TASR/Andrej Galica
StoryEditor

NAKA zadržala pre proruskú špionáž tri osoby. Jedna z nich je prepojená s dezinformačným webom Hlavné správy

14.03.2022, 16:37
Slovensko reagovalo vyhostením ruských diplomatov.

Národná kriminálna agentúra (NAKA) zadržala minimálne tri osoby pre podozrenie z vyzvedačstva pre Rusko. Ide o plukovníka zo slovenského ministerstva obrany, príslušníka Slovenskej informačnej služby (SIS) a osobu, ktorá je spojená s dezinformačným webom Hlavné správy. Osoby mal podplácať zamestnanec ruského veľvyslanectva na Slovensku. Informácie priniesol Denník N.

„Na základe vyhodnotenia slovenských spravodajských služieb, Slovenská republika dnes rozhodla o vyhostení troch pracovníkov Veľvyslanectva Ruskej federácie v Slovenskej republike za ich pôsobenie v rozpore s Viedenským dohovorom o diplomatických stykoch,“ vyhlásilo ministerstvo zahraničných vecí.

Zatiaľ nie je zverejnená totožnosť daných osôb. Minimálne jeden zo zadržaných sa už k trestnému činu priznal a obvinení sú dvaja z nich. Akciu zameranú proti špionáži na našom území spustili podozrivé informácie, ktoré zachytilo vojenské spravodajstvo.

Dezinformačný web Hlavné správy už zablokoval Národný bezpečnostný úrad. Možnosť blokovať weby, ktoré okrem iného šíria dezinformácie, schválil parlament v balíku zákonov ako reakciu na ruský útok na Ukrajinu. Týmto spôsobom je možné weby blokovať do konca júna.

Denník N informoval o napojení Hlavných správ na kremeľskú propagandu už v roku 2018. Podľa ich zistení články, ktoré sú najtvrdšou verziou tejto propagandy, písal Jevgenij Paľcev, ktorý sa podpisoval ako Eugen Rusnák. Schvaľoval okupáciu východnej Ukrajiny, šíril alternatívne verzie o otrave bývalého ruského agenta Skripaľa vo Veľkej Británii či o zostrelení malajzijského boeingu na území Ukrajiny v roku 2014. Paľcev podľa fotografií niekoľkokrát rokoval v agentúre Sputnik, ktorá spadala pod mediálnu skupinu Rossija Segodňa, ktorú financuje Kremeľ.

Úrad rozhodol o vypnutí webu kvôli škodlivej aktivite. „NBÚ rozhodol v zmysle zákona o kybernetickej bezpečnosti na základe dodaných a vyhodnotených podkladov od bezpečnostných zložiek štátu,“ povedal pre Denník N hovorca úradu Peter Habara. O tom, že dezinformačný web Hlavné správy prestal fungovať, informoval aj minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) na svojom facebookovom profile. 

NBÚ vypol aj proruský militantný web Armadnymagazin.sk a najnovšie i web Hlavný denník, ktorý patrí medzi najčítanejšie dezinformačné platformy na Slovensku. Hlavný denník dával priestor menám antisystémovej a ultraľavicovej scény na Slovensku ako Štefan Harabin, Ľuboš Blaha, Anna Belousová, Eduard Chmelár, Ján Čarnogurský, Milan Žitný, Jozef Banáš, Gustav Murín či Peter Tóth.

01 - Modified: 2022-03-15 14:56:02 - Feat.: 0 - Title: Hlavné správy žalovali Konšpirátorov.sk za uvedenie na zozname dezinformačných webov. Dnes je ich prispievateľ vyšetrovaný v rámci ruskej špionáže
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
04. október 2022 17:41