Skupina Markíza si so svojimi stanicami Markíza, Doma a Dajto v uplynulom roku 2018 udržala a zároveň posilnila pozíciu lídra na slovenskom televíznom trhu. Medziročne si polepšila celodenne aj hlavnom vysielacom čase, rovnako v širšej skupine divákov starších než 12 rokov a tiež v obchodne dôležitej skupine mladších divákov vo veku 12 až 54 rokov.
Pozícia trhovej dvojky patrí skupine JOJ (JOJ, Plus, Wau a RiK), trojkou je verejnoprávna RTVS (Jednotka a Dvojka).
Na porovnanie, v susednej Českej republike je situácia iná. Najsledovanejšou televíznou skupinou u divákov starších než 15 rokov je verejnoprávna Česká televízia, nasledovaná komerčnými skupinami Nova a Prima. Nova je však lídrom v prime-time a v cieľovej skupine mladších divákov vo veku 15 až 54 rokov.
Trhové podiely slovenských televízií
Skupina Markíza si pripísala v roku 2018 priemerný celodenný trhový podiel 28,5 percenta v obchodnej cieľovej skupine 12-54. Skupina JOJ si pripísala 20,3 percentný podiel, čím zaostala za lídrom o 8,2 percentuálneho bodu a tretia RTVS dosiahla 11,4 percenta.
Samotná TV Markíza bola taktiež v roku 2018 najsilnejšou spomedzi slovenských staníc s priemerným celodenným trhovým podielom 21,3 percenta. Konkurenčná TV JOJ dosiahla o 7,4 bodu menej a skončila s 13,9-percentným podielom. Jednotka zaznamenala 8,4 percenta.
Medziročne si skupina Markíza polepšila o 1,5 bodu, skupina JOJ si naopak pohoršila o 2,9 bodu. Jednotkou na trhu bola skupina Markíza v 349 z 365 dní.
Hlavný vysielací čas
Celoročné víťazstvo patrí skupine Markíza aj v prime-time (19:00-23:00), kde zaznamenala priemerný podiel na trhu 29,5 percenta. Trhová dvojka – skupina JOJ – dosiahla o 4,6 bodu menej, teda 24,9 percenta, RTVS skončila na 12,8 percenta.
V tomto obchodne najdôležitejšom vysielacom čase si skupina Markíza medziročne polepšila o 1,2 bodu, skupina JOJ si naproti tomu o 2,6 bodu pohoršila. Jednotkou na trhu bola skupina Markíza 311 z 365 dní, JOJ 45 a RTVS 8 dní.
V Česku vedie verejnoprávna televízia, Nova lídrom v prime-time a u mladších
Česká televízia je najsledovanejšou televíznou skupinou u divákov starších než 15 rokov. Na svojich staniciach (ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D a ČT art) si zvýšila medziročne podiel o 0,9 bodu na 30,1 percenta.
Skupina Nova dosiahla v cieľovej skupine 15+ o jeden bod menej než ČT, verejnoprávnu televíziu však predstihla v hlavnom vysielacom čase, kde zaznamenala 31,9 percenta. Okrem toho získala najväčší podiel i v celodennej sledovanosti v cieľovej skupine mladších divákov vo veku 15 až 54 rokov, a to 35,3 percenta.
Tretia skupina Prima si pripísala 22,7 percenta v cieľovej skupine 15+ a zaznamenala najväčší medziročný nárast o 1,7 bodu. Skupine pomohol štart novej stanice Prima Krimi a svoj podiel zvýšili i Prima Love a Prima Max.
Najsledovanejšie programy roka
Najsledovanejším programom v rámci ponuky všetkých slovenských staníc sa vlani stala opäť legendárna vianočná rozprávka Tri oriešky pre Popolušku. Z ponuky televízií si ju zvolilo až 1,072 milióna divákov vo veku nad 12 rokov, pripísala si mimoriadne vysokú sledovanosť 23,2 percenta s podielom 45 percent v cieľovej skupine divákov od 12 do 54 rokov.
V rebríčku nasleduje sitkom Susedia, kde sledovanosť prvej epizódy neprekonali ani výkony našich hokejových reprezentantov na zimnej olympiáde či majstrovstvách sveta, ktorým patria všetky ďalšie priečky v rebríčku top 10 programov roka.
Por. | Názov relácie | Stanica | Dátum | Čas | Rating % | Share % |
1. | Tri oriešky pre Popolušku | Markíza | 21.12.2018 | 19:03 | 23,2 | 45,0 |
2. | Susedia (1) | Markíza | 01.01.2018 | 20:33 | 22,8 | 45,1 |
3. | MS 2018 / hokej: Slovensko – Česko; 3. tretina | Jednotka | 05.05.2018 | 21:59 | 21,1 | 59,7 |
4. | ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 3. tretina | Jednotka | 17.02.2018 | 14:45 | 21,0 | 64,5 |
5. | MS 2018 / hokej: Slovensko – Česko; 2. tretina | Jednotka | 05.05.2018 | 21:08 | 19,7 | 53,1 |
6. | MS 2018 / hokej: Slovensko – Rakúsko; 3. tretina | Jednotka | 08.05.2018 | 17:56 | 19,4 | 55,0 |
7. | MS 2018: štúdio hokej | Jednotka | 05.05.2018 | 21:51 | 17,4 | 47,5 |
8. | ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 2. tretina | Jednotka | 17.02.2018 | 13:51 | 17,3 | 59,6 |
9. | ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 1. tretina | Jednotka | 17.02.2018 | 13:14 | 17,0 | 61,2 |
10. | ZOH 2018 Pjongčang: štúdio | Jednotka | 17.02.2018 | 13:41 | 16,4 | 57,8 |
Zdroj: PMT/KANTAR MEDIA, LIVE+VOSDAL a sledovanosť hostí. Údaje sú uvedené v cieľovej skupine 12-54. |
V Českej republike bol najsledovanejším programom minulého roka Prezidentský duel, ktorý si na ČT1 a ČT24 pustilo 2,7 milióna divákov. Ďalšie priečky obsadili vianočné rozprávky - novinka Kúzelník Žito (2,59 mil. divákov) a druhý diel Anjela Pána (2,56 mil.), ktoré vysielala ČT počas vianočných sviatkov.
Hlavné spravodajské relácie
Z hlavných spravodajských relácií uprednostili v roku 2018 diváci Televízne noviny na Markíze, ktoré si v obchodnej cieľovej skupine 12-54 pripísali priemerný rating 8 percent a trhový podiel 27,6 percenta. V priemere si ich pozrelo 478-tisíc divákov starších ako 12 rokov, pričom najsledovanejšie vydanie uplynulého roka si v utorok, 25. decembra 2018, pozrelo 713-tisíc divákov. Televízne noviny boli prvou voľbou divákov 326 z 365 dní uplynulého roka, zvyšných 37 dní patrili Novinám TV JOJ.