StoryEditor

Týždeň v médiách: Poriadne sa usaďte. Reklamy v televíziách budú večer ešte dlhšie

08.08.2016, 00:14
Odzvoní konečne clickbaitom? Bude Bratislava ako Viedeň? A na koho žiarli Tibor Rostas?

Na európskom stole je nová smernica, ktorá upravuje televíznu reklamu. Po novom bude večerné vysielanie skúšať divácku trpezlivosť ešte o čosi viac a mladú generáciu pravdepodobne len utvrdí v presvedčení, že televízia je v čase búrlivých internetov nevyhnutná podobne, ako pästný klin.

Reklamný limit v podobe 20 percent vysielania má podľa Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) ostať pre televízie zachovaný. Nebude sa však uplatňovať po hodinách, ale vzťahovať na celý deň, teda na vysielací čas od 7:00 do 23:00. Prečo teda nárast reklamy? Nakoľko budú televízie môcť dávkovať reklamu v uvedenom rozpätí podľa uváženia, uváženie logicky vyústi do hromadenia reklamných spotov v rámci prime-time.

Dôvod zmeny je jednoduchý. V čase rozširujúcich sa internetových služieb on-demand (na požiadanie) ťahajú komerčné televízie za čoraz kratší koniec. Zatiaľ čo ich reklamný priestor je jasne limitovaný, internetové vysielanie v tomto smere obmedzené nie je. Reklamu užíva podľa vlastného gusta.

Zmeny má umožniť nová európska smernica o audiovizuálnych mediálnych službách. Cez reklamnú prestávku tak čoskoro zrejme nebude priestor len na rýchly výbeh do sprchy, ale ospalé kúpanie vo vani s penou, šampanským a kačičkami.

Čierna epidémia a boj o fasády

Slovensko sa pýši mnohými horami, poľami i lúkami, ktoré nik nevidel a nikdy nik neuvidí. Pohľad na ne sa totiž stráca v spleti bilbordov, z ktorých množstvo nemá stáť vôbec. Nové reklamné zariadenia sa dnes objavujú rýchlejšie ako Pokémony. Nepomohla ani nedávna novela, ktorá bilbordy prekvalifikovala na stavby, a mala tak zjednodušiť proces ich postupného odstraňovania. Vizuálny smog zaplavuje slovenské mestá a za pár stoviek prestávame rozoznávať deň a noc.

Kým však so zaťatými zubami sledujeme nehybnosť „štátu“ či žraločie prostredie bilbordových spoločností, dovoľme si krátky reality check. Takmer 40% percent vonkajšej reklamy sa dnes nachádza v súkromnom vlastníctve. A na to si štát, potužený živou socialistickou minulosťou, siahnuť nedovolí.

Logika „naša plocha, náš biznis“ oblepuje po každej papučovej bytovej schôdzi nové a nové paneláky. Samozrejme, svet nie je iba čierny ako tie bilbordy. Existujú aj výnimky. Jedna ešte v úvode roka prekvapila bratislavské Trnavské mýto. Ľudia z blízkej bytovky sa zhodli, že zrušia strešné reklamy a keď sa ich dom vyhrabe z úverov na obnovu, chcú zrušiť aj reklamnú plochu na stene domu. Pôjde o lokálnu zvláštnosť či nový trend? Veríme v to druhé.

Bilbordy, letáky, plagáty a trojnožky sa dnes stali dominantou všetkých smutných samospráv. Práve tie sú v dianí kľúčové. Samosprávy majú totiž nástroje, ako reklamnú epidémiu zastaviť, je ich však treba na tému neustále upozorňovať. Mnohí starostovia totiž zabúdajú ľahko a intenzívne. Netreba však prepadať virtuálnemu hnevu. Stačí ho o dva roky zhmotniť v komunálnych voľbách.

"Klikačkám" na Facebooku odzvonilo

Po novom bude internetový gigant pokutovať tie médiá, ktoré zámerne používajú titulky na prilákanie čitateľov. Príklad? Poznáme ich všetci. „Toto je šokujúce. Neuveríte, čo sa stalo známej moderátorke,“ či „Kúpila jahody. Keď prišla domov, zistila hrôzostrašnú skutočnosť.“ (Boli to marhule).

Titulky, ktoré Facebook odstráni, budú tie, ktoré zámerne vynechajú hlavnú informáciu alebo také, ktoré nútia kliknúť, aby sa čitateľ dozvedel odpoveď. Na nájdenie týchto titulkov využíva Facebook svoj nový algoritmus. Prísna politika sa však dá obísť – len čo sa médium vráti k štandardu, reach jeho postov sa na sociálnej sieti opäť zvýši.

Uvidíme, ako si so svojimi príspevkami na Facebooku poradí napríklad Nový Čas. Držíme labky.

Nový čas

Novinárčina, na ktorú žiarli sám Rostas

Obľúbený slovenský dezinformačný web Hlavné správy, ktorý ako zdroj využívajú všetky internetom zbehlé staré mamy a Boris Kollár, sa dočkal poodhalenia. Ako píše Denník N, za stránkou stojí muž menom Róbert Sopko.

Internetový denník, ktorý vznikol na podhubí konfliktu na Ukrajine, patrí na Slovensku medzi proruskú smotanu. A nadmerne úspešnú. Len na svojej facebookovej stránke má takmer 20 tisíc fanúšikov, čítajú ho stovky tisíce. Pre našu škodu a škodu nášho národa.

Po zverejnení článku o internetovom denníku sa jeho hlavný fanúšik ohradil. Po Kollárovsky, nijak inak.

To je všetko, s dávkou mediálno - politickej satiry sa uvidíme opäť o týždeň. Želáme vám dovtedy všetko dobré a, najmä, krásne výhľady!

01 - Modified: 2016-07-31 19:06:37 - Feat.: 0 - Title: Týždeň v médiách: Mediálne boľačky Roberta Fica, ako vyhrať komunálne voľby a kde je budúcnosť žurnalistiky
01 - Modified: 2021-06-20 06:06:29 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Televízne diskusie stále bez Matoviča, nezaháľajú Hlas a Smer 02 - Modified: 2021-05-04 06:26:43 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Prekvapenia zmluvy o nákupe Sputnika a účet za plošné testovanie 03 - Modified: 2021-03-18 05:45:04 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Od Sputnika cez vulgarizmy do bodu nula 04 - Modified: 2021-03-01 12:42:57 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Ako ďalej s covidom? Matovič sa radí s odborníkmi, Krajniak sa chce modliť a niekto uteká na Maledivy 05 - Modified: 2021-02-23 06:31:50 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Interrupcie dôležitejšie ako všetko ostatné. Aj o vakcíne Sputnik, ktorá rozdelila nielen Slovensko, ale aj koalíciu
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 15:04