Ako sa dodržiava Kódex Influencer marketingu povie na Stratégie Fórum Jana Malaga.
StoryEditor

Rok Kódexu influencer marketingu: Zvýšila sa kvalita reklamy na slovenskom Instagrame?

10.10.2023, 09:35
  • Stratégie Fórum je pokračovateľom úspešnej konferencie zameranej na český a slovenský mediálny a marketingový trh LOTE (Living on the edge). Tento rok sa bude konať 19. októbra 2023 na Národnom futbalovom štadióne v Bratislave. 
  • V časti Digitall power budeme hovoriť aj o influencer marketingu. Od Od septembra 2022 existuje takzvaný Kódex influencer marketingu, za ktorým stoja združenia IAB Slovakia a ADMA. Za rok sa k nemu pridala väčšina agentúr, influencerov aj značiek.
  • Ako sa dodržiava? Čo priniesol do praxe? Povie Jana Malaga z agentúry Contedy. 
  • Stratégie Fórum prinášajú  top témy, ktoré hýbu svetom médií a marketingu. Konferencia je určená všetkým, ktorí ovplyvňujú komunikáciu značiek na našom trhu. A tiež všetkým, ktorým záleží na vlastnom biznise. 
  • Kompletný program si môžete pozriet na tomto linku. 
  • Lístky na konferenciu sú stále k dispozícii. 

Odborná konferencia Stratégie Fórum bude po prvýkrát vo svojej histórii prebiehať na troch pódiách súčasne. Experti mediálneho a marketingového priemyslu prinesú svoje know how, skúsenosti a zručnosti na Digitálnom, Marketingovom a Mediálom pódiu.

19. októbra 2023 sa na Národnom futbalovom štadióne v Bratislave stretne v diskusiách viac ako 80 odborníkov, zástupcov agentúr, médií, značiek, konzultantov či kreatívcov. 

Na stage "Digital power"  budeme hovoriť aj o nových trendoch v influencer marketingu.

Jedna z jeho tvorkýň, šéfka agentúry Contedy Jana Malaga sa pozrie na to, ako vstúpil do praxe Kódex influencer marketingu. 

Aktuálne je pod kódex podpísaných 64 signatárov. Aj vďaka tomu sa reklama na slovenskom Instagrame stala profesionálnejšou a má jasné štandardy. Združenie IAB Slovakia zrealizovalo na konci augusta monitoring označovania komerčných spoluprác u slovenských influencerov.

 

O úspechoch ale aj prešľapoch a chybách v práci s influencermi  budú v panelovej diskusii na Stratégie Fórum hovoriť naši hostia: 

  • Linda Bezáková, Head of content Omnicom Media Group
  • Daniel Feranec, influencer a food bloger Čoje, kreatívny riaditeľ CORE4 
  • Milada Halová, Head of Brand management Tatra banky a Raiffeisen banky
  • Marek Kopča, Marketing & PR Director Hyundai Motor Slovakia​

image

Influencer marketing: Old school alebo must have?

Výsledky prieskumu o dodržiavaní Kódexu 

Monitoring bol realizovaný na vzorke 50 influencerov a tvorcov obsahu, ktorí boli vybratí z rebríčkov našich členov, vydavateľa Forbes a mediálnej agentúry Wavemaker – Influencer Power Index. Na instagramovom feede influencerov sa za obdobie máj – júl 2023 vyhodnocovala miera komerčných postov a správnosť ich označovania. Publikované dáta sú priemernými hodnotami všetkých príspevkov monitorovaných influencerov. Celkovo bolo prekontrolovaných cez 2000 príspevkov.

image

Kódex influencer marketingu.

Každý štvrtý príspevok tvorcov obsahu na Instagrame je komerčný.

Pozn: Komerčný príspevok obsahuje aktívny a/alebo pasívny product placement, obsah prezentuje konkrétnu značku a/alebo ide o súťaž. Príspevok o vlastných produktoch/projektoch influencera nie je započítaný ako komerčný post.

Jana Malaga, agentúra Contedy, predseda Komisie KIM: „Výsledky prieskumu svedčia o vyváženosti v obsahu, ktorý influenceri na Instagrame prezentujú. Fakt, že len každý štvrtý príspevok je komerčný, ukazuje, že influenceri neuprednostňujú iba reklamné obsahy, ale aj svoje vlastné, nekomerčné myšlienky a nápady. To je pozitívne nielen pre ich sledovateľov, ktorí dostávajú autentický obsah, ale aj pre samotných influencerov, ktorí si tak zachovávajú priestor na osobné sebavyjadrenie a budovanie hlbšieho vzťahu so svojou komunitou.“

image

Kódex influencer marketingu.

Transparentne označených ako reklama je 77 percent z 585 identifikovaných komerčných príspevkov.

Ľuboš Oláh, Zenith, člen Komisie KIM: „Označovanie spoluprác samotnými influencermi je z roka na rok lepšie, spoľahlivejšie a kvalitnejšie. Na Slovensku máme síce stále mnoho influencerov a tvorcov obsahu, ktorí tak nerobia, ale je aj na nás, agentúrach ako sa k tomu postavíme, aby sme na ich prehrešky upozorňovali a prípadne ich do spoluprác ani neoslovovali. Jednoducho treba naďalej šíriť osvetu medzi všetkými zúčastnenými stranami o nutnosti správneho a riadneho označovania reklamných spoluprác.“

Formy označovania platených spoluprác

Monitoring ukázal, že najčastejšími formami označenia reklamy sú „Štítok partnerstva“ – nástroj, ktorý ponúka priamo Instagram a slovné označenie SPOLUPRÁCA.

image

Kódex influencer marketingu.

Emil Vojtko, Vidadu, člen Komisie KIM: „Veľmi často sú podmienky označenia spolupráce dohodnuté už v zmluve alebo v detailnom briefe. V prípade, ak podmienky o označovaní neboli dohodnuté, tak k tomu pristupujú tvorcovia obsahu individuálne. Ak sú podmienky dohodnuté vopred tak je tam skoro 100 percentná úspešnosť dodržania označenia podľa zadaní, keďže sa výstupy kontrolujú.“

Kódex influencer marketingu za najvhodnejšie označenie spolupráce považuje Štítok plateného partnerstva. Záujem na správnom označení spolupráce by mal byť na všetkých 3 stranách trojuholníka  – u zadávateľa, u agentúry aj u tvorcu obsahu.

Transparentní tvorcovia obsahu

Komisia Kódexu influencer marketingu by chcela vyzdvihnúť tých tvorcov, ktorí označili všetky svoje komerčné spolupráce (medzi inými @veronikaostrihonova, @nataliapazicka, @adrianapolakova, @vedator_sk, @babsyheriban a mnohí ďalší). Môžu byť inšpiráciou pre ostatných hráčov na trhu a tiež príkladom, že tvorca môže byť úspešný a zároveň transparentný.

image

Kódex influencer marketingu.

Jana Malaga, agentúra Contedy, predseda Komisie KIM: „Od januára 2023 sa našej agentúre podarilo pri spoluprácach s influencermi docieliť 100 percentné označovanie reklamných spoluprác. Dopomohol nám k tomu systém, kedy sme danú podmienku označovať reklamy dávali nielen do objednávok a zmlúv, ale zároveň prestavili systém vyplácania honorárov. Honorár je vyplatený len za podmienky, že je pridaný štítok plateného partnerstva, prípadne označenia obsahu tak, ako je odporúčané v Kódexe influencer marketingu.“

Kódex formuje etiku influencerov

Sme hrdí na to, že vďaka kódexu influenceri častejšie označujú svoje komerčné spolupráce so značkami. Trh je teraz transparentnejší a profesionálnejší. Označenia ako „partnerstvo" alebo hashtagy ako „spolupraca" sú teraz bežné v príspevkoch tvorcov. Ich fanúšikovia si na to tiež zvykli a považujú toto označovanie za férové. Vďaka patrí najmä všetkým signatárom kódexu a podporovateľom.

Ondro Mikuš, Slovak Telekom, člen Komisie KIM: „Vnímam a verím, že časy neoznačovania reklamy na kanáloch influencerov sú už za nami. Influencer marketing je etablovaný kanál a marketéri si v spolupráci s agentúrami „zvykli“ na pravidlá, ktoré je potrebné pri jeho využívaní dodržiavať.“

V ďalšom roku pôsobenia si zakladatelia kódexu dávajú za cieľ naďalej šíriť osvetu ohľadom správneho označovania reklamných spoluprác a monitorovať situáciu. Na stránke kódexu budú pre signatárov pribúdať aj nové informácie z oblasti označovania reklamy ako napríklad správne označovanie propagácie vlastných produktov.

Všetky informácie o Kódexe nájdete na www.kodexinfluencermarketingu.sk. Ak ešte nie ste signatárom, môžete tak spraviť ihneď a potvrdiť tak vašu profesionalitu. 

Všetci hráči trhu môžu v prípade neoznačených komerčných príspevkov influencerov podať podnet, ktorým sa bude zaoberať Komisia kódexu – pripomíname, že cieľom nie je „trestať“, ale vysvetľovať a edukovať.

Zoznam influencerov, ktorí bolí zahrnutí do prieskumu: maros_molnar, milan_bezmapy, mozgova.atletika, adriana_polakova, doctorkrause, garaz.tv, veronikaostrihonova, tana_pauhofova_official, hilmerovamonika, zuzanavackova, nataliapazicka, brano.deak, petravlhova13, vedator_sk, alexgodaly, dejepisinak, marekfasiang, denisa.vysnovska, stevoeiselef1, janylandl, beth.sal, miska_hrinka, kristina.tormova, petush.nasklee, vladokobielsky, ninaskalikova, lapkinn, adamrustman, sisa_kr, patopopular, simonakozerawski, l3nik, nu_t_e_l_la, janvolko, sajfa, patrabene, simonacomedy, mirkaluberdova, _sandra_sinova_, jan_kolenik, adriazia, veghattila, mariacirova, lenkasoosova, babsyheriban, zimnykoval, dihager, cristiepancurova, dominikakidkovacsofficial, sweetladylollipop.

 

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. september 2024 04:42