Stratégie zostavili prehľad výdavkov do reklamy za rok 2015. V prehľade nájdete, koľko investovali do reklamy, respektíve do nákupu médií jednotliví zadávatelia. Prinášame tiež prehľad, ako sa menili výdavky do jednotlivých mediatypov (médií) medziročne. Prehľad vychádza z cenníkovych cien, zdrojom bola agentúra TNS Slovakia, výdavky do internetu poskytla IAB Slovakia. Stratégie oslovili i mediálne agentúry a získali odhadované (reálne) cenny za mediálny priestor. Rozdiel medzi cenníkovými cenami a odhadovanými je 80%.
V minulom roku dosiahli výdavky do reklamy na slovenskom trhu takmer 1,3 miliardy eur v cenníkových cenách. Podľa odhadov mediálnych agentúr čisté reklamné výdavky za rok 2015 tvoria okolo 240 miliónov eur, čo je necelých 19 % z cenníkových cien. Najväčší medziročný rast vo výške takmer 25 % zaznamenali televízie, nárast cez 16 % v cenníkových cenách dosiahli aj internetová a vonkajšia reklama. Výdavky do reklamy v tlači a vonkajšej reklame minulý rok stagnovali, prípadne zaznamenali mierny pokles.
K najväčším investorom do reklamy patrili telekomunikační operátori. Prvenstvo patrí zadávateľovi Slovak Telekom, ktorého výdavky do reklamy v roku 2015 boli takmer 46 miliónov eur v cenníkových cenách. Tvárou operátora sa stal cyklista Peter Sagan, za kreatívou kampane S4GAN stojí reklamná agentúra MUW Saatchi&Saatchi:
Druhá priečka v rebríčku reklamných výdavkov patrí zadávateľovi Orange Slovensko, ktorý v roku 2015 investoval v cenníkových cenách 42,5 milióna eur v cenníkových cenách. Ich kampaň Orange navzájom zadarmo bola zároveň reklamným produktom, do ktorého v roku 2015 investoval zadávateľ najviac finančných prostriedkov, podľa údajov agentúry TNS Slovakia to bolo skoro 20 miliónov eur v cenníkových cenách. Kampaň je z dielne agentúry Wiktor Leo Burnett.
Tretia priečka v rebríčku patrí obchodnému reťazu Lidl SR. Ten v minulom roku investoval do reklamy viac než 31 miliónov eur v cenníkových cenách. Medzi TV spotmi nechýbali upútavky na Kuchyňu Lidla (Paulus vs. Ihnačák) či týždenné produktové akcie.
"Skokanom roka 2015" sa stal obchodný reťazec Kaufland, ktorý minulý rok prvýkrát v histórií investoval do reklamy v televízii. Do svojej kampane Z lásky k Slovensku investoval v minulom roku 12,7 milióna eur v cenníkových cenách. Celkovo do reklamy reťazec v roku 2015 investoval 17,7 milióna eur, kým v roku 2014 to bolo 600 tisíc eur.
Prehľad top 10 zadávateľov, značiek a kategórií podľa výdavkov do reklamy si môžete pozrieť v januárovom magazíne Stratégie, ktoré sú práve v predaji.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Katarína Hrnčárová