Deepfake technológia, založená na pokročilých algoritmoch umelej inteligencie, umožňuje generovanie mimoriadne realistických videí a audionahrávok. Hoci prináša firmám zaujímavé možnosti využitia v marketingu a komunikácií, jej nekontrolované využívanie predstavuje aj vážne riziká.
Štúdia britskej Royal Society ukázala, že ak ľuďom oznámia, že jedno z piatich videí je deepfake, len 21,6 percent respondentov správne identifikuje falošné video. Väčšina účastníkov nesprávne označí aj skutočné videá ako deepfake. Bez varovania by bola úspešnosť odhalenia ešte nižšia.
Väčšina spoločností ešte nemá zavedené mechanizmy na identifikáciu a elimináciu deepfakov. Podľa prieskumu spoločnosti Forrester len 20 percent marketingových lídrov sleduje vývoj tejto technológie a iba 17 percent firiem disponuje nástrojmi na monitorovanie sociálnych sietí a overovanie obsahu.
Nejasné hranice medzi realitou a fikciou
„Deepfaky využívajú psychologické javy ako ‚efekt iluzórnej pravdy‘ a ‚efekt opakovania‘ – ľudia majú tendenciu veriť informáciám, ktoré opakovane vidia, bez ohľadu na ich pravdivosť. Dobre vytvorený deepfake sa môže po čase zdať ako skutočný. Sociálne médiá tento problém ešte zhoršujú, keďže dezinformácie sa šíria mimoriadne rýchlo, čo s...
Zostáva vám 85% na dočítanie.