StoryEditor

Chceme byť bližšie k rozhodovaciemu procesu klientov

24.06.2024, 10:43
Autor:
redred
  • Trh mediálnych agentúr je z finančného hľadiska síce stabilný, no agentúry sú vystavované mnohým výzvam. Od vysokej fluktuácie ľudí cez extrémne zdĺhavé tendre až po komplikácie s audítormi.
  • Aké kroky podnikajú v Asociácii mediálnych agentúr (AMA)? Pýtali sme sa v trojrozhovore s členmi predsedníctva asociácie pre ročenku Mediálne agentúry 2024.
  • O problémoch, príležitostiach, ale aj inšpirácii z Európy sme sa rozprávali Richardom Kopuníkom (Mindshare), Braňom Polákom (Starmedia) a Petrom Seyfertom (UNIMEDIA).
  • Ročenku Mediálne agentúry 2024 nájdete v najnovších Stratégiách, no už aj teraz si ju môžete stiahnuť ako PDF v tomto článku.

Ako by ste zhodnotili minuloročný vývoj na trhu – mala nakoniec inflácia vplyv na správanie klientov a ich investície do reklamy?

Peter: Súdiac na základe našich ročných výsledkov, ale aj z nejakého komplexnejšieho pohľadu môžem skonštatovať, že trh mierne rástol. Je pravda, že minulý rok sme boli trochu neistí, lebo inflácia bola príliš vysoká. Nevedeli sme, ako sa klienti zachovajú v druhej polovici roka a či to nejako ovplyvní ich rozpočty. Našťastie sa žiadna negatívna alebo opatrná prognóza nenaplnila.

Richard: Hospodárske výsledky veľkých zadávateľov vo väčšine prípadov ukázali minimálny organický rast. Ich tržby rástli primárne vďaka inflácii. Negatívny obraz sa ukazoval aj vo vývoji maloobchodných tržieb na Slovensku, čo určite neprispievalo k optimizmu na trhu. Aj napriek tomu, vďaka rastúcej cene médií, primárne televízií, klienti s cieľom medziročne udržať komunikačné úrovne, rozpočty zvyšovali. Samozrejme, k rastu trhu do istej miery prispeli aj výdavky na parlamentné voľby.

image

Richard Kopunik.

V komunikačnom biznise už dlhšie rezo- nuje téma nedostatku personálnych zdrojov. Vnímate to aj vo vašej brandži?

Richard: Principiálne sa ukazuje, že počet ľudí v komunikačnom biznise nerastie, skôr stagnuje a možno mierne klesá. Podľa nedávno zverejnenej štúdie IPA (Asociácia komunikačných agentúr v UK) vidieť vysokú mieru rotácie zamestnancov v agentúrach, ktorá sa dlhodobo pohybuje nad tridsať percent ročne. Takáto úroveň fluktuácie extrémne zaťažuje agentúry na všetkých úrovniach. To sa pretavuje aj do krízy talentu, ktorú, mimochodom, súdiac podľa diskusií na platforme EACA (Európska asociácia komunikačných agentúr), riešia aj ostatné vyspelé európske trhy. Tlak na ziskovosť agentúr tiež podľa IPA štúdie spôsobuje rastúci podiel juniorných zamestnancov na úkor tých seniorných. Omladený kolektív prispieva k vyššej rotácii a je z toho začarovaný kruh. Takúto štúdiu pre slovenský trh bohužiaľ nemáme, čo je možno zaujímavá inšpirácia na spoločný projekt všetkých brandžových asociácií.

Braňo: Boli sme dlhé roky reaktívny, servisívny biznis. Tieto časy sú už dávno preč a potrebujeme tento prístup začať meniť – od upevňovania pozície na trhu cez zmenu biznis modelov a hľadanie nových biznis príležitostí až po nábor ľudí. Zjednodušene povedané, skončili ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. september 2024 11:54