Tibor Búza po niekoľkých rokoch v Markíze, kde riadil Centrum spravodajstva a publicistiky, prešiel do RTVS a šéfuje Sekcii programových služieb STV. O jeho plánoch s programom verejnoprávnej televízie sme sa porozprávali na tlačovej konferencii k projektu Milujem Slovensko.
Od apríla prinesie Jednotka RTVS novú šou Milujem Slovensko. Prečo práve tento formát?
Myslím si, že na trhu je práve diera v tejto oblasti, tento formát nesaturuje a neponúka žiadna televízia a je na výsosť vhodný pre verejnoprávnu stanicu. Nie je to klasická veľká šou, nie je to ani klasický kvíz, ale kombinácia niečoho, čo núti divákov zasúťažiť si spolu s účinkujúcimi, preveriť si svoje vedomosti o krajine. Zároveň jeho základným parametrom je aj dobrá nálada.
Václav Mika na tlačovej konferencii nechcel komentovať preditky sledovanosti. Vy poviete, aké sú?
Máme ich vnútorne nastavené, na parametre RTVS sú pomerne vysoké, ale zatiaľ si ich necháme pre seba. Našou ambíciou je okrem prvých pätnástich epizód potom vo formáte pokračovať či už na jeseň alebo jar budúceho roku. Máme opciu aj na ďalšie epizódy. Určite sa chceme dostať do rozmerov holandskej, poľskej alebo slovinskej verejnoprávnej televízie, kde formát I Love My Country už niekoľko rokov funguje veľmi úspešne. V cieľových skupinách je jednoznačne jednotkou na trhu.
Dlhé roky sa v súvislosti s RTVS a predtým STV spomínal formát Greats – Najväčší Slovák, ktorý mala aj zakúpený. Prečo sa nezrealizoval ten?
Myslíme si, že v tejto chvíli má formát I Love My Country podstatne väčší potenciál, má väčšiu šancu ukázať na postupné zmeny, ktoré sa snažíme dostávať na televízne obrazovky. V budúcnosti sa budeme určite rozprávať aj o formáte Najväčší Slovák, ale v tejto chvíli nie. Práve kvôli emócii, ktorá ide z Milujem Slovensko, kvôli tomu, aký je o formát záujem, ako postupne narastá na okolitých trhoch, a práve preto, že bol voľný pre slovenský trh. Som presvedčený, že potom, čo ho ešte prednedávnom zakúpila BBC One, by oňho postupne prejavili záujem aj komerčné stanice. Preto sme sa rozhodli práve tento formát využiť teraz.
Ktoré súčasné alebo minulé programy sa vám páčia a podľa vás patria na obrazovky verejnoprávnej televízie?
Napríklad formát Colnica alebo Československo po 20 rokoch, ktorý sme podpísali my a začali na ňom veľmi intenzívne pracovať. Bude ho vysielať paralelne Česká aj Slovenská televízia, začína už v apríli. Z vecí, ktoré sa mi páčia, spomeniem veľa kvalitných prírodopisných dokumentov, ktoré táto televízia natočila, a my v nich budeme pokračovať. Ideme rokovať o koprodukcii s Tomášom Hulíkom na vstupe do jeho snímky o orlovi skalnom či ďalších pripravovaných dokumentoch. Začali sme úzko kooperovať aj s ČT, aby sme si niektoré formáty vymieňali.
Plánujete zmeny v konkrétnych oknách Jednotky?
Chceme prebudovať pondelkové romantické okno, kde chceme postupne opustiť romantiku a pondelok zaviesť ako priestor pre kvalitné európske mainstreamové kino. Piatky chceme naďalej saturovať ako zábavné, utorky sme vybudovali ako zábavné, tam budeme pokračovať a hľadať ďalšie formáty, čo prichádzajú do úvahy. Ďalej pracujeme na vývoji pôvodného seriálu, ktorý bude vyvíjať a nakrúcať RTVS. Programových zmien, čo chystáme, je podstatne viac.
Čo hovoríte na Andrásyho a Vacvalovú: čo to prináša RTVS?
RTVS to prináša oproti minulému roku nadpriemerné výkony a nadpriemerné čísla, to je po prvé. Po druhé, aj verejnoprávna stanica musí ponúkať niečo, čomu sa hovorí ľudová zábava. Ak niekto hovorí, že by mala ponúkať iba produkty pre náročného diváka, nemá úplne pravdu. To ponúkame na Dvojke; naozaj kvalitný program, dokumenty, európske kino alebo diskusné relácie. Oliver Andrásy a Elena Vacvalová vyšli z priestorov Slovenského rozhlasu, vyšli z verejnoprávneho média, opísali si púť po komerčných médiách a vrátil sa naspäť do RTVS. Myslím si, že relácia Nikto nie je dokonalý plní svoju úlohu v zásade dobre.
Ako vyhodnocujete, respektíve budete vyhodnocovať jej úspech? Čisto len na základe sledovanosti?
Nie, aj na základe kvalitatívnych parametrov.
Už ste tak urobili?
Ešte nie, ale ak sa pozriete hneď vedľa na ORF, do ďalších verejnoprávnych staníc Poľska, Slovinska, Chorvátska, tie produkujú aj formáty, ktorým sa hovorí ľudová zábava. To znamená nie iba náročné formáty, vzdelávacie, výchovné, nie iba formáty, ktoré majú nejakú vyššiu pridanú hodnotu, ale aj ľudovú zábavu. A toto spĺňa tento formát absolútne presne.
V tíme RTVS je aj Darina Kyselová. Aké sú plány s jej oddelením?
Darina Kyselová riadi oddelenie výskumu – niečo, čo tu bolo zrušené. Každá televízia, aj verejnoprávna, potrebuje oddelenie analýz a developmentu. Snažíme sa zaviesť normálnu štruktúru v rámci televízie, vybudovať oddelenie vývoja, developmentu, normálne reštrukturovať intendantúru Jednotky, Dvojky, výrobu – vybudovať kvalitnú organizačnú štruktúru, ktorá bude fungovať a prinesie pozitívny rozvoj pre RTVS.
Je to dnes čisto len o výskume?
O výskume a develompente. Práve teraz tam pracujeme na vývoji detského formátu, ktorý by sa mohol objaviť na jeseň alebo najneskôr v zime budúceho roku. Toto oddelenie bude postupne budované tak, ako v Českej televízii oddelenie developmentu.
Čo chcete primárne pre RTVS: nakupovať formáty alebo vytvárať vlastné?
To sa nedá povedať. Milujem Slovensko je jeden jediný formát. Všetky ostatné veci sú vlastné. Napríklad teraz sme začali pracovať aj na vývoji a scenáristickej príprave pôvodného televízneho seriálu pre Jednotku, ktorý by bol produkovaný čisto v našich kapacitách. Veľké šou, kde máte kompletné zázemie, bilbiu a všetky ďalšie veci od licencora, sú rozdielne. Ak by ste ich vyvíjali vy, potrebujete na to niekoľko rokov a niekoľkonásobne viac finančných prostriedkov, ako keď kúpite licenciu. Nemyslím si, že sme taká bohatá krajina a tak veľká a bohatá televízia, aby sme si mohli dovoliť úplne všetko vyvíjať. Sú veci, ktoré si môžeme dovoliť iba kúpiť, a niektoré môžete aj developovať – napríklad veci zo súbehu námetov, dokumenty a podobne.
Chce ísť RTVS v programovej oblasti viac do akvizícií? Dnes nemá telerozhlas žiaden deal s najväčšími svetovými distribútormi...
Ani nebude mať, pretože naňho nemá jednoducho peniaze. Chceme sa sústrediť predovšetkým na európsku produkciu, chceme sa pozerať po nezávislej produkcii. To nám aj vyplýva zo zákona, ktorý – myslím si – nie je práve najšťastnejší, pretože 20 % na nezávislú európsku tvorbu je nesmierne veľa, nemá to nikto dookola. A 20 % európskej nezávislej tvorby – kvalitnej – ani neexistuje. Rokujeme aj s veľkými majormi, ale bohužiaľ prednostné právo majú vzhľadom na ceny komerčné televízie. My sa dostávame skôr k veciam, ktoré sú pre náročnejšieho diváka, a tie budeme nakupovať.
Podľa čoho budú môcť diváci napokon vyhodnocovať, či ste splnili svoju úlohu alebo nie?
To už nie je otázka pre mňa, ale pre divákov.
A aké sú vaše parametre? Sledovanosť, alebo...?
Je to kombinácia všetkého. Toto je nesmierne široká téma, na ktorú vám nedám jednoduchú odpoveď, neodpoviem vám priamo tu a teraz z jednoduchého dôvodu: áno, jedným z parametrov je sledovanosť. Ďalší parameter je kvalita, ďalší lojalita divákov, imidž televíznej stanice. Po tom, v akom stave je televízia, je to naozaj beh na dlhé trate. Ak niekto tvrdí, že to dokáže za pol roka, tak mu držím palce, pretože klame a je to nezmysel. Toto je beh na tri, štyri, päť, šesť, sedem rokov.
Zdroj: Ivan Krasko