Dalo by sa povedať, že Peter Begányi je v komerčnej televízii nováčikom. Pre TV JOJ režíruje seriál Naši. A dá sa povedať, že s úspechom. Štvrtky v prime time totiž patria televízii JOJ práve vďaka Našim. Prečo si seriál diváci obľúbili?
Práve ste začali nakrúcať druhú sériu komediálneho seriálu Naši. Prečo si myslíte, že je seriál úspešný?
Je to hlavne preto, že je dobre napísaný, je v ňom vypointovaný inteligentný humor a situácie z reálneho života. Každý z nás už niečo podobné alebo rovnaké zažil. Myslím si, že seriál funguje práve preto, lebo sa ľudia majú s čím identifikovať. Diváci zisťujú, že bežne zažívajú tie isté situácie ako postavy v seriáli.
Storyline vychádza z licencovaného formátu Les Parents, ktorý sa vysiela v Kanade. Ako sa vám s ním pracuje?
Z pôvodného scenára musíme dodržať 75 percent, čo je vlastne dobré, lebo seriál je veľmi dobre napísaný a zaujímavý. Musíme však meniť to, čo nesúvisí so slovenskou realitou. Napríklad jeden diel sme vôbec nemohli natočiť, lebo Tomáš v ňom šoféruje auto ako 16-ročný, čo u nás legislatívne nie je možné. Upravovať musíme napríklad aj vianočné témy. V Kanade majú iné tradície, takže občas musíme vymyslieť náhradné obrazy.
Dialógy, ktoré sa v seriáli odohrávajú, sú totožné s pôvodnými?
Nie. Naša dramaturgička Soňa Čermáková Uličná dostane preložený scenár a adaptuje ho. To znamená, že upraví situácie, ktoré nesedia. Keď sa napríklad spomína nejaká kanadská osobnosť, ktorá u nás nie je známa, dramaturgička ju zmení a transformuje všetko do hovorovej reči tak, aby to fungovalo v slovenských reáliách.
Prečo ste si vybrali licencovaný formát?
Seriál som poznal už dávno. Ešte keď som robil Superhrdinov, kde sme mali veľké kastingy a asi tritisíc detí, tak som hľadal vhodné typy aj do tohto seriálu. Vyskúšal som ich v Superhrdinoch a potom som ich nakastoval aj na Našich. No a licencovaný formát som zvolil preto, lebo na Slovensku zatiaľ nikto nepíše tento typ seriálu.
Máte pocit, že na Slovensku je málo scenáristov?
Písanie scenárov je ťažké remeslo. Napísať polhodinový, vypointovaný a zaujímavý scenár treba vedieť, a zároveň autor musí mať schopnosť pretaviť do scenára to, čo má sám odpozorované alebo zažité. A takýchto ľudí tu nevidím. Nová generácia sa musí vychovať. Podľa mňa VŠMU nefunguje a nevychováva scenáristov, čo je zlé, lebo nejde s trendom. Ja ako režisér a producent sa nemám o čo oprieť.
Nedajú sa využiť českí scenáristi?
Oni majú iný humor.
Myslíte si, že Naši majú potenciál na častejšie nasadenie? (Momentálne seriál vysiela TV JOJ jedenkrát do týždňa, pozn. red.)
Myslím, že určite áno. Z reakcií na Facebooku viem, že ľudia chcú, aby bol seriál vysielaný častejšie – aspoň dvakrát do týždňa. Dá sa to, lebo v seriáli sa vždy deje niečo nové. Deti rastú a prinášajú nové problémy, pribúdajú nové postavy. Prvá frajerka, starí rodičia, Lujzina kamarátka, s ktorou riešia ženské veci, Mariánov kamarát, s ktorým chodí na rybačku… Doteraz sa dej točil okolo rodiny a školy, v ďalších pokračovaniach sa bude záber rozširovať. Pozreli sme si už aj štvrtú a piatu kanadskú sériu, a tam je ešte viac postáv.
Aký humor musia mať herci, ktorí účinkujú v seriáli?
Nemôžu to byť estrádni umelci, ale musia vedieť povedať vtip. Je však veľmi dôležité, ako scénku zahrajú, lebo ju hrajú vlastne „na vážno“. Do seriálu máme vybraných veľmi dobrých hercov – Maja (Marián Miezga, pozn. red.), ktorý hrá postavu flegmatika, a Lujzu (Lujza Garajová Schrameková, pozn. red.), ktorá je ako postava tak trochu nerváčka. Úprimne si povedzme – mať doma troch faganov a k tomu flegmatika manžela, to musí byť zaujímavé (smiech). Deti sme vyberali podobne, výzorovo aj typovo sa k sebe hodia ako rodina. Funguje to dobre.
Vymenili diváci seriály za humor?
Je to podľa mňa prirodzené. Trend je taký, že ako diváci možno chceme viac oddychové veci, chceme sa odpútať od dennej reality, ktorá nás skľučuje. Naši možno fungujú preto, že sú to ucelené krátke sekvencie, ktoré idú za sebou. Nemajú dejový oblúk, každá epizóda má svoju tému. Mladšia generácia divákov už je zvyknutá prijímať krátke videá z internetu, tento formát im sedí. Myslím si, že na rozdiel od nášho seriálu sú telenovely umelé a nereálne.
Ktorú pôvodnú tvorbu na Slovensku považujete za vydarenú?
Z hľadiska sledovanosti určite Hornú Dolnú. Ale úprimne, ak by som chcel divákov zabávať a edukovať zároveň, tak by som si radšej pozrel seriál Naši alebo niečo podobné.
Lenže sledovanosť Hornej Dolnej má vysoké čísla.
Áno, ale Naši sú komorní – stoja len tretinu toho, čo Horná Dolná, ktorá má veľkú výpravu. Nechcem konkurovať Hornej Dolnej ale humor Našich je mi bližší. Horná Dolná je masovka. Keď diel skončí, divák si z neho už nič nepamätá. V Našich je inteligentný humor a je to také príjemné hrejivé.
Robíte však pre komerčnú televíziu.
Svoju prácu robíme profesionálne. Máme dobrý kasting, výborných hercov. Je však pravda, že do určitej miery sme mäsiari – keď nám televízia povie, že máme nasekať X častí, tak ich nasekáme (smiech).
Na čom v súčasnosti pracujete?
Momentálne s JOJkou pripravujeme 1890, historický krimiseriál s veľkou produkciou, a týmto smerom by sme sa chceli uberať. Tento seriál nakrúcame filmovou technológiou, pri ktorej sa profesijne posunieme zase ďalej. Pri Našich sme tiež zvolili zaujímavú technológiu – točíme na dva profesionálne fotoaparáty. Fotoaparát je totiž citlivejší ako kamera, spraví inú hĺbku ostrosti, obraz je v pozadí taký trošku rozmazaný, farby sú pastelové. Je to veľmi príjemné na pozeranie a prispieva to k celkovej pohodovej atmosfére seriálu. Divák má pocit, že sedí priamo v kuchyni, nie je to umelé.
Kto je Peter Begányi
Vyštudoval dokumentárnu tvorbu na VŠMU v Bratislave. Je autorom krátkeho filmu Koniec sveta (2003), filmov Pornoromantik (2005), Ja som bulvár (2007), dokumentu Osemašesťdesiatnik (2009) či Erotic Nation pre HBO (2009). V roku 2013 nakrútil krátkometrážny hraný film Výstava, za ktorý dostal národnú cenu Slnko v sieti 2013, Zlaté vajce Emira Kusturicu a cenu českého Febiofestu 2013 za najlepší hraný film. Pre RTVS nakrútil rodinný poviedkový seriál Superhrdinovia (2014). Momentálne pre TV JOJ nakrúca ako režisér a producent seriál Naši a pripravuje výpravný historický krimiseriál s názvom 1890.
|