StoryEditor

Dávid Benedig: AI sa nachádza vo svojom najpomalšom bode. Kam sa z neho posunieme?

19.06.2025, 14:49
  • Dávid Benedig, Head of Digital Experience PR agentúry Seesame hovorí, ako umelá inteligencia zmenila ich prácu aj o novinke PR persónach. 
  • Rozhovor si môžete pozrieť vo videu alebo vypočuť na všetkých podcastových platformách. 
  • Dávid pripravil exkluzívne pre Stratégie obsiahly článok o prenikaniu AI do komunikačného sektora. 
  • Rozprávali sme sa tiež o tom, ako AI mení spôsbo vyhľadávania a čo by mali firmy spraviť pre to, aby sa dostali modelov ChatGPT. 

Hosťom podcastu OK360 stupňov je Dávid Benedig. V PR agentúre Seesame má na starosti práve digitálne inovácie a špecializuje sa na implementáciu AI do tvorby obsahu a vylepšovania procesov. 

Tvrdí, že umelá inteligencia sa vyvíja závratnou rýchlosťou. Súčasné biznis modely podľa neho budú potrebovať update. Podrobnosti sa dočítate v nasledujúcom článku. 

 

Ak sa vám zdá, že umelá inteligencia sa vyvíja závratnou rýchlosťou, máte pravdu. Ale držme si klobúky, pretože AI je dnes na svojom najpomalšom bode. Vývoj sa bude len zrýchľovať. Pre zadávateľov aj agentúry to znamená veľkú zmenu v tom, ako musia zmeniť svoju technologickú pripravenosť aj služby, aby reagovali na zmeny správania zákazníkov. Napríklad na to, že prestávajú googliť a pýtajú sa radšej ChatGPT.

Súčasné biznis modely budú potrebovať upgrade, aby ostali funkčné a atraktívne. Pretože už aj do komunikačného sektora prichádzajú „AI powered“ firmy, ktoré dokážu s menším počtom ľudí urobiť viac. Vybral som si štyri oblasti na ilustráciu toho, ako sa na upgrade procesov a služieb pozeráme v Seesame.

Syntetické AI persóny

Poznať názor cieľovej skupiny je kľúčové pre každú kampaň. No nie na každom projekte je priestor spraviť prieskum či fokusky. K dispozícii však máme obrovské množstvo dát. Vďaka tomu môžeme vytvárať syntetické AI persóny, ktoré simulujú správanie a názory cieľovej skupiny. Umožňuje nám to testovať svoje kreatívy a posolstvá ešte pred nasadením, alebo ich napríklad aj rovno tvoriť s cieľovkou „v miestnosti“.

Syntetické AI persóny majú však oveľa širšie uplatnenie. Asi najviac v komunikačnom tréningu. Okrem názorov a preferencii do nich môžete „nahrať“ svoje know-how, komunikačnú stratégiu či pravidlá. V Seesame sme spojili komunikačnú expertízu s umelou inteligenciou a spolu s firmami Striveonlab a Guardian Garden vytvorili unikátne AI persóny. Robíme ich pre klientov na mieru a sú postavené na kombinácii verejných aj klientskych dát, čo im dáva schopnosť reagovať presne, konzistentne a v kontexte klientovej biznis reality. Majú svoj charakter, hlas a tvár – a tým aj presvedčivosť. Hovoriť s nimi môžete cez video v mobile, na počítači, alebo aj vo virtuálnej realite. Demo je verejne dostupné na vyskúšanie na www.smarttalks.tech. Využiť ich môžete v zásade na tréning akejkoľvek komunikačnej situácie. Mediálny tréning, tréning BOZP, compliance, alebo napríklad edukáciu obchodníkov. Navyše, ak máte dobre pripravenú komunikačnú stratégiu, pravidlá a posolstvá, takáto AI persóna vám pomôže nacvičiť si vaše vystúpenia a povie vám, či sú konzistentné so stratégiou. Pretože každá komunikačná stratégia je len taká dobrá, ako sa reálne používa. Mimochodom, skontrolovať, či sú vaše výstupy on strategy, umelá inteligencia vie, no vytvoriť kvalitnú stratégiu nie.

Revolúcia v produkcii obsahu

Výraznou transformáciou prechádza aj produkcia obsahu. Pokrok v generovaní obrázkov, zvuku a videa za posledný rok priniesol skok, ktorý mení zaužívané postupy. To, čo si kedysi vyžadovalo celý tím a dlhé prípravy, dnes môže zvládnuť aj jednotlivec za zlomok času. Nie je to rovnaké, ale to neznamená, že to nefunguje. Generatívna AI mení samotný proces tvorby. Napríklad klasický model scenár -> storyboard ->produkcia pri práci s AI nefunguje, pretože AI výstupy nie sú presne také, ako si ich vysnívame. To však neznamená, že sú zlé. Len k tomu treba pristupovať pri kreatíve aj postprodukcii inak. AI demokratizuje tvorbu obsahu a to bude mať do budúcnosti vplyv na očakávania klientov aj zloženie kreatívnych tímov.

AI agenti nás (ne)nahradia

AI agenti sú najskloňovanejším slovom roka v súvislosti s AI. Mohlo by sa zdať, že AI agenti dokážu postupne prebrať takmer všetky úlohy, realita je však oveľa komplexnejšia. Umelá inteligencia má potenciál zásadne zefektívniť exekutívu. Agenti sú super užitoční pre úlohy, ktoré majú presne definovaný proces od vstupu po výsledok. Vzťah medzi ľudskou prácou a softvérom sa mení: peniaze sa postupne presúvajú od ľudí do systémov. Tímové štruktúry sa preto prirodzene zmenia. Viac exekutívnych úloh zvládne AI, pričom ľudia budú finalizovať výstupy, dozerať na kvalitu, zmysluplnosť alebo etický rámec. Zvládneme teda viac práce s menšími tímami, no zároveň budeme potrebovať ešte väčšiu expertízu na kľúčových pozíciách, aby sme vedeli oddeliť zlato a blato. To znamená, že AI nenahradí profesionálov. Kľúčové ingrediencie ako stratégia, empatia k zákazníkom či cit pre trh ostávajú – aspoň zatiaľ – výlučne v ľudských rukách. Samozrejme, pri AI je nebezpečné tvrdiť, čo nikdy nebude možné. No dnes platí, že najväčšiu hodnotu neprinášajú nástroje samotné, ale ľudia, ktorí ich vedia správne používať. Technológiu netreba preceniť v krátkodobom horizonte – ale ani podceniť jej dlhodobý vplyv.

ChatGPT vás hodnotí a odporúča. Alebo aj nie

Používatelia prestávajú hľadať odkazy. Chcú hotové odpovede. Stačí, ak sa pozriete do analytiky svojho webu. Zistíte, že každý mesiac vám stúpa počet návštev z nástrojov ako ChatGPT či Perplexity na úkor klasického vyhľadávania. Tieto nástroje vás posudzujú, a buď vás potenciálnemu zákazníkovi odporučia, alebo nie. Vo vyhľadávaní sa posúvame zo súboja kliky do súboja o zmienky. A hoci to na prvý pohľad môže vyzerať ako úloha pre digitálnu agentúru, v skutočnosti ide o prácu pre obsahových a reputačných expertov. Dôvod je jednoduchý – AI si vyberá, komu verí, na základe autority značky, užitočnosti jej obsahu a dôveryhodnosti – to sú všetko primárne domény PR. Samozrejme, má to aj technickú stránku – ako máte postavený web alebo štruktúrovaný obsah a dáta. No to nestačí. Obsah musí spĺňať určité parametre. Čím viac vyhovuje, tým viac sa AI páči a tým viac vás potlačí. Musí byť užitočný, zrozumiteľný, stručný a odpovedať na konkrétne otázky tak, ako ich ľudia kladú umelej inteligencii. Rovnako dôležité ako to, čo hovoríte, je kde to hovoríte. Vlastný web je základ, ale AI má preferované zdroje. Považuje za dôležité mienkotvorné médiá, a aj pri živom vyhľadávaní často čerpá z platforiem ako Reddit, Quora, YouTube či Wikipedia. Preto musia firmy začať oveľa aktívnejšie monitorovať a manažovať svoj digitálny footprint naprieč online prostredím. Napríklad aj vrátane reviews, ktoré mnohé značky zanedbávajú. Pozerať sa na to, čo a odkiaľ o nich umelá inteligencia vie. S klientmi preto už dnes robíme spoločne quick fixes, ale aj dlhodobé stratégie, aby sme zvýšili šance dostať značku do správnych odpovedí a kontextov vo výsledkoch AI.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
29. jún 2025 10:43