Česká stanica Nova International prišla na jeseň s úplne totožnou programovou štruktúrou v prime time ako TV Nova v Česku. O tom, ako vyzerá sme sa porozprávali s Alex Ruzek, programovou riaditeľkou skupiny Nova.
Čo ponúkate slovenským divákom na jeseň?
Jesennú štruktúru máme postavenú na programoch, ktoré ľudia majú radi. Šesť dní v týždni vysielame na Nove International v prime time rovnakú schému ako na hlavnom kanáli v Česku, na TV Nova. V pondelok máme kriminálku Špecialisti, v utorok a vo štvrtok vysielame už tradične obľúbenú Ordináciu v ružovej záhrade 2, v stredu máme tradičnú Výmenu manželiek, v sobotu vraciame zábavnú šou Tvoja tvár má známy hlas a na nedeľu obnovujeme veľmi úspešný krimiseriál Policie Modrava. Samozrejme tešíme sa aj z našej novinky Malé lásky, ktoré vysielame, v neskoršom slote.
Markíza uviedla tento formát v hlavnom vysielacom čase. (Ako Baby boom poz. red.) Prečo ste sa rozhodli dať tento formát až do druhého slotu?
Už to nebolo kam dať (smiech). Uvidíme, českí diváci sú v tomto trošku konzervatívni. Preto sme v nasadzovaní nových formátov celkom opatrní. Do hlavného vysielacieho času uprednostňujeme formáty, ktoré nám fungujú dlhodobejšie.
Váš divák je natoľko konzervatívny, že si môžete zaradiť do vysielania už niekoľko sezón Ordináciu v ružovej záhrade 2, či Ulicu.
Ľudí to jednoducho baví. Ulica túto sezónu začína už trinástu sériu a doposiaľ mala podiel okolo 40 percent. To je jednoducho zaužívaný spôsob života denného Čecha, že si večer o pol siedmej chce pozrieť Ulicu. To nie je fenomén v Česku, je to aj v Anglicku, forma denného seriálu, ktorý je výborne vyrobený, je dlhodobo udržateľná.
Prečo na Slovensku nefungujú denné seriály?
Na to, aby bol denný seriál úspešný, musí fungovať celá alchýmia – musí mu byť naklonená nálada v spoločnosti, malo by zafungovať obsadenie hercov, dôležité je to, ako je to celé napísané. Vždy sa musíte trafiť do nálady diváka, aby ste boli úspešní. To, že momentálne niečo u vás nezafungovalo, ešte neznamená, že v budúcnosti to bude rovnako.
V nedeľu ide s novými časťami na Nove kedysi úspešného seriálu Polícia Modrava. Najväčšia česká konkurencia Prima – má tiež novú kriminálku. Nebojíte sa, že prídete o nejaké tie ratingy?
Konkurencia je vždy. Políciu Modravu ľudia poznajú a majú ju radi. Prvý diel druhej série Polície Modrava dosiahol v Česku 33,4 percentný podiel na sledovanosti v cieľovej skupine 15-54 a druhý mal v rovnakej cieľovej skupine 34,5 podiel.
Pokračujete aj v úspešnom formáte, Tvoja tvár má známy hlas. (U nás Tvoja tvár znie povedome pozn. red.) Máte ju v sobotu, prečo nie v nedeľu?
Tvoja tvár má známy hlas je rodinný formát a nedeľa bola preň trošku ťažká. Predsa len, relácia končí v nedeľu večer, čo je, ak ide o program pre celú rodinu, neskoro. A keďže si myslíme, že táto relácia je príležitosťou pre rodiny zabaviť sa, Tvár sme presunuli na sobotu.
Formát Tvoja tvár má známy hlas režíruje náš Pepe Majeský. Nezamýšľali ste sa nad tým, že by ste vyrobili spoločne so slovenskou Markízou jednu reláciu?
To asi nie. Špeciálne pri tejto relácii je veľmi dôležité nájsť to správne obsadenie. Účinkujúci by mali osloviť divákov v Česku ako i na Slovensku. Neviem, či by sa nám to podarilo. Pri projekte ako je napríklad SuperStar by to bolo iné.
Nova International funguje na Slovensku rok. Akú sledovanosť od nej očakávate?
Stále je to nový projekt, program je silný. Momentálne Nova International ponúka šesť prime-timových večerov v týždni rovnaký program ako česká TV Nova.
Plánujete so slovenskou Markízou viac spolupracovať v budúcnosti pri tvorbe programov?
Vždy sa spolu rozprávame, sledujeme slovenský trh, rovnako ako všetky európske. Zo Slovenskom už dávno spolupracujeme. Slovenský tím napríklad vyrába u nás úspešnú Zámenu manželiek, Pepe Majeský je režisérom relácie Tvoja tvár má známy hlas.
Ktorý program by ste si radi zobrali do Česka?
Slováci sú dobrí v zábavných formátoch ako je napríklad relácia Dobre vedieť! .
Je možné aplikovať na český trh Hornú Dolnú?
To je fenomenálny úspech, ktorý sa na Slovensku podaril. Relácia je šitá na mieru Slovákov, sú to vaše vtipy, vaše stereotypy, vaša dediny, vaše príbehy... Tým pádom zobrať ju ako takú a premiestniť do iného prostredia, to by asi nefungovalo. Ale mať dobrú komédiu, ktorá by bola založená na českom humore, to by nebylo zlé.
A keď u nás Horná Dolná začínala, hovorilo o tom, že je to typická komédia ako napríklas Snko, seno či Babovřesky...
Je to podobné, ale sú to typické slovenské postavy.
Aký je divák Novy?
Je to jednoducho Čech. TV Nova oslovuje veľmi širokú cieľovú skupinu. Máme kriminálky, máme reality šou, denné seriály... Formáty sa snažíme rozložiť tak, aby oslovili čo najväčšiu cieľovú skupinu.
Čo očakávate od slovenského diváka?
Na Nova International sú premiérové, kvalitné programy s českými, niekedy i slovenskými hercami. Veríme, že si slovenský divák nájde to, čo ho bude baviť.
Kto je Alex Ruzek?
Pre skupinu CME začala Alex Ruzek pracovať ešte v roku 2005 v Londýne ako manažérka v oblasti finančného plánovania a analýz. Od mája 2009 bola riaditeľkou českej mutácie medzinárodnej televízie MTV. Od decembra 2010 je riaditeľkou televíznych staníc a programov. Jej úlohou je vytvárať programovú stratégiu v oblasti prípravy a tvorby vysielacej štruktúry.