Stratégie oslavujú 30 rokov. Ale Wiktor Leo Burnett je ešte starší ako my. Viete presne, kedy vznikol?
Peter Kontra: Vieme to veľmi presne, aj keď sme pri tom osobne neboli. Stalo sa to 16. januára 1986 o pol desiatej večer. Vtedy sa zrodila prvá myšlienka, ešte bez oficiálnej formy či firmy.
Peter Kačenka: Zakladatelia Wiktora to opisujú veľmi pekne. V tom čase boli študentmi a pôsobili na Mladej garde. Igor Brossmann viedol fotokrúžok, Raffo Tatarko výtvarný krúžok a Richard Hudec divadlo hudby. Všetci sa angažovali v klube a projektmi a aktivitami, pod ktorými boli podpísaní, často dráždili políciu a vtedajší systém. Veľakrát sa ich na výsluchoch pýtali, kto im to kázal.
Peter Kontra: Keď „eštebákom“ hovorili, že nikto, tak im to nestačilo. A preto si vymysleli, že všetko im to káže robiť Wiktor. Takto vznikla myšlienka a osoba, ktorá je zdrojom inšpirácie na robenie všetkých zaujímavých vecí.
Kedy sa táto myšlienka pretransformovala do podoby reklamnej agentúry?
Peter Kačenka: Hneď po revolúcii vznikla firma Wiktor, ktorá od začiatku sídlila na Leškovej 5. Nebolo to v našich súčasných priestoroch, ale vzadu vo dvore v malom domčeku, kde dnes stoja garáže.
Peter Kontra: Čiže my sme vznikli ako klasický startup, v priestoroch garáží. Keby sme boli v Sillicon Valley, tak je z toho veľký príbeh (smiech).
Peter Kačenka: Firma rástla celkom svižne. Na začiatku to bolo výtvarné štúdio a sieťotlač, no čoskoro sme dokázali zaujať väčších klientov s komplexnejšími zadaniami. a tak sa objavila potreba budovať agentúru.
Peter Kontra: Oficiálne Wiktor funguje od roku 1992. Odvtedy je zápis do Obchodného registra, čím oficiálne vznikla agentúra Wiktor nás požiadal, aby sme boli jeho priatelia, s ručením obmedzeným. Toto bol prvý oficiálny názov agentúry a je možné, že to bola v tom čase agentúra s najdlhším názvom na svete.
Peter Kačenka: Po rozdelení Československa nastal čas, keď si veľké svetové reklamné siete hľadali partnerov aj na slovenskom trhu. Wiktor bol vo fáze rastu, a tak padlo jednoznačné rozhodnutie ísť tejto príležitosti oproti. Začali sme aj my hľadať strategického partnera, ktorý by nás výrazne posunul vpred.
Peter Kontra: Vtedy vznikol joint venture model s Leo Burnett. Konkrétne v roku 1994.
Kedy ste sa zapojili do toho príbehu vy dvaja?
Peter Kačenka: Ja som bol súčasťou Wiktora už na vysokej škole. Ako študent som býval na internáte Mladá garda a mal som chuť niečo zmysluplné robiť. Rozhodol som sa zapísať sa k Raffovi, môjmu budúcemu kreatívnemu riaditeľovi, do výtvarného krúžku. Keď som prišiel na konkurz, nik tam nebol, všetci išli na pivo.
Hneď vedľa bol nábor do propagačného krúžku, tak som skončil tam. A po čase som tú partičku viedol ja. Keď prišla Nežná revolúcia, wiktorovci rozbehali sieťotlač a spolu sme tlačili revolučné plagáty a potom sme ich rozvážali a vylepovali po celom Slovensku. Po skončení školy som sa nevrátil do považských strojární, ale pokračoval som ako grafik na Leškovej.
Peter Kontra: Ja som sa pripojil v roku 2000. Ako vysokoškolák, študent marketingu, som čítal Stratégie, a tak som registroval, ktoré agentúry sú na trhu. Wiktor sa mi páčil svojou energiou a ambíciami, odvážne súťažil s Mark BBDO či so Soryou, čo boli vtedy najväčšie agentúry na trhu, o to, kto bude najlepší.
Wiktor Leo Burnett je súčasťou reklamného biznisu od absolútneho začiatku formovania trhu na Slovensku. Aké míľniky v histórii ste vnímali ako najdôležitejšie?
Zostáva vám 79% na dočítanie.