Hejt na sociálnych sieťach nie je len „komentár“ alebo len „správa“, ale zásah do života skutočného človeka na druhej strane obrazovky. Práve na to poukazuje rozbiehajúca sa kampaň Nehejtuj ani omylom, za ktorou stojí nezisková organizácia a vzdelávacie médium pre mladých ľudí Zmudri G v spolupráci s reklamnou agentúrou MullenLowe GGK.
„Recesiou chceme poukázať na to, ako by to asi vyzeralo, keby hejteri omylom povedali svojim blízkym ako babka, mama či frajerka to, čo píšu do komentárov na sociálnych sieťach,“ hovorí CEO organizácie Zmudri Lucia Grebáč o kampani Nehejtuj ani omylom.
„Dokázal by vnuk povedať do očí svojej babke, nech už zdochne? Alebo mame nech sa už nerozmnožuje? Na internete sa skrývame za anonymnými profilmi. V realite musíme čeliť následkom,“ dodáva.
Cieľom kampane Nehejtuj ani omylom je vysvetliť, že aj to, čo napíšeme na sociálnych sieťach, má svoje dôsledky, aj keď ich možno nevidíme.
81 % mladých ľudí je denne na sociálnych sieťach
Podľa medzinárodnej výskumnej platformy Attest až 81 % mladých trávi čas na sociálnych sieťach každý deň a polovica z nich viac než tri hodiny.
Veľká časť životov generácie Z sa teda odohráva práve v ich mobile, kde musia často sami čeliť hejtu.
„Prvé hejt komentáre mi prišli na TikToku. Ľudia cielili na môj vzhľad a postavu. Prestala som točiť, lebo to veľmi ovplyvnilo to, ako som vnímala samu seba,“ opisuje herečka a tvorkyňa obsahu Sára Baranová.
„Na sociálne siete som nikdy veľa nepostoval preto, že som sa toho bál. Už odmalička som sa stretával s predsudkami kvôli priezvisku a tomu, čo robím,“ hovorí herec Richard Labuda.
Strach, neistota a aj znižovanie vlastnej sebahodnoty sú skryté tváre hejtu, ktorým musia čeliť aj mladí ľudia. Za každým profilom je však človek. Myslime na to skôr, než napíšeme ďalší komentár či pošleme správu plnú hejtu.
Sprievodné aktivity kampane
Kampaň Nehejtuj ani omylom štartuje podvečer 7. 9. 2025 a potrvá do 21. 9. 2025.
Okrem kampane na sociálnych sieťach a rozhovorov o hejte s influencermi, Zmudri G prinesie aj aktivity pre učiteľov a špeciálnu digitálnu offline poradňu pre rodičov o hejte na internete, kde sa budú môcť pýtať odborníka otázky a vymeniť si skúsenosti s inými rodičmi.
„Práve kritické myslenie pomáha mladému človeku zastaviť sa a uvedomiť si: Reagujem naozaj na fakty, alebo len na svoje pocity? A práve to je našou misiou v Zmudri G. Rozvíjať v mladých ľuďoch tieto schopnosti, aby sa stal internet kultivovanejším a bezpečnejším miestom,“ uvádza CEO Grebáč.
Vizitka kampane:
Klient: ZmudriG
Kreatívna agentúra: MullenLowe GGK
Strategy: Jakub Straka
Creative Director: Peter Ižo, Vlado Slivka
Art Director: Milan Malý
Copywriter: Marek Konečný, Peter Ižo, Matej Sekerka
Account Manager: Miriam Černej, Zuzana Božeková
Produkčná agentúra: LoweMakers
Kostýmy/šaty: Magdaléna Bohuš
Fotograf: Martin Fridner
MUAH: Lea Dubai

