Druhý ročník projektu Energocraft, organizovaný agentúrou Yvents pre klienta Slovenské elektrárne, opäť priniesol zaujímavú výzvu prepojenia sektora vzdelávania a hrania hier. Cieľom pokračovania tohto projektu bolo odkomunikovať žiakom a študentom základných a stredných škôl na Slovensku ešte komplexnejšiu a technicky náročnejšiu tému malých modulárnych reaktorov (SMR, z angl. small modular reactor).
Súťaž Energocraft vznikla ako unikátny projekt už v roku 2021, kedy študenti stavali nízkouhlíkové elektrárne v prostredí hry Minecraft. Druhá edícia na túto tému nadviazala a posunula ju ešte na vyššiu úroveň. Malé modulárne reaktory sú budúcnosťou energetiky na celom svete a cieľom kampane bolo rozšíriť povedomie o danej téme a zároveň povzbudiť mladých k štúdiu technických odborov.
„Chceli sme študentov vzdelávať hravou formou v prostredí hry Minecraft o malých modulárnych reaktoroch, pretože sú zdrojom čistej energie, na ktorý sa môžeme spoľahnúť, aj keď nefúka vietor, či nesvieti slnko. Vyrábajú elektrinu bez priamych emisií oxidu uhličitého. Zároveň sme chceli zvýšiť informovanosť o jadrovej energii ako takej, jej bezpečnosti a ekologických výhodách,” vysvetľuje Stanislav Pecko, senior manažér pre rozvojový projekt SMR, Slovenské elektrárne.
Nadväzujúc na predchádzajúce úspechy prvého ročníka, agentúra opäť preniesla projekt do prostredia hry Minecraft. Súťažiaci mali na serveri k dispozícií ukážky niekoľkých plánovaných stavieb malých modulárnych reaktorov, ktorými sa mohli inšpirovať pri tvorbe svojich vlastných projektov. O víťazných stavbách rozhodovala nielen technické prepracovanie stavby, ale aj kreativita a plánovaná lokalita umiestnenia SMR.
„Cieľová skupina súťaže bola v druhej edícií rozšírená na základné a stredné školy na Slovensku. Bolo dôležité nájsť vhodné komunikačné kanály na odpromovanie projektu – zamerali sme sa primárne na slovenských influencerov FiFqa a Haoseeka, ktorí majú už existujúcu cieľovú skupinu hráčov Minecraftu na základných a stredných školách. Influencer kampaň sme prepojili s priamou komunikáciou so školami na Slovensku a doplnkovou kampaňou prebiehajúcou na našich existujúcich sociálnych sieťach (Instagram, TikTok),“ prezrádza Martina Juhásová, Head of marketing agentúry Yvents.
Do súťaže sa zapojilo celkovo 161 hráčov v 101 tímoch. Hráči mohli svoje diela zhotovovať samostatne alebo v tímoch. Mediálna kampaň na hlavných komunikačných kanáloch vygenerovala 1 036 862 impresií. Okrem promo postov na sociálnych sieťach organizátora sa do kampane zapojili aj spomínaní influenceri, ktorí prostredníctvom videopozvánok ozrejmili tematiku súťaže a zároveň promovali aj samotné ceny.
Priama komunikácia so školami na Slovensku nadobudla v tejto edícií nový rozmer, keďže súťaž priamo motivovala učiteľov fyziky, aby sa zapojili so svojimi študentmi do výzvy a kreovali malé modulárne reaktory v kooperácii. Počas kampane bola využitá aj doplnková mediálna kampaň a priame oslovenie účastníkov predchádzajúceho ročníka.
„Venovať sa mladým ľuďom, budúcim vedcom a expertom, má pre nás obrovský zmysel. Súťaž rozvíja ich odborné vedomosti a talent inžinierskeho uvažovania. Naša krajina potrebuje viac talentov a mladých ľudí s vášňou pre technické smery. Len spoločnosť, ktorá so vzdelávaním mladých ľudí začína v skorom veku, bude v budúcnosti konkurencieschopná a zaujímavým zamestnávateľom,“ uviedol manažér útvaru Komunikácie a udržateľného rozvoja Slovenských elektrární, Marek Mikle.
Študenti stavali svoje verzie malých modulárnych reaktorov od decembra 2024 do marca 2025. Finále súťaže sa uskutočnilo 16. apríla 2025 v priestoroch zábavno-vzdelávacieho centra Energoland v Mochovciach za účasti finalistov jednotlivých kategórií a ich učiteľov a spolužiakov. Ceny odovzdala porota súťaže zložená z odborníkov zo Slovenských elektrární a expertov na Minecraft.
Najlepšou stavbou v kategórii Stredné školy sa stalo dielo tímu Kvašné rybky v zložení Mikuláš Bodnár z Prešova a Daniel Kypeť z Veľkého Krtíša, napriek tomu, že sa nikdy osobne nestretli, vytvorili prepracovaný projekt ERIK (Ekologického Reaktora Inovatívnej Konštrukcie). V kategórií Základné školy boli udelené dve najlepšie miesta, kde sa spoločne umiestnili tímy Lenner zo Základnej školy Karpatská v Žiline a Olomro z Gymnázia J. Hollého v Trnave. V oboch kategóriách bolo ocenených 5 najlepších stavieb. Potešujúcim faktorom kampane bol aj návrat hráčov z prvej edície, ktorí nadviazali na svoje úspechy a posunuli svoje diela na novú úroveň.
Druhá edícia Energocraftu priniesla väčšiu výzvu v podobe technicky komplexnejšej témy, s ktorou si museli súťažiaci poradiť. Opätovne ukázali svoju vynaliezavosť a obrovskú dávku kreativity vo výsledných stavbách, ktoré okrem samotných malých modulárnych reaktorov obsahovali aj doplnkové budovy, infraštruktúru, či celé prostredie, do ktorého je elektráreň zasadená.
Vizitka kampane:
Klient: Slovenské elektrárne
Agentúra: Yvents
Creative director: Martina Juhásová
Copywriter: Martina Juhásová
Account/Project Managers: Dávid Moštenický, Dávid Švihra
Project Manager Slovenské elektrárne: Barbora Rumpli