StoryEditor

Veľký rozhovor o Férovom tendri: Nie je to iba o dávaní skicovného, aj keď ani to nie je samozrejmosťou

09.01.2023, 09:08
  • Naozaj treba tender?
  • Treba doň pozvať všetkých?
  • Je zadanie zrozumiteľné?
  • To sú len prvé tri body iniciatívy Klubu reklamných agentúr, ktorej cieľom je rozprúdiť verejnú debatu a urobiť tendre čo najviac férové.
  • O tom, ako to funguje v praxi, vo veľkom rozhovore Stratégií hovoria zástupcovia brandžových asociácií: Peter Kontra za KRAS, Braňo Polák za Asociáciu mediálnych agentúr, Soňa Lexmanová za PR a Rasťo Bahurinský za ADMA.

Prečo je pre kreatívnu brandžu dôležité, aby tendre boli vedené férovým spôsobom?

Rasťo: Tender je pre každú agentúru, ktorá do toho vloží maximum svojich síl, vždy náročný a nákladný proces s pomerne neistým výsledkom. Agentúry vstupujú do boja odhodlané a namotivované, ale vždy s určitými obavami. Férový a transparentný tender tieto obavy minimalizuje a dodáva agentúram väčšiu motiváciu. Na druhej strane férový tender môže pomôcť samotnému klientovi. Tento rok prebehlo viacero veľkých tendrov, kde pomerne veľké množstvo vopred zúčastnených agentúr v procese odstúpilo. Vypovedá to možno aj o tom, že klient nedokáže postaviť výberové konanie tak, aby bolo zaujímavé a atraktívne pre vybrané agentúry.

Braňo: Férovosť, transparentnosť a etickosť nášho správania, či už v práci alebo v súkromí, by mala byť spoločenskou normou. A my sa o to môžeme snažiť kdekoľvek, aj v našej práci, ktorej významnou súčasťou je tendrovanie a tendre ako jedny z najzaujímavejších projektov, ktoré majú zadávateľov, ale aj všetky zúčastnené agentúry, posúvať vpred.

Soňa: Mohli by sme v skratke povedať, že férovým spôsobom vedený tender minimalizuje zbytočné pálenie času a peňazí na oboch stranách a maximalizuje úžitok – šancu na úspech a kvalitu budúceho partnerstva.

Peter: Klub reklamných agentúr Slovenska robí každoročne prieskum o objeme času investovaného do tendrov. Podľa neho, kumulovane všetky členské agentúry KRAS v roku 2021 investovali do tendrov čas v hodnote 4 133 616 eur. A ak si zoberieme, že podľa feedbacku agentúr je viac ako polovica tendrov nevedená spôsobom, ktorý sa dá považovať za férový, niektorí dokonca tvrdia, že neférových je viac ako 70 percent tendrov, tak to znamená, že marketingová industry minie viac ako dva milióny eur zbytočne alebo jemnejšie povedané, neefektívne. Lebo nejde len o pohľad majiteľov agentúr, ale predovšetkým o potenciál a know-how ľudí, ktorí na tendroch pracujú a ktorých skúsenosti a prínos vieme použiť na oveľa prospešnejšie účely.

 

Agentúry hovoria o chybách pri vedení tendrov pomerne hlasno. Aké ohlasy dostávate od vašich klientov?

Peter: Tému férového tendra KRAS otvoril a moderuje už niekoľko rokov. Nielen ja osobne, ale aj všetci členovia KRAS-u to vnímame ako permanentný proces edukácie trhu, ktorá sa nezaobíde bez vzájomnej interakcie medzi agentúrami a zadávateľmi. A tu nám jemne komplikuje situáciu fakt, že na strane zadávateľov chýba subjekt, ktorý by združoval zadávateľov a bol tak partnerom pre diskusie s agentúrnymi asociáciami. Diskusie sa tak vedú so združeniami, ktoré zastupujú len časť trhu zadávateľov a je teda potrebné hovoriť so zadávateľmi aj napriamo. A to celý proces predlžuje.

Soňa: Niektorí klienti rozumejú dôvodom, prečo sú kvalita a férovosť tendra dôležité, pomerne dobre a pracujú s tým, iní menej alebo vôbec. Pre mňa je dôležité nielen to, či rozumejú, teda nejaký momentálny stav, ale hlavne ochota a schopnosť porozumieť, aj keby to mal byť dlhší proces. Potvrdzuje sa nám, že kde nie je ochota a/alebo schopnosť, obvykle nehľadajú partnera pre spoluprácu, ale len dodávateľa, v takom pejoratívnejšom zmysle slova.

Rasťo: Čoraz častejšie sa nám stáva, že pri zadaní klient rovno uvedie, že bude vedený podľa zásad férového tendra. To však neznamená, že to tak v procese naozaj je, ale minimálne je tam snaha. Klienti vo všeobecnosti rozumejú požiadavkám, žiaľ, nie vždy sú ochotní alebo schopní ich splniť. A následne je to len na agentúrach, či do takto postavených tendrov pôjdu. Určite je však dôležité, aby sa agentúry v prípade nezhody ozvali a vecne opísali klientovi, čo je pre nich problém.

Braňo: Ako AMA musíme ešte veľa práce urobiť pre to, aby nám v tejto oblasti klienti rozumeli do tej miery, do akej by sme si priali. Na druhej strane, sú zadávatelia, ktorí rozumieť chcú, aj keď sú vo výraznej menšine oproti ostatným.

Čo im je už...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-11-22 12:23:30 - Feat.: 0 - Title: Petra Novotná zo Slovak Telekom: Ako prebiehal "tender roka" a čo sa v ňom naučila samotná značka?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. október 2024 16:31