových producentov balenej vody. Všetky tieto spoločnosti sa snažia zvyšovať svoje zisky na úkor planéty Zem,“ hovorí Daniel Birnbaum a pokračuje: „Skupiny, ktorých finančné zisky sú priamym výsledkom produkcie 247 miliónov plastových fliaš, ktoré denne vyrobia, chcú umlčať naše posolstvo: že plastové fľaše predstavujú veľmi reálnu, súčasnú hrozbu pre naše globálne životné prostredie. Zaslaním týchto listov sa spomínaný priemysel jednoznačne usiluje presvedčiť spotrebiteľov na celom svete, že niečo nie je v poriadku s kvalitnou chutnou vodou z vodovodu. Tú máme doma, jej využívanie nám umožnil zákon USA o bezpečnej pitnej vode z roku 1974, a zároveň je pod dohľadom Agentúry na ochranu životného prostredia v USA. Ak tu niekto zavádza spotrebiteľov a využíva taktiku strašenia, sú to oni, nie my. Neustúpime.“
„V listoch od zástupcov priemyslu s balenou vodou sa uvádza, že ich plastové fľaše sú recyklovateľné, a že kampaň „Hanba alebo sláva“ od spoločnosti SodaStream skresľuje skutočnosť. Je však dobre známe, že väčšina z 200 miliárd plastových fliaš zakúpených každoročne na celom svete nie je recyklovaná. Kontrolná skupina EurActiv uvádza, že vo Francúzsku sa v súčasnosti recykluje iba 23 percent plastových obalov a časopis Fast Company nedávno upozornil na to, že rovnako v USA je recyklovaných iba 23 percent plastov,“ dodáva Daniel Birnbaum v stanovisku spoločnosti SodaStream.