Asi sa zhodneme, že na sociálnych sieťach trávime príliš veľa času. Prieskum Global Social Media Statistics uvádza, že je to priemerne 143 minút za deň. To znamená, že ide o 14 percent času, ktorý neprespíme. Zo svetového hľadiska – ľudia strávia na sieťach 12 miliárd hodín každý deň. Ak teda stále váhate, či sa pre vašu značku oplatí investovať do komunikácie na týchto platformách, tu je odpoveď. Rozhodne sa na nich nachádza vaše cieľové publikum. A nechce sa tam nudiť.
Podrobná analýza spoločnosti Kepios zahrnutá v Global Social Media Statistics ukazuje, že v októbri 2024 bolo na celom svete 5,22 miliardy používateľov sociálnych médií, čo sa rovná 63,8 percenta celkovej svetovej populácie. Severná Európa mala 81,7-percentnú mieru penetrácie sociálnych médií, čím bola na čele rebríčka ich globálneho využívania podľa regiónov.
Miera prekrývania publika najväčších sociálnych sietí pritom presahuje 70 percent. Kľúčovým poznatkom z týchto údajov od GWI je, že marketéri nemusia byť na všetkých platformách súčasne, aby oslovili väčšinu svojho publika. Jednoducho, treba si správne vybrať pole svojej pôsobnosti.
Dôvody používania sociálnych médií
Dosah nie je jediná vec, ktorú treba zvážiť pri zostavovaní marketingového plánu. Ľudia navštevujú rôzne platformy sociálnych médií, aby dosiahli rôzne ciele. Marketingovým špecialistom sa rozhodne oplatí preskúmať tieto potreby, aby zistili, ktoré platformy sú najvhodnejšie pre jednotlivé ciele kampane a aktivity.
Prieskum GWI odhaľuje, že posielanie správ priateľom a rodine je obzvlášť populárnou témou na Facebooku. Používatelia TikToku sa však o túto funkciu až tak nezaujímajú. Namiesto toho hľadajú vtipné a zábavné videá. Používatelia na Instagrame a Snapchate sa obzvlášť zaujímajú o publikovanie vlastného obsahu, ale táto aktivita je výrazne menej populárna na TikToku, Reddite a LinkedIne.
LinkedIn a X (Twitter) je najčastejšie využívaný na udržiavanie prehľadu o novinkách a aktuálnom dianí. Obchodníci by možno privítali informáciu, že používatelia Pinterestu sa zaujímajú najmä o sledovanie alebo prieskum obsahu súvisiaceho so značkou.
Ako je to na Slovensku
Podľa reportu Digital 2024: Slovakia zverejneného na datareportal.com, začiatkom roka 2024 bolo na Slovensku 5,25 milióna používateľov internetu, čo predstavuje penetráciu internetu na úrovni 91,4 percenta. Slovensko bolo v tom čase domovom 4,16 milióna aktívnych identít používateľov sociálnych médií, čo predstavuje 72,4 percenta z celkovej populácie. Mobilných pripojení pritom bolo až 6,47 milióna, čo predstavuje 112,7 percenta z celkovej populácie. Rok 2024 bol pre sociálne siete na našom trhu dynamický.
Podľa Silvie Benčičovej, Senior Digital Consultant agentúry Zenith, priniesol posun k dynamickejšej kreatíve a rastu formátov zameraných na video. „Značky sa snažili byť nielen atraktívne, ale aj autentické. Podľa mojich skúseností dosahovali videá lepšie parametre zásahu v porovnaní so statickými formátmi. Pri konverzných kampaniach zostali statiky efektívnejšie, pokiaľ ide o cenu za akvizíciu. Tieto dáta ukazujú, že video je silné pri budovaní povedomia, zatiaľ čo statiky dominujú v priamych predajných kampaniach.“
Radka Kadlečík Rýzková z O2 zdôrazňuje, že skvelé výsledky prináša hlavne autenticita a prepojenie so skutočnými ľuďmi. A opäť spomína videoformáty. Tentoraz na nich pracovali jej kolegovia, ktorí sa stali hlavnými hrdinami kampaní. „To sa osvedčilo aj pri našich posledných dvoch televíznych spotoch, ktoré boli veľmi pozitívne prijaté, a tak sme v rámci adaptácie kampane pracovali s našimi kolegyňami a kolegami aj prostredníctvom IG reels či TikTok videí. Okrem toho sme zaznamenali veľký úspech pri obsahu založenom na insightoch zo života – ľudia sa radi vidia v situáciách, ktoré poznajú.“
Lucia Vargová z Kauflandu zase upriamuje pozornosť na reelska, statické ime posty aj YouTube shorts. Tie vtipne nadväzujú na ponuku supermarketov. „Ku koncu roka 2024 rezonovalo predovšetkým Gen Z slang video. Pozitívne hodnotíme aj nárast fanúšikov na našom kanáli WhatsApp Broadcast, prostredníctvom ktorého sa nám tiež darí oslovovať mladšiu generáciu.“
Každému funguje niečo iné
Pre úspech kampane na sociálnych sieťach je dôležité pochopenie cieľov a publika. Podľa social media directorky Istropolitana Ogilvy Zuzany Frtúsovej naj formáty a platformy v podstate neexistujú. „Dôležitá je stratégia každej kampane. Ak by sme mali niečo vyzdvihnúť, bola by to kampaň Shakehack pre Združenie sclerosis multiplex Nádej. V nej sme pomocou fresh aktualizácie na Instagrame upozornili na jeden zo symptómov ochorenia skleróza multiplex. Pozitívne nás prekvapilo potvrdenie toho, že aj napriek dobe AI a techniky stále najlepšie funguje komunikácia postavená na emócii a dobrom insighte. O tom svedčí úspech kampane Menštruačné šaty pre klienta Tesco.“
Pri AI sa však oplatí zastaviť. Hádam všetky agentúry a značky s ňou experimentujú. A sociálne siete sú na jej testovanie ideálnym ihriskom. V O2 si to vyskúšali pri oceňovanej kampani AI veštenie s Majou: „V nej sme pomocou AI skombinovali rozpoznávanie obsahu obrázkov s generovaním pozitívnych veštieb a so simulovaným hlasom Fera Joka. Zároveň sme prostredníctvom tejto kampane inšpirovali ľudí k dobročinnosti – každá veštba povzbudzovala na odoslanie darcovskej SMS. Prekvapením bolo, ako pozitívne ľudia reagujú na personalizované a interaktívne formáty, čo naznačuje stále rastúci dopyt po obsahu, ktorý nie je len masový, ale adresný a unikátny,“ vysvetľuje Kadlečík Rýzková.