Podľa výročnej správy platformy Bezpečná.žurnalistika.sk bolo v minulom roku evidovaných 48 hlásení o útokoch na novinárov. Agresia voči nim ani tento rok nepoľavuje, práve naopak. Online hrozby, osobné útoky či dokonca vyhrážky smrťou, sú každodennou realitou slovenských novinárov. Je ich pritom toľko, že by zaplnili celé noviny.
Práve preto sa Slovak Telekom v spolupráci s reklamnou agentúrou MUW Saatchi & Saatchi rozhodol poukázať na tento problém vydaním špeciálneho periodika s názvom Správy, ktoré nikto nechce čítať.
Na stránkach týchto novín sa však nenachádzajú rozhovory, komentáre či reportáže, ale skutočné správy zo súkromnej korešpondencie novinárov z rôznych slovenských medií. Čo však prekvapí a šokuje každého čitateľa, je úroveň ich agresivity a vulgárnosť.
“Správy ako “Žiadam o popravu obesením pre novinára”, “Prajem vám, aby vám zomrela celá rodina”, “Prídem za vami a nájdem si vás”, sú len zlomok toho, čo si novinári denne nachádzajú vo svojich schránkach,” hovorí o kampani kreatívny riaditeľ MUW Saatchi & Saatchi Jaroslav Vígh a dodáva: “Pochopili sme, že ak chceme aspoň trochu potlačiť nenávisť voči žurnalistom, musíme tieto hejty aj fyzicky vytlačiť, a tým na ne bežných čitateľov upozorniť.”
Správy, ktoré novinárom niektorí čitatelia adresujú, sa skutočne nečítajú ľahko. Dôkazom sú autentické reakcie ľudí, ktorým operátor dal tieto noviny prečítať. Pozrite si ich v online videu:
„Od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej sa o útokoch na novinárov hovorí často. Všetci vieme, čomu na Slovensku čelia, a to nielen od anonymných ľudí na internete. Čo si však možno ľudia nevedia predstaviť je konkrétny obsah správ, ktoré denne dostávajú. Preto sme im ich dali prečítať. Hoci som tie texty videl už pred natáčaním, počuť ich nahlas, ako sa ozývajú miestnosťou, ma zasiahlo dvojnásobne. Ľudia by to mali počuť,” hovorí Ondro Mikuš, Senior špecialista online marketingu Slovak Telekom.
Každý text v špeciálnom denníku je skutočnou správou adresovanou konkrétnemu novinárovi či celej redakcií. “Aj preto by som sa chcel špeciálne poďakovať všetkým zapojeným médiám, ktoré nám týmto netradičným spôsobom dovolili na chvíľu nazrieť do ich mailových schránok a inboxov. Bez ich veľkej podpory a spolupráce by odkaz tejto kampane nikdy nebol taký silný,” uzatvára Jaroslav Vígh.
Okrem printu a spolupráce s influencermi je súčasťou kampane aj web respektnovinarom.sk, kde môžu ľudia zanechať novinárom povzbudivé správy, ktoré si budú chcieť prečítať.
Vizitka kampane:
Klient: Slovak Telekom - Slovak Telekom (Petra Novotná, Michal Mrnčo, Ondro Mikuš, Klaudia Linkeschová)
Creative Director: Jaroslav Vígh
Associate Creative Director: Adam Baška
Copywriter: Zuzana Martiniaková, Sabina Lukáčová
Art Director: Eduard Drexler, Tomáš Bánik
Unit Director: Tatiana Hrutková
Account Manager: Zuzana Havranová
Stratég: Lenka Dzurendová, Kamil Charvát
Interná videoprodukcia: Lukáš Krist, Martin Palkovič, Martin Hluchý
Programátor: Pavol Eichler