Milióny dolárov ročne zarábajú v súčasnosti najpopulárnejšie youtuberi, teda ľudia, ktorí publikujú svoje vlastné videá na internete. Témy sú často banálne, ale zo života bežných ľudí. A to je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa z tejto aktivity stal za posledných desať rokov fenomén.
Sledovanosť youtuberov prináša obrovské reklamné zisky. Využíva sa však aj na získavanie finančných prostriedkov na charitu alebo napríklad na predvolebnú kampaň, ako to urobila pred niekoľkými dňami spolková kancelárka Angela Merkelová.
Autori domácich videí, ktorí sú často populárnejší než celebrity zo sveta filmu a hudby, získavajú svojich fanúšikov práve tým, že sú ako "jedni z nich".
Popularitu využíva na podporuju práv menšín
Jeden z najsledovanejších Američanov - 28-ročný Tyler Oakley, ktorý vlani zarobil šesť miliónov dolárov (5,1 milióna eur), prispieva na nadáciu, ktorej cieľom je prevencia samovrážd medzi mladými homosexuálmi. Komediálne videá zverejňuje Oakley od roku 2007, vďaka vzniknutej popularite urobil napríklad aj videorozhovor s Michelle Obamovou či Hillary Clintonovou.
Medzi najvplyvnejšími ľuďmi sveta
Najsledovanejším youtuberom na svete je 27-ročný Švéd Felix Kjellberg, ktorý si hovorí PewDiePie. Preslávil sa najmä takzvanými Let's Play videami, kde komentuje rôzne videohry. Prvý video na YouTube vložil PewDiePie v roku 2010 a za dva roky mal milión odberateľov. Dnes ich má viac ako 56 miliónov a je najlepšie zarábajúcim youtuberom na svete. Jeho príjem bol v minulom roku 15,5 milióna dolárov (13,2 milióna eur).
Kjellberg, ktorého v roku 2016 časopis Time zaradil medzi 100 najvplyvnejších ľudí sveta, svoju popularitu využíva i na získavanie peňazí na charitu, napríklad pre detské nemocnice, na boj s AIDS v Afrike, pre Svetový fond na ochranu prírody (WWF) či pre organizáciu Save the Children.
Ako youtuber začínal napríklad i slávny kanadský spevák Justin Bieber (23). Videá, v ktorých ešte ako tínedžer spieval cover verzie známych hudobníkov, začala dávať jeho matka na YouTube, kde ich objavil hľadač hudobných talentov.
Osemdesiatnik youtuberom
Youtuberstvo ale nie je len otázka tínedžerov a mladých ľudí. Už v roku 2006 sa stal youtuberom s najviac odberateľmi anglický penzista Peter Oakley. Vtedy 80-ročný Oakley, vystupujúci pod pseudonymom geriatric1927, na kratučkých videách zdieľal okrem iného svoje zážitky z druhej svetovej vojny či rozprával o svojej životnej láske k motorkám. Posledné video vydal vo februári 2014, asi mesiac pred smrťou.
Podivuhodní youtuberi
Pre sledovanosť svojich videí sú mnohí ochotní ísť až za hranicu vkusu či etiky. Napríklad jeden z najslávnejších youtuberov - Američan Roman Atwood (34), ktorý vlani zarobil 7 miliónov dolárov (6 miliónov eur), sa preslávil takzvanými pranks (scénami, v ktorých je niekto zaskočený bizarnými či dramatickými správami). Atwood napríklad nakrútil svoju priateľku, keď jej povedal, že zabil jej trojročného syna, čo nebolo pravda.
Tragicky skončilo naháňanie sledovanosti v americkom štáte Minnesota. Pred niekoľkými mesiacmi médiá oznámili, že tehotná dievčina zastrelila pri nakrúcaní videa na YouTube pre svojho priateľa. Obaja i niektorí z divákov verili, že guľku zastaví encyklopédia s tvrdou väzbou, ktorou si muž chránil hrudník.