Aká reklama je hodná ocenenia na súťaži Zlatý klinec?
Túto otázku si dávam každý rok, keď sa rozhodujeme, čo do súťaže poslať a čo nie. Každý dokáže poznať, keď je reklama naozaj skvelá, rovnako vie vybrať tú, ktorá do súťaže nepatrí. No a potom je taká dosť široká "šedá zóna". A to sú práce, ktoré spĺňajú mnohé parametre naozaj dobrej reklamy. No vždy sa dá nájsť niečo, kedy sme stratili kúsok pozornosti, čo sa dalo urobiť lepšie. A pri tých všetci veríme, že to bude viac ako len shortlist (smiech).
Čo musí podľa vás spĺňať reklama s titulom Grand Prix?
Pohľad na Grand Prix sa líši od festivalu k festivalu. Väčšinou je to ocenenie za najlepšiu prácu v danej súťaži naprieč kategóriami. Sú súťaže, kde sú porotcovia vyzvaní udeliť Grand Prix v každej kategórii, ak sú presvedčení že taká medzi nimi je.
A mám aj skúsenosť, keď sme boli ako porota vyzvaní Grand Prix udeliť v každej kategórii, či sa nám to páči alebo nie. Bol to však omyl nového ročníka a v ďalšom sa to už neopakovalo. Na Zlatom klinci nebolo udelených Grand Prix veľa. Asi sme naozaj veľmi prísni. Na jednej z porôt, ktorej som bol súčasťou zaznelo niečo také: "Ocenenie Grand Prix by malo byť udelené práci, ktorá výrazne vyčnieva nad ostatnými svojím inovatívnym pohľadom na dôvod existencie značky, produktu či služby, na použité médium, kategóriu či exekúciu a väčšina porotcov sa zhodne, že takto ocenená práca je inšpiratívna, že bude slúžiť ako maják pre komunikáciu na najbližšie obdobie. A s tým sa stotožňujem.
Aké kvality si budete vy ako predseda poroty všímať na hodnotených reklamách?
Chcel by som, aby sme tento rok ocenili všetky reklamy, ktoré majú a mali pre značku skutočne zmysel. Reklamy, ktoré pracujú s inšpiratívnymi nápadmi a tie sú krásne pretavené do posolstva tak, že ľudí baví sa k takýmto reklamám vrátiť.
Čo u vás zaváži najviac?
Najdôležitejšie bude, aby sme sa ako porota naladili na rovnaké hodnoty a kritériá. Kreativita je stále subjektívna disciplína a tak pre výsledok je dôležité, aby sme boli s hodnotením ideálne všetci spokojní.
Na čo sa najviac tešíte ako predseda poroty?
Verím že Zlatý klinec si dlhodobo nesie punc poctivého hodnotenia a snahy naozaj oceniť to najlepšie, čo na Slovensku v danom roku vzniklo. A tak sa teším na konštruktívnu diskusiu. Na nezaujaté otázky a odpovede. Ak dokážeme zahodiť egá a hrdo ukázať na tie najlepšie práce, bude to naozaj dobre strávený čas.
V čom bude vaša úloha iná, ako keď ste boli členom poroty kreatívnych súťaží?
Myslím si že to bude podobné ako keď som viedol Young Lions v roku, keď sme ako krajina poslali do Cannes mladých kreatívcov, ktorí priniesli prvé zlato. Chcem aby sme si od začiatku verili navzájom a každý chápal kôli čomu a prečo v porote je. Pokúsim sa provokovať diskusie a strážiť ich korektnosť. V porote sú všetko skúsení kreatívci tak si myslím že nám to pôjde hladko. Určite nám nepomôžu reči o tom, že toto som už niekde videl, alebo že sa to na niečo podobá. Ak sa niektorí z porotcov bude chcieť k akejkoľvek práci takto vyjadriť, mal by mať naozaj pevné argumenty k svojmu postoju. A samozrejme, je vždy na osobnom presvedčení konkrétneho porotcu, či bude prácu podľa takejto úvahy posudzovať, alebo nie, no nechcel by som, aby nám takto ladené diskusie brali čas a radosť z hodnotenia.
Ako sa postavíte k hodnoteniu prác, pri ktorých výraznú časť kreativity či exekutívy urobila AI?
To je záludná otázka. Vždy záleží na tom, v akom kontexte je technológia použitá. Dnes je toľko odvetví aj v komunikácii kam sa AI tlačí a je ťažké posúdiť čo pripísať AI a čo tvorcovi. Verím však že na konci je to ako so všetkým, za tou najlepšou prácou ktorú vygenerovala AI musel nakoniec sedieť niekto s poriadnou dávkou predstavivosti a kreativity a napromptovať ju. Takže AI fandím a som zvedavý, koľko toho uvidíme tento rok.
Podujatie Zlatý klinec 2023 podporujú títo partneri:
Shutterstock - partner kategórie VIZUÁL
Ticketportal - partner kategórie OOH
Tatra banka - partner kategórie CRAFT
ŚKODA AUTO Slovensko - partner kategórie DESIGN
SPP - partner kategórie AUDIOREKLAMA
Eallin Nomad - partner kategórie FILM
Kooperativa - partner kategórie DIGITAL
TV JOJ - partner kategórie MEDIA
Fresh Corner - partner kategórie PROMO & ACTIVATION
Slovenská sporiteľňa - partner kategórie KREATIVITA V PR
Kontentino - partner kategórie KAMPAŇ