StoryEditor

Aj dobro niečo stojí. Ako tretí sektor komunikuje svoje poslanie?

16.12.2024, 11:11
  • V portfóliách komunikačných agentúr sa vždy nájdu aj spolupráce s treťosektorovými organizáciami.
  • Môže to byť dobré pre biznis, pre vlastné PR, dokonca sa originálna kreatíva môže uchytiť aj na komunikačných súťažiach, no odborníci sa zhodujú, že je to v prvom rade ich vlastný vklad do spoločenskej zodpovednosti.
  • Prečo aj neziskovky potrebujú marketing a akým problémom pritom čelia? Do akej miery riešia komunikáciu in house a kedy sa obracajú na agentúry? Aké majú budgety a z akých zdrojov kampane financujú? 
  • Predstavitelia neziskových organizácií a zástupcovia reklamých agentúr nám rozprávali o svojich skúsenostiach, ako funguje marketing v treťom sektore.

Tretí sektor túto podporu potrebuje, inak by stratil hlas a bez neho aj schopnosť pomáhať. Kampane pre dobré veci naberajú na intenzite práve teraz v predvianočnom období.

Aj neziskovky potrebujú profi stratégiu

Zatiaľ čo sa charitatívne organizácie zaviazali podporovať ľudí či zvieratá v núdzi, v dnešnej digitálnej dobe nestačí spoliehať sa na ušľachtilé úmysly. Organizácie z tretieho sektora potrebujú strategický prístup, aby umocnili svoje poslanie, udržali sa aktívne a podnietili spoločnosť k zmenám. Tu vstupuje do hry obsahový marketing a proaktívna intenzívna komunikácia.

„Neziskové organizácie prevažne vznikajú ako reakcia na vážny spoločenský problém. Ak chceme dosiahnuť zmenu, či už vo vnímaní verejnosti alebo na úrovni verejných politík, komunikácia smerom na médiá a verejnosť je nevyhnutnosť. Komunikáciou navonok si tiež upevňujeme pozíciu relevantného hráča v našej problematike a snažíme sa o scitlivovanie verejnosti, v našom prípade v otázke bezdomovectva. Upozorňovaním na systémové problémy vytvárame spoločenskú objednávku na riešenie extrémnej chudoby na Slovensku,“ vysvetľuje pohľad neziskových organizácií na marketing Stanislava Fabšíková, marketingová manažérka z OZ Vagus.

image

Odsúdení na samotu, Liga pre seniorov

Práve v aktuálnom období, v predvianočnom čase, narastá koncentrácia charitatívnych projektov a ich komunikácie intenzívnejšie ako po zvyšok roka (s výnimkou obdobia poukázania asignačnej dane). Je čas, keď ľudia oveľa citlivejšie reagujú na výzvy pomáhať tým v núdzi. Ako v prípade komerčných značiek, aj neziskovky a mimovládne organizácie potrebujú komunikovať svoj „message“ konzistentne a dlhodobo. Vianočné sviatky sú len momentom, keď môžu pridať a keď ich úsilie môže byť odmenené ešte viac.

Charitatívne a neziskové organizácie vynakladajú neúnavné úsilie, aby čo najpozitívnejšie ovplyvnili životy zraniteľných, marginalizovaných alebo znevýhodnených jednotlivcov. Ich cieľom je vytvoriť lepší svet riešením sociálnych problémov a poskytovaním podpory tým, ktorí to potrebujú. „Podpora verejnosti je pre nás kľúčová finančne aj z hľadiska dosahovania zmien. V roku 2020 sme realizovali prieskum o vnímaní ľudí bez domova a tento rok sme ho zopakovali. Pomoc ohrozenej skupine ľudí bez domova označilo za dôležitú o 20 percent viac respondentov,“ hovorí Fabšíková.

Ak o nich nevieme, nepomôžeme im

Napriek týmto altruistickým motívom charitatívne organizácie čelia viacerým prekážkam pri dosahovaní svojich cieľov. Svoje ciele potrebujú verejnosti odkomunikovať, vysvetľovať, ale dokonca aj udržať sa popri konkurencii a čoraz hustejšom prostredí tretieho sektora. Potrebujú si budovať dôveryhodnosť, dobré meno – nielen voči klientom, ale aj voči partnerom či samotným klientom, ktorí u nich často sami hľadajú pomoc. „Až 40 percent našich zdrojov pokrýva pomoc od darcov a sponzorov. Preto kladieme veľký dôraz na marketingovú, a rovnako aj na komunikačnú stratégiu. Je pre...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. december 2024 11:00