Vyše 240 hodín, tisícky stavebnicových blokov a nadšenie dvoch študentov strednej školy – toto všetko stojí za víťaznou stavbou virtuálnej vodnej elektrárne, ktorú v prostredí hry Minecraft postavili dvaja žiaci Gymnázia Sv. Františka z Assissi v Žiline.
Ich niekoľko mesačná snaha bola súčasťou kampane EnergoCraft, ktorú pripravila ešportová agentúra Yvents v spolupráci so Slovenskými elektrárňami.
Hlavným cieľom kampane bolo odkomunikovať študentom základných a stredných škôl komplexnú tému fungovania nízkouhlíkových elektrární. Táto výzva si vyžadovala kreatívne riešenie, ktoré dostatočne zaujme cieľovú skupinu.
Agentúra prišla s myšlienkou preniesť projekt do prostredia hry Minecraft. Vznikol tak samostatný Energocraft svet s ukážkovými stavbami troch druhov elektrární, ktoré mohli následne po spustení projektu hráči prerobiť podľa vlastných predstáv na svojich svetoch. Museli však zachovať základné princípy fungovania vodnej, veternej a jadrovej elektrárne.
„Pri realizácií kampani sme sa rozhodli využiť tri hlavné komunikačné kampane – sociálne siete Facebook a Instagram so zapojením našej komunity hráčov; priame oslovenie a spolupráca so základnými a strednými školami na Slovensku a taktiež komunikácia na cieľovú skupinu prostredníctvom influencerov venujúcich sa hre Minecraft – Selassie a Zlý Zajo,“ prezrádza Miroslav Kratochvíl, marketing manager agentúry Yvents.
Kampaň na sociálnych sieťach organizátora a influencerov dosiahla 1 312 680 impresií; okrem promo postov sa influenceri zapojili do propagácie aj prostredníctvom livestreamov, počas ktorých stavali svoje vlastné elektrárne a zároveň preskúmavali už postavené stavby na serveri. Influenceri zároveň počas streamov podávali divákom aj detailnejšie informácie nielen o modelovaných elektrárňach, ale aj o dianí v energetike, ktoré získali na podrobnom briefingu s klientom.
Súbežne s kampaňou na sociálnych sieťach taktiež prebiehala priamo komunikácia so školami na Slovensku, ktoré mohli Energocraft odporučiť svojim študentom, ako mimoškolskú aktivitu zameranú na vzdelávanie sa v oblasti fyziky.
Viac ako 580 študentov (375 tímov) vo veku 12-19 rokov sa počas mesiacov december 2021 – február 2022 zapojilo do stavania a posunuli ideu projektu na úplne inú úroveň. Komplexnosť stavieb, ktoré slovenskí študenti zhotovili, prekročila očakávania organizátorov a aj samotných Slovenských elektrární.
„Boli sme milo prekvapení, koľko mladých ľudí sa zapojilo do súťaže, ale ešte viac nás prekvapilo, aké perfektné elektrárne postavili v Minecrafte. Strávili veľa času naštudovaním si, ako má elektráreň vyzerať. Víťazné projekty sú naozaj realisticky vyobrazené elektrárne, majú prepracovanú technológiu do detailov, ako napríklad reaktor či bazén vyhoreného jadrového paliva,“ hodnotí projekty súťažiacich Oľga Baková, manažérka komunikácie a udržateľného rozvoja Slovenských elektrární.
Študenti sa do stavby zapájali maximálne v trojčlenných tímoch, častejšie však na projekte pracovali samostatne. Okrem samotných elektrární budovali aj kompletnú infraštruktúru elektrární – cesty, vozidlá, administratívne budovy – či dokonca celé mestečká a dediny, ktoré využívajú energiu z daných elektrární. Počas celej kampane sa študentom venoval dedikovaný tím z agentúry Yvents a Slovenských elektrární.
Sfinalizovaním stavieb sa samozrejme kampaň ešte neskončila. Vyhlásenie výsledkov odzrkadľovalo hlavnú myšlienku kampane, kde sa prezentovali top stavby vybraté odbornou porotou. Livestream, ktorý moderoval Matej „Sajfa“ Cifra, bol vysielaný na streamovacích platformách Twitch, Facebook a YouTube z moderného štúdia ChuckTV. Počas neho Slovenské elektrárne a agentúra Yvents predstavili víťazov a víťazné stavby a taktiež sa diskutovalo aj na tému vzniku samotného projektu.
„Sme veľmi radi, že nám Slovenské elektrárne v tejto kampani naplno dôverovali a umožnili pripraviť jedinečný koncept herného turnaja zameraného na kreativitu, vzdelávanie a budovanie skvelých stavieb v prostredí hry Minecraft. Prepojili sme tak dva zdanlivo vzdialené svety – herný a edukačný,“ dodal Miroslav Kratochvíl.
Vizitka kampane:
Klient: Slovenské elektrárne
Agentúra: Yvents
Creative Directors: Miroslav Kratochvil & Karol Cagáň
Copywriter: Martina Juhásová
Art Directors: Lukáš Gavuliak, Martina Juhásová
Account Managers: Dávid Moštenický, Michaela Jamrichová