Stratégie mali ako jediné slovenské médium svojho zástupcu na veľtrhu NATPE Europe. Zhovárali sme sa aj so šéfom veľtrhu. Rod Perth povedal, ako je to s presunom NATPE z Budapešti do Prahy, či je veľtrh ziskový, ako sa chytili novinky a aké má ďalšie plány.
Prečo sa NATPE presunulo z Budapešti do Prahy?
Veľtrh bol v Budapešti dve desaťročia a myslíme si, že sa mu hodil istý “refresh”, nový duch. Oceňujeme všetko, čo pre nás Budapešť za tie roky urobila, ale počúvali sme našich partnerov. Účastníci NATPE nám dôrazne "navrhovali", že by sme mali zvážiť novú lokalitu - popri ďalších zmenách, ktoré zapracovávame. Skúmali sme možnosti v regióne a Praha dávala najväčší zmysel. Je ľahké sa sem dostať, má dobré letecké spojenie, je to nádherné mesto. Navyše hotel Hilton je vybavený na podobné eventy.
Čo nefungovalo v Maďarsku?
To nechcem komentovať. Snažili sme sa vylepšiť niečo, čo roky fungovalo - a jedným zo zlepšení je Praha. Niežeby Budapešť bola zlým mestom. Možno sa tam vrátime, ale teraz nie…
Ktoré mestá ešte boli v hre? Počul som o Bukurešti, Varšave…
Áno, obe sme zvažovali, okrem toho aj Viedeň. Ale iba niekoľko miest dokáže zvládnuť akcie našej veľkosti.
Bolo jedným z cieľov dostať na veľtrh viac nákupcov?
To je vždy cieľom.
A výsledok?
Sme spokojní s počtom nákupcov. Boli sme schopní prilákať veľmi dôležitých nákupcov s rozhodovacími právomocami. A aj na druhej strane: zaznamenali sme 40 nových vystavovateľov; taký nárast sme nikdy predtým nemali.
Ako to bude budúci rok?
Ak všetko pôjde podľa plánu, budeme v Prahe aj o rok. Pristupujeme k tomu na ročnej báze, ale myslím si, že usadiť sa na jednom mieste má význam, pretože sa môžete poučiť z chýb a zlepšovať ich. Niečo zmeníme už budúci rok - myslím si, že budeme mať viac konferencií. Teraz sme si vyskúšali koprodukčný summit a bol veľmi úspešný, rovnako aj vzdanie holdu jednej konkrétnej krajine, tento rok Poľsko - na evente venovanému Poľsku ani nebolo dosť miesta pre všetkých záujemcov. V tom istotne budeme pokračovať. Náš hlavný veľtrh je v Miami, no chceme byť aj tu, pretože Európe veríme. Musíme sa viac snažiť prilákať Taliansko či veľké krajiny. Rád by som sem dotiahol viac Rusov a verím, že problémy ich krajiny sa vyriešia. Sme realisticky ambiciózni.
Robíte špeciálne marketingové kampane pre tých, ktorých sem chcete dostať?
Áno, napríklad VIP ponuky pre nákupcov, jednodňové producentské vstupy zahŕňajúce aj obed… Robili sme veľa vecí, aby sme nákupcom či producentom uľahčili byť tu. Na konci dňa sa nám však musí vrátiť investícia - veľtrh je veľmi drahý.
Ako veci typu "pocta Poľsku" fungovali z biznisového hľadiska? Špeciálne na to ste mali niekoľko sponzorov, takže sa vám to vyplatilo?
Áno, nepochybne. Sme nezisková organizácia a bez takejto podpory by sme to nemohli robiť. Čo sa týka veľtrhu ako celku, nemyslím si, že bude ziskový - stále skončíme v strate, ale je to OK.
Novinkou, ktorú ste priniesli pred pár rokmi, sú premietania organizované najväčšími distribútormi. Zároveň skúšate aj konferenčnú časť. Je vašim dlhodobým cieľom urobiť z NATPE Europe štvordňové nepretržité konferencie, zároveň screeningy a zároveň biznis stretnutia?
Dá sa to tak povedať. Ibaže problémom je, že niektorí ľudia prídu na screeningy, ale už nie na veľtrh - a to je náročné výzva, ktorú musíme vyriešiť. Štúdiá do Prahy aspoň prilákajú ľudí - sme jediný veľtrh v regióne, ktorý ponúka "first look" všetkých nových amerických programov.
Niektorí predajcovia sa minulý rok sťažovali, že screeningy im kradli čas: nákupcovia chodili menej na meetingy a viac na screeningy.
Je to problém každý rok. Ale bez screeningov by mnohí vôbec neprišli.
A čo ďalšie plány expandovať, priniesť NATPE na iné trhy, možno otvoriť ďalší veľtrh NATPE v druhej európskej krajine? Pýtal som sa na to aj pred rokom, nedostal som jasnú odpoveď.
Vždy zvažujeme alterantívy, sme všetkému otvorení. Viac nemôžem povedať.
Zdroj: Ivan Krasko

