RTVS zakúpila práva na britskú reality šou The Great British Bake Off, v ktorej súťažia amatérski cukrári a pekári. Cieľom šou je nájsť najlepšieho cukrára a pekára spomedzi dvanástich súťažiacich.
Slovenskú verziu šou plánuje uviesť verejnoprávna televízia na obrazovky Jednotky o rok na jeseň.
Súťaž The Great British Bake Off sa prvýkrát vysielala na obrazovkách verejnoprávnej BBC2 v roku 2010. Takmer hneď si získala obrovskú popularitu a aktuálne už má na konte niekoľko sérií. V rokoch 2015 a 2016 sa stala najsledovanejšou reláciou Veľkej Británie a získala tiež niekoľko ocenení BAFTA za televíznu reláciu roka. V súčasnosti vysiela vlastné verzie šou viac než dvadsať krajín, od Argentíny cez Francúzsko až po Nový Zéland.
Českú verziu pod názvom Peče celá země uviedla tiež Česká televízia. Prvú sériu s desiatimi časťami odštartovala v januári tohto roka a po odvysielaní finále prvej série hneď oznámila prípravy ďalšej, pričom kastingy by mali prebehnúť počas leta. Sledovanosť relácie sa hýbala nad hranicou milión divákov, rekordom bolo finále s takmer 1,7 milióna divákov.
„Relácia sa s úspechom vysiela vo viacerých krajinách,“ uviedol Ťapák. Prvú dvanásťdielnu sériu (10 štandardných epizód plus dva špeciály) plánuje uviesť už na jeseň. Momentálne prebieha výberové konanie na producenta relácie, nakrúcať by sa malo počas leta.
O licenciu na šou mala záujem aj televízia Joj, napokon práva na vysielanie dvoch sérií vyjednala verejnoprávna televízia. „RTVS sa po dlhej dobe stane majiteľom licencie nejakého formátu, na rozdiel od relácií Milujem Slovensko alebo Čo ja viem, kde televízia nevlastní práva“ upozornil generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.
Aktualizácia: Televízia upresnila, že za licenčné práva a konzultácie na obidve série zaplatila 184 800 eur. Nákladná však bude produkcia relácie. Biblia“, teda súbor podmienok na produkciu a vysielanie formátu, stanovuje prísne pravidlá, ktoré musia televízie dodržiavať. Nakrúcať sa napríklad musí vo veľkom stane v atraktívnom prostredí nejakého kaštieľa alebo zámku.
Televízia však vo formáte vidí komerčný potenciál a plánuje ju vykryť sponzorsky. Trhový podiel televízie pri vysielaní šou by sa mal podľa Rezníka pohybovať na úrovni 15-19 percent. „Celá relácia je ladená pozitívne, nie sú tam súboje a vidíme v nej potenciál osloviť celé rodiny, aj keď je zameraná najmä na ženské publikum,“ doplnil Ťapák.
V relácii dostáva dvanásť súťažiacich úlohy z rôznych oblastí pečenia. V každej časti musia splniť tri zadania. Prvým zadaním je osobná výzva, v ktorej predvedú svoje obľúbené recepty. Druhým zadaním je technická výzva, ktorú zadávajú porotcovia. Všetci súťažiaci dostanú rovnaké suroviny a rovnaký recept. Tretím zadaním je kreatívna výzva, v ktorej majú súťažiaci predviesť svoj talent. Počas jednej série pripravia súťažiaci stovky receptov, od tradičných báboviek či štrúdlí až po honosné torty.
Dvojčlenná porota hodnotí v jednotlivých epizódach výkony súťažiacich a vyberá víťaza týždňa. V každej časti jeden súťažiaci šou opúšťa. Do poslednej epizódy sa prebojuje finálová trojica, z ktorej porota vyberie celkového víťaza. Sprievodcami šou je dvojica moderátorov.
Pozrite si, ako vyzerá originálna britská verzia šou: