„My nemôžeme vypnúť nejaký kanál len preto, že narazíme na jeden konkrétny problém. Museli by sme ho naozaj dlho monitorovať a muselo by prísť k viacnásobnému porušeniu pravidiel, aby náš zákon vyslovene umožnil zakázanie šírenia takéhoto kanálu,“ hovorí Ľuboš Kukliš, riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu, na margo hľadania efektívnych nástrojov, vďaka ktorým by spoločnosť dokázala lepšie odolávať negatívnym účinkom šírenia dezinformácií.
V súvislosti s vojnou na Ukrajine viacerí slovenskí operátori vypli kanály Russia Today, nasledoval aj zákaz Rady EÚ na ich vysielanie na území Európskej únie. Kde je hranica medzi slobodou slova a škodlivým obsahom či dezinformáciami?
Je to zložitá otázka a veľmi citlivá téma v celej Európskej únii. To, čo spravila Rada EÚ, je vlastne sankcia ekonomického typu. Rada na sankčný zoznam spoločností, ktoré nemôžu vykonávať svoju činnosť v Európskej únii, dala všetky kanály Russia Today, spoločnosti, ktoré sú s ním spojené, a zároveň spravodajskú agentúru Sputnik. Je to však ekonomická sankcia a netýka sa mediálnej regulácie.
Kedy by sa téma škodlivého obsahu týkala mediálnej regulácie?
Mediálna regulácia nie je upravená tak, aby mohla okamžite reagovať na takúto situáciu. Je veľmi prísne nastavená a vybalansovaná tak, aby sloboda prejavu a sloboda médií na jednej strane a ochrana spoločností a jednotlivcov na strane druhej boli vyvážené. Aj keď príde k nejakému porušeniu zákona, v prípade našej jurisdikcie napríklad k porušeniu objektivity, tak následkom nie je vypnutie média. Najčastejším výsledkom je, že upozorníme vysielateľa.
Kedy by náš zákon umožnil krajné riešenie, teda vypnutie nejakého kanála? Má Rada vôbec takú právomoc?
My nemôžeme vypnúť nejaký kanál len preto, že narazíme na jeden konkrétny problém. Museli by sme ho naozaj dlho monitorovať a muselo by prísť k viacnásobnému porušeniu pravidiel, aby náš zákon vyslovene umožnil zakázanie šírenia takéhoto kanálu. Aj preto cesta, ktorou sa momentálne vybrala Európska únia, nie je cesta mediálneho práva, ale cesta ekonomických sankcií. Na základe tohto nariadenia by mali byť všetky licencie a všetky ekonomické väzby suspendované.
Platia na Slovensku iné pravidlá ako v rámci ERGA – európskej skupiny mediálnych regulátorov?
Iba do istej miery, v rámci mediálnej regulácie funguje smernica o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá vytvára základný rámec. Sú tam základné regulácie týkajúce sa reklamy, ochrany detí a po novom je tam aj ochrana ľudskej dôstojnosti, ale celé je to postavené na princípe krajiny pôvodu.
Čo to znamená?
To znamená, že pokiaľ má vysielateľ napríklad vysielaciu licenciu na Slovensku, tak musí dodržiavať len slovenské pravidlá a všetci ostatní to musia rešpektovať. Každá krajina však môže mať prísnejšie pravidlá, ako určuje smernica. Tak sa môže stať – a deje sa to –, že každá krajina má o čosi iné pravidlá. Je to prirodzené, lebo sa predpokladá, že situácia a potreby v každej krajine sú rôzne. Niektoré krajiny sú citlivejšie na ochranu maloletých, niektoré môžu byť citlivejšie napríklad na ochranu ľudskej dôstojnosti.
A na Slovensku platia aké špecifiká?
My máme špecifické pravidlá týkajúce s...
Zostáva vám 85% na dočítanie.