Folklórna šou Zem spieva počas počas svojej prvej série vzbudila mimoriadny záujem divákov. Stala sa najsledovanejším a najúspešnejším pôvodným zábavným formátom RTVS za posledných osem rokov.
RTVS vo svojom úspešnom projekte pokračuje ďalšou sériou a začala hľadať nových súťažiacich. Na kastingy sa už zaregistrovali stovky záujemcov, súťažiť chcú ľudia z rôznych kútov sveta, Doteraz sa prihlásili napríklad súťažiaci z Rumunska, Maďarska či Srbska, verejnoprávna televízia však komunikuje s viacerými centrami zahraničných Slovákov v zahraničí.
„RTVS považuje projekt Zem spieva za jednu zo svojich kľúčových aktivít v najbližšom období. Vytvorením tohto unikátneho typu programu RTVS dokonale napĺňa svoje verejnoprávne postavenie, dokáže nielen oživovať folklórne tradície, ale aj vzbudzovať vášne pri ich predvádzaní a zaujať mimoriadne širokú skupinu divákov,“ priblížil generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.
Súťaž je určená pre všetkých, ktorí prezentujú folklór Slovenska na inej ako profesionálnej úrovni v sólovom, párovom alebo skupinovom prejave v troch kategóriách - tanečná, spevácka a inštrumentálna.
Druhá séria sa na obrazovkách Jednotky objaví na jar budúceho roka, na kastingy sa dá prihlásiť do 14. októbra 2017. „Pre veľký záujem zo zahraničia RTVS predĺžila možnosť týmto záujemcom prihlásiť so do šou Zem spieva do 31. októbra 2017, dokedy bude možné posielať prihlášky aj s priloženým videom," uviedla Erika Rusnáková, hovorkyňa RTVS. Záujemcovia sa môžu prihlásiť prostredníctvom formulárov, ktorú sú zverejnené na webe,
"Prvý z kastingov sa uskutoční 8. októbra v Múzeu slovenskej dediny v Martine a druhý o týždeň 15. októbra v Ľubovnianskom skanzene v Starej Ľubovni," doplnila Rusnáková. Odborná porota na kastingoch vyberie 63 jednotlivcov alebo skupín, ktorí sa predstavia v siedmich štúdiových kolách, z nich potom 21 postúpi do semifinále. Vo finále vystúpi 10 súťažiacich, pričom o absolútnom víťazovi opäť rozhodnú diváci svojimi SMS hlasmi.
Prvýkrát sa Zem spieva objavila na obrazovkách 28. januára a v patrili jej sobotné večery. Pre televíziu bola folklórna šou jedným z hlavných ťahákov začiatku roka, ktorým chcela osloviť aj mladších divákov. Riskantný zámer sa RTVS vydaril. Folklór si získal veľkú divácku pozornosť a každá časť bola najsledovanejším programom dňa (mimo spravodajských relácií).
Relácia odštartovala nadpriemerne a premiéra sa stala najsledovanejším programom dňa. V univerzálnej cieľovej skupine si ju pozrelo 630-tisíc divákov a Jednotka dosiahla trhový podiel 28 percent. V čase vysielania bola Jednotka najsledovanejšou televíziou aj v komerčnej cieľovej skupine 12-54, kde získala podiel 21,7 percenta. „Nesmierne nás teší, že sme sa trafili do vkusu divákov a vážime si ich záujem,“ uviedol po úspešnej premiére relácie programový riaditeľ Tibor Búza.
Hoci ďalšie časti zaznamenali mierny pokles, šou si udržala pozíciu lídra v sobotňajšom prime time a Jednotka bola v čase vysielania najsledovanejšou televíziou na Slovensku. Každá časť bola najsledovanejším programom dňa mimo spravodajských relácií, Jednotka dosahovala trhové podiely cez 25 percent.
Na začiatku apríla dorazil veľkolepý folklórny projekt do finále. Štvorhodinový priamy prenos z finále bol podľa očakávania najsledovanejším vydaním, pozrelo si ho 583-tisíc divákov nad 12 rokov, pričom Jednotka dosiahla podiel až 22,6 percenta v cieľovej skupine 12-54. Všetkých 10 častí šou si pozrelo priemerne 507-tisíc divákov a Zem spieva sa tak stala najúspešnejším pôvodným formátom na slovenskom televíznom trhu za posledných 10 rokov.
Úspešný folklórny formát po úspechu u slovenských divákov zabodoval aj v zahraničí. V medzinárodnej súťaži Pitch & Play Live, obsadila Zem spieva prvé miesto ako najlepší nový formát v regióne strednej a východnej Európy a získala tak možnosť prezentácie na globálnom veľtrhu NATPE v Miami.
Zem spieva pripravila pre RTVS spoločnosť Nunez NFE. Šou bola jedným z najdrahších projektov verejnoprávnej televízie. Priamo naň vyčlenila 700 tisíc eur (bez DPH), plus ďalšie nepeňažné náklady v hodnote 189 tisíc eur (bez DPH).