Penta najskôr kúpila Spoločnosť 7 Plus a Trend Holding a teraz sa menia vlastnícke pomery aj vo vydavateľstve Petit Press. Vydavateľ denníka Sme má nového 50-percentného spolumajiteľa. Stala sa ním dcérska spoločnosť agentúry SITA Namav, pričom k financovaniu obchodu sa priznáva skupina Penta.
Svoj 50-percentný podiel vo vydavateľstve Petit Press predala nemecká spoločnosť Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft - po tom, čo sa zbavila českého vydavateľstva Mafra, stratil pre ňu slovenský Petit Press biznisové opodstatnenie. Druhá polovica ostáva u pôvodného majiteľa, teda v rukách Prvej slovenskej investičnej skupine Petra Vajdu.
Redakciu denníka Sme čakajú zmeny. Šéfredaktor Matúš Kostolný, jeho zástupcovia Tomáš Bella, Konštantín Čikovský, Lukáš Fila, Juraj Javorský a ďalší redaktori avizujú, že v Sme končia a zakladajú nový denník. Prečítajte si viac: Nemci predali Petit Press, celé vedenie Sme odchádza
Čo môže nový spoluvlastník získať? Aká je sila Petit Pressu na slovenskom printovom trhu? Prinášame analýzu.
Petit Press
Silné stránky: Vydavateľstvo včas zachytilo trend nástupu digitálu a si vybudovalo silnú pozíciu v online. Za minulý rok mu na Slovensku patrilo 4. miesto medzi prevádzkovateľmi (2,0 milióna RU mesačne) s projektmi sme.sk a ujszo.com. V rámci "divízie" Sme sa tržby Sme.sk podľa generálneho riaditeľa Alexeja Fulmeka už vyrovnali tržbám z tlačeného denníka Sme. To dáva dobré predpoklady na ďalšie obdobie, keď príjmy z tlače ešte klesnú.
Ďalšou devízou Petit Pressu je obsadenie častí printového trhu, kde nemá relevantných konkurentov - najmä regionálnej a lokálnej tlače.
Pre nového investora bude zaujímavá aj samotná značka Sme, budovaná už vyše 20 rokov.
Riziká: Najväčšie riziko je v denníku Sme. Značka Sme je natoľko silná, ako silní sú ľudia, čo ju tvoria a každodenne napĺňajú obsahom. Už teraz je zrejmý odchod kľúčových ľudí a štart nezávislých projektov, kam prejdú čitatelia Sme. Petit Press podľa nás výrazne utrpí: ak bude slabá vlajková loď - teda denník Sme - nepomôžu ani regionálne noviny, ani maďarská tlač.
Slabé stránky: Vydavateľstvo nedokázalo obsadiť niektoré dôležité časti printového trhu. Svojim portfóliom ťažko osloví napríklad ženy, teda inzertne zaujímavú skupinu. Jedna príloha denníka nie je dostatočný konkurent v súboji o ženských inzerentov napríklad s Ringier Axel Springer alebo Spoločnosťou 7 Plus.
Za najväčší neúspech považujeme pokus expandovať v segmente programových časopisov. TV oko má ako "intelektuálnejšie" ladený programový časopis opodstatnenie možno ako príloha Sme, no priložené k regionálnym týždenníkom pôsobí skôr ako anomália. Neúspechom sa skončil projekt dvojtýždenníka TV svet: vtedy ešte Ringier ho "vyriešil" za dva týždne spustením lacnejšieho a formátovo dokonalého TV maxu.
Otázky najmä s výhľadom na budúcnosť vzbudzuje tiež vlastníctvo tlačiarne Petit Pressu, na posúdenie však nemáme dostatok relevantných dát. Bude si ich musieť vyhodnotiť nový spoluvlastník.
Finančné ukazovatele
Minulý rok malo vydavateľstvo tržby vyše 25 miliónov eur, čo ho zaraďuje približne na úroveň Spoločnosti 7 Plus (26,4 milióna). Za posledných šesť rokov bolo v zisku vždy až s výnimkou roku 2011, čo pravdepodobne súvisí s investíciami do tlačiarne. Minulý rok dosiahlo 522-tisícový zisk po zdanení, kým v roku 2010 bolo na sedemciferných hodnotách.
Rok | Tržby | Zisk po zdanení |
2008 | 34 414 501 eur | 1 004 518 eur |
2009 | 29 826 531 eur | 458 540 eur |
2010 | 29 206 790 eur | 1 327 089 eur |
2011 | 27 411 252 eur | - 746 534 eur |
2012 | 26 791 197 eur | 516 706 eur |
2013 | 25 109 439 eur | 522 825 eur |
Tržby (v eurách)
Zisk po zdanení (v eurách)
Pozícia na printovom trhu
Petit Press mal so svojimi titulmi v roku 2013 čítanosť 1 248 000 čitateľov a zásah 27,9 % obyvateľstva. Vyplýva to z dát MML-TGI od Median SK, ktoré zohľadňujú aj presahy jednotlivých titulov (nejde teda o kumulovaný súčet čítaností jednotlivých titulov). Patrilo mu 3. miesto po Spoločnosti 7 Plus a Ringier Axel Springer.
Petit Press vydáva denník Sme, ktorého predaje sa tento rok podľa ABC SR pohybujú nad 40 tisícmi kusov; v roku 2011 prekračovali 50 tisíc a v 2009 mali blízko k 60 tisícom. V portfóliu má košický denník s kontinuálne klesajúcou predajnosťou Korzár (15 186 v roku 2013), maďarský regionálny Új Szó (19 964 v roku 2013), regionálne noviny My so súhrnnými predajmi 94 345 za minulý rok, maďarský týždenník so stabilnými predajmi Vasárnap (25 991) a ďalšie menšie tituly. Do denníka Sme a regionálnych novín prikladá programový časopis TV oko (minulý rok 142 674 kusov). Okrem toho vydáva niekoľko ďalších titulov a supplementov. V minulosti vydával Roľnícke noviny, ktoré prešli do iného vydavateľstva, a kúpil tiež Smenu, ktorú zlúčil so Sme.
Predaný náklad podľa ABC SR
Titul | Typ | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014* |
Sme | celoštátny denník | 59 378 | 56 596 | 53 294 | 48 893 | 43 604 | 40 615 |
Korzár | regionálny denník | 25 448 | 23 041 | 20 238 | 17 883 | 15 186 | 13 815 |
Új Szó | regionálny denník | 23 766 | 23 252 | 22 217 | 21 288 | 19 964 | 19 412 |
Roľnícke noviny | týždenník | 5 694 | |||||
Vasárnap | týždenník | 28 442 | 28 630 | 28 053 | 27 687 | 26 562 | 25 991 |
Regionálne noviny My | regionálne týždenníky | 112 461 | 106 753 | 102 967 | 95 219 | 94 345 | 88 994 |
TV oko | týždenník-supplement | 195 931 | 185 908 | 175 642 | 156 555 | 142 674 | 132 311 |
Plus 7 nap | týždenník-supplement | 28 112 | 27 866 | 26 845 | 26 171 | 24 821 | 24 322 |
Lišiak | mesačník-supplement | 51 248 | 52 095 | ||||
Lišiak | mesačník - samostatný predaj | 5 608 | 7 089 | 7 057 | 8 253 | ||
TV svet | dvojtýždenník | 50 456 | 45 649 | 35 255 | 29 442 | ||
TV svet | týždenník | 13 666 | 10 035 |
Vývoj predaného nákladu podľa auditu ABC SR (ročný, v niektorých prípadoch aj mesačný)
Sme
TV oko (supplement)
Regionálne noviny My
Korzár
Új Szó
Vasárnap
Plus 7 nap
Lišiak (samostatný predaj)
TV svet
* priemer za január až júl
Poznámka: Analýzu sme zverejnili 25. septembra, po predaji vydavateľstva bola aktualizovaná.
Zdroj: Ivan Krasko