StoryEditor

Generácia Alfa: Digitálni domorodci s vlastnými pravidlami

17.06.2025, 08:52
  • Generácia Alfa prichádza na scénu s vlastnou víziou sveta, hodnôt a očakávaní.
  • Značky, ktoré chcú zostať relevantné, by mali už teraz pochopiť potreby svojich budúcich spotrebiteľov:
  • 69 % detí má významné slovo pri rodinných nákupoch.
  • 85 % detí dôveruje viac obsahu od rovesníkov než klasickej reklame.
  • 59 % detí najradšej trávi víkend sledovaním filmov a televízie.
  • 66 % detí preferuje nákup od spoločností, ktoré pozitívne ovplyvňujú svet.
  • 58 % detí vlastnilo smartfón pred desiatym rokom.

Ide o doposiaľ najväčšiu a najrozmanitejšiu generáciu, ktorej populácia dosahuje 2,2 miliardy. Čím je táto generácia výnimočná? A ako jej špecifické preferencie a správanie ovplyvnia budúcnosť marketingu? Spoločnosť GWI, ktorá sa špecializuje na výskum trhu a analýzu spotrebiteľského správania, identifikovala základné charakteristiky generácie Alfa.

Narodení do online sveta

Na rozdiel od generácie Z, ktorá zažila príchod internetu, Alfa sa narodila priamo do digitálneho sveta. Smartfóny, hlasové ovládanie či umelá inteligencia sú pre nich samozrejmosťou. Generácia Alfa, teda deti narodené medzi rokmi 2010 a 2024, je prvou generáciou, pre ktorú je online svet prirodzenou a neodlučiteľnou súčasťou života. Už veľmi malé deti dnes používajú technológie spôsobom, ktorý si predchádzajúce generácie nedokážu ani predstaviť.

Unikátny vzťah súčasných detí k technológiám výrazne poznamenalo aj obdobie covidu, ktoré ich pripravilo o dva roky normálneho života. Počas lockdownov prebiehali kľúčové vývinové fázy týchto detí a ich iPady sa stali jediným prepojením s rovesníkmi. Aj preto 43 percent členov generácie Alfa malo tablet pred šiestym rokom života a až 58 percent z nich vlastnilo smartfón pred desiatym rokom. Údaje zozbierané o najmladšej generácii na stránke

GenerationsAlpha.com (iniciatívy spoločnosti McCrindle) ďalej uvádzajú, že medzi používateľmi internetu je aktuálne viac než 36 miliónov detí vo veku 0 – 11 rokov, čo je o 11,6 milióna viac než v prípade tínedžerov (12 – 17 rokov). Alfy vo veku 8 až 12 rokov strávia v priemere 4 hodiny a 44 minút denne pred obrazovkou iba kvôli zábave. Veková skupina 13 až 18 rokov strávi pred obrazovkou až 7 hodín a 22 minút denne.

Návrat k osobnej socializácii

Napriek tomu, že počet digitálnych zariadení v domácnostiach rastie, rodičia sú v porovnaní s predchádzajúcim rokom menej naklonení označiť používanie technológií svojich detí za nadmerné (pokles o 14 % u detí vo veku 8 – 11 rokov a o 7 % u tínedžerov vo veku 12 – 15 rokov). Tento vývoj možno z veľkej časti pripísať ukončeniu online výučby. Dáta spoločnosti...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. júl 2025 22:27