Slovenská filmová tvorba zažíva svoju zlatú éru. Do histórie slovenskej kinematografie sa rok 2017 zapíše ako rok rekordov, návštevnosť i tržby domácich filmov prepisujú od začiatku roka historické rebríčky.
Takýto výnimočný rok sa pravdepodobne tak skoro nezopakuje. Pre pôvodnú tvorbu je to však pozitívny zlom, divákov začali po rokoch slovenské filmy zaujímať.
Na vzniku slovenských filmov má nemalú zásluhu aj podpora verejnoprávnej inštitúcie, ktorá je posledné roky koprodukčným partnerom takmer všetkých slovenských filmov. Bez vstupu RTVS do filmových projektov by veľa diel nemalo šancu vzniknúť.
„Táto podpora určite zásadne zmenila situáciu. Z televíznych peňazí síce film nevyrobíte, ale to, že máte okrem súkromných peňazí a dotácie z Audiovizuálneho fondu aj ďalší zdroj financií, je pre producenta veľmi dôležité,“ hovorí Zuzana Mistríková, producentka a prezidentka Asociácie nezávislých producentov.
Program, ktorý divákov zaujíma
Nezanedbateľným je v konečnom dôsledku aj fakt, že film sa dostane k televíznym divákom. Napríklad úspešnú minuloročnú snímku Učiteľka videlo v kinách 54-tisíc divákov, pri televíznej premiére na Jednotke (19. 12. 2016) však bolo pri obrazovkách 477-tisíc divákov. Pre televíziu bola dokonca Učiteľka divácky najúspešnejším koprodukčným filmom uplynulého roka.
Úspešná bola aj premiéra filmu Vojtech, ktorú si na Nový rok pozrelo 481-tisíc divákov a Jednotka dosiahla v prime time svoj najlepší desaťročný podiel (17,8% v cieľovej skupine 12+).
Pôvodnú tvorbu začala RTVS významnejšie podporovať až v posledných rokoch. Kým do roku 2011 sa ročný počet filmových koprodukcií RTVS pohyboval od jedného po maximálne päť projektov, neskôr ich počet stúpal.
Od roku 2013 do 2017 to už bolo 45 filmov a 16 seriálov, z ktorých je časť ešte vo výrobe. Televízia zároveň posilnila propagáciu koprodukčných snímok na svojich obrazovkách.
"RTVS má ambíciu aj v budúcom roku pokračovať v nastavenom trende. Samozrejme, presná výška sumy určenej na filmové koprodukcie bude jasná až po schválení rozpočtu Radou RTVS," hovorí o podpore slovenských filmov a ich tvorcov Jaroslav Rezník, generálny riaditeľ RTVS.
Z 26 slovenských filmov, ktoré vznikli minulý rok, bola RTVS až v polovici (v 6 hraných a 7 dokumentárnych) koprodukčným partnerom. Pre televíziu bol uplynulý rok vôbec najsilnejším v histórii, čo sa týka podpory slovenského filmu. Celkový výška nákladov na koprodukcie dosiahla výšku 5,8 milióna eur.
"V roku 2017 plánovala RTVS investovať do filmových koprodukcií 800 tisíc eur, táto suma však bude vyššia. V pripravovanom budúcoročnom rozpočte počítame minimálne s takou sumou ako tento rok," uvádza Rezník výšku financií, ktorú vyčlení RTVS budúci rok na podporu slovenských filmov.
Nechýbajú však tieto prostriedky - pri nedostatku financií, s ktorým RTVS zápasí, pri financovaní iných projektov? "Nie, pretože pre RTVS je otázka podpory koprodukcií jednou z priorít," deklaruje Rezník.
V tomto roku sa RTVS finančne podieľala na mimoriadne úspešných filmoch Únos či Čiara, koproducentom je aj v snímkach Masaryk, Špina, Baba z ľadu, Piata loď, Po strnisku bosý alebo trilógii Záhradníctvo (Rodinný priateľ, Dezertér a Nápadník).
Ďalšie koprodukčné projekty vo výrobe
Do konca tohto roka má ešte RTVS podpísané zmluvy na 12 filmových projektov, ktoré sa dostanú do kín v budúcom alebo až tom ďalšom roku a následne budú mať premiéru aj na televíznych obrazovkách.
Medzi zazmluvnenými projektami nechýba nová vianočná rozprávka Čertovské pero, ktorá bude mať televíznu premiéru na Vianoce v roku 2018, alebo nové snímky režisérov Martina Šulíka (Tlmočník) či Marka Škopa (Nech je svetlo), ktorý so svojím posledným filmom Eva Nová získal až dvadsať domácich a medzinárodných ocenení.
Zo snímok, ktoré sa vracujú k historickým momentom, podporila RTVS dokument Krátka jar, dlhá zima o politikovi Alexandrovi Dubčekovi, drámu Ostrým nožom, ktorá vychádza zo skutočných udalostí vraždy Daniela Tupého alebo film o upálení Jana Palacha.
Zo seriálovej produkcie sú najvýznamnejšími projektami výpravné minisérie Mária Terézia a Generál o diplomatovi a politikovi M. R. Štefánikovi. Vklad RTVS do trojdielneho seriálu o Štefánikovi predstavuje 1,9 milióna eur, na dvojdielnom výpravnom filme Mária Terézia s celkovým rozpočtom 6 miliónov eur sa RTVS podieľala sumou takmer 1 milión eur. Odvysiela ho Jednotka na Vianoce tohto roka.
Tretím významným seriálom je 13-dielny krimiseriál Inšpektor Max s Jurajom Kukurom v hlavnej úlohe. Televízia sa na celkovom rozpočte vo výške 4,5 milióna eur podieľala sumou 500-tisíc eur.
Litera zákona vs. chýbajúce financie
Verejnoprávna inštitúcia musí podporovať určitý objem európskej tvorby, či už jej odvysielaním alebo koprodukčným vkladom. Táto povinnosť jej vyplýva priamo zo zákona, ktorý vychádza z európskej smernice. Vo svojej programovej štruktúre musí mať minimálne 50 percentný podiel európskych diel, nezávislá európska tvorba musí byť vo vysielaní zastúpená 15 percentami a 10 percentné zastúpenie musia mať nové diela nezávislej európskej tvorby.
Na rozhodnutí manažmentu televízie je, aké projekty podporí a v akej výške. RTVS sa o koprodukčnej spolupráci rozhoduje na základe projektov prihlásených do Centrálneho registra námetov, ktorý vytvorilo predchádzajúce vedenie, kde musí každá žiadosť či námet prejsť hodnotiacim systémom. Zámerom RTVS je pritom podporovať filmy s rozličným diváckym potenciálom.
Verejnoprávna inštitúcia, tak televízia ako i rozhlas, však chronicky zápasí s nedostatkom financií, ktoré sú potrebné nielen na plnenie úloh vyplývajúcich zo zákona, ale aj na investovanie do nových technológií či nutných opráv a rekonštrukcií budov.
Návrh rozpočtu na budúci rok predpokladá celkové príjmy vo výške 114 miliónov eur, koncesionárske poplatky (poplatky za službu vo verejnom záujme) sa nich podieľajú 75 miliónmi eur, čo sú dve tretiny celkových výnosov RTVS.
Lenže základné finančné zdroje RTVS, teda koncesionárske poplatky, dlhodobo stagnujú. Ich výška sa menila naposledy v roku 2003, keď sa zvyšovala z 3,48 eura na momentálnych 4,64 eura.
Priemer koncesionárskych poplatkov v Európe je 11 eur, v susednej Českej republike sa zvyšovali poplatky len za televíziu za od roku 2003 už trikrát, na súčasných 135 korún (5,18 eura) mesačne.
Hoci je navýšenie koncesií na Slovensku potrebné, v súčasnosti je politicky nepriechodné. Minister kultúry Marek Maďarič sa prednedávnom vyjadril, že neplánuje otvárať tému zvyšovania poplatkov od občanov. Riaditeľovi RTVS odporúčal, aby „upriamil pozornosť na hľadanie vnútorných rezerv." Zmena financovania médií verejnej služby tak zostáva naďalej len témou na diskusiu.
Ako ďalej, RTVS?
Jednou z priorít predchádzajúceho vedenia bola dramatická tvorba, seriálová i filmová. Zámerom bolo tvoriť a vysielať viac vlastnej tvorby, aspoň dva vlastné dramatické seriály ročne a podporovať vznik pôvodných slovenských filmov či posilniť aj dokumentárnu tvorbu.
Nový generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník deklaruje, že pre verejnoprávnu inštitúciu zostáva podpora koprodukcií jednou z priorít.
Audiovizuálny priemysel živí na Slovensku množstvo ľudí, samotná RTVS v priebehu posledných piatich rokov priamo podporila vznik 2 450 pracovných pozícií v oblasti koprodukcií. Preto sú otázky podpory tohto trhového segmentu do budúcnosti dôležité.