StoryEditor

Týždeň v médiách: Mediálne boľačky Roberta Fica, ako vyhrať komunálne voľby a kde je budúcnosť žurnalistiky

31.07.2016, 17:40
Prinášame to najdôležitejšie, čo sa vo svete médií udialo za uplynulý týždeň.

Ak bol kedysi akcelerátor premiérovho hnevu „hlas podobný Ficovi“ či otázka jeho výskytu v goriliom byte, dnes je kurím okom na premiérovej nohe kauza Bašternák. A že to začína byť nepríjemné, ukazuje aj posledný vývoj komunikácie premiéra s médiami.

Politika v obilí

Začalo to romanticky v stredu na bratislavskom poli. Premiér na žatve s vyhrnutými rukávmi prezradil, že tohtoročná úroda je nadpriemerná. „Ja som chalan z vidieka, tam som sa narodil. Pre mňa žatva vždy znamenala pomerne veľa. Chcem poďakovať všetkým poľnohospodárom za úsilie, ktoré až do tohto okamihu vynaložili.“ O niečo menej sa však Robert Fico usmieval na prítomných novinárov, ktorí ukázali, že pšenicu od kúkoľa rozoznať vedia.

Miesto veľkosť zŕn poslednej úrody sa totiž zaujímali viac o Ficovu reakciu na kritiku Borisa Zalu, europoslanca za SMER, ktorý vedenie svojej strany vyzval na obmenu. „Prišli ste robiť žatvu, alebo kvôli takýmto blbostiam?“ reagoval vzápätí podráždene Fico. „Prosím vás, neotravujte, tu sme pri žatve. Majte, prosím, trošku úcty k týmto ľuďom, ktorí sa, na rozdiel od vás, narobia ako hovädá.“

Do diskusie o novinárskom povaľačstve sa okrem iných zapojil aj poslanec Eugen Jurzyca. Ten na svojom Facebooku zverejnil graf, ktorý naznačil, že novinári sa ako „hovädá“ zrejme aj narobia – toto zamestnanie v rámci najhorších totiž okupuje samotný vrchol rebríčka. Na spôsob komunikácie či otvorené urážanie novinárov sa hovorkyne premiéra Beatrice Szabóovej pýtali aj Stratégie. Szabóová sa mailom ospravedlnila, nakoľko trávi čas na dovolenke. Oslovili sme preto tlačový odbor. Ten spôsob komunikácie Roberta Fica, ktorý prešiel z tlačových konferencií založených na dialógu na jednostranné vyhlásenia nekomentoval vôbec. Mediálne trápenie na tento týždeň však neskončilo ani zďaleka.

Červená karta denníku SME

Na Slovensko vo štvrtok zavítala britská premiérka Theresa May. Pri spoločnej tlačovke s Ficom si Britka sama vybrala médium, ktoré mohlo položiť otázku. Fico na situáciu reagoval okamžite. Na svojom facebookovom profile po tlačovej konferencii zverejnil video, v ktorom hovorí:

„Som na Slovensku dosť kritizovaný za trochu odmeranejší prístup k médiám. Prax, ktorú dnes predviedla pani premiérka je praxou, ktorú by som privítal aj na Slovensku. Pretože boli dve otázky: jedna otázka zo slovenských médií, jedna z britských médií. Pri britských médiách si pani premiérka priamo vybrala médium, ktoré mohlo postaviť otázku. Takže ak náhodou, priatelia z médií, sa niečo podobné zopakuje v našej slovenskej praxi, tak si spomeňte na túto tlačovú konferenciu: že to nie je môj výmysel, ale bežná európska prax.“

Opäť však zakročil Facebook, tentoraz v hlase moderátora Markízy Michala Kovačiča. Ten bol na tlačovke prítomný osobne. Ako argumentačné eso pri obhajobe spôsobu komunikácie premiéra so slovenskými médiami nezabrala ani návšteva Theresy May. Keď denník SME nasledujúci deň písal o vývoze slovenských zbraní na Blízky východ, ktorý narástol za posledné tri roky a o návšteve Britky v tlačenom vydaní neinformoval vôbec (na webe bola strohá informácia), Fico sa rozhodol zakročiť: denník označil za protivládny.

Čierna listina sa rozširuje

„Denník SME je štvavý protivládny denník, neobjektívne médium, ochotné zatajovať a prekrúcať dôležité informácie s jediným cieľom. Poškodiť súčasnej vláde za každú cenu. Aj za cenu, že čitatelia si v ňom neprečítajú také elementárne údaje, ako že zajtra ráno vyjde slnko. Tak sa mi, prosím, nečudujte, že niet o čom sa s ním baviť,“ píše vo svojom blogu, ktorý umiestnil práve na stránky denníka SME Robert Fico.

Podobne je na čiernej listine Denník N, ktorého reportér Miroslav Kern po skúsenosti zo žatvy otvorene napísal, že predseda vlády zavádza na Slovensku novú kategóriu komunikácie s médiami – tá funguje cez „tlačové vyhlásenia“ bez možnosti položiť otázky.

Podľa neho sa premiér týmto spôsobom snaží prežiť kauzu Bašternák i nespokojných europoslancov Smeru. Odpovede na otázky nedostala ani Televízia Markíza a reakcie na vysvetlenie správania premiéra voči médiám sa nedočkali ani Stratégie. Ktoré ďalšie médiá pribudnú na čiernu listinu Roberta Fica? A ktoré tam, ak sa pýtajú na vyšetrovanie najznámejšieho slovenského podnikateľa, vlastne ešte nie sú?

Premiér Robert Fico TASR/M. Svítok

Krátko zo sveta:

- HBO oficiálne oznámila koniec seriálu Hra o tróny. Posledná, ôsma séria, bude odvysielaná v roku 2018. Je pravdepodobné, že došli postavy.

- Bratislavské noviny, ktoré majú výrazný dosah na komunálnu politiku, zmenili majiteľa. Regionálne noviny donedávna vlastnil šéfredaktor Radoslav Števčík, v súčasnosti už starosta bratislavskej mestskej časti Staré Mesto. Po novom patria Bratislavské noviny Karolovi Biermannovi. Biermann je členom Dozornej rady spoločnosti Perex, ktorá vydáva denník Pravda. Komunálne voľby sa konajú v roku 2018, prijímame tipy na nového starostu.

- Mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá vlastní na Slovensku televíziu Markíza, zvýšila v prvom polroku prevádzkový zisk OIBDA o 18 percent na 70,7 milióna dolárov (64,3 milióna eur). K rastu prispeli najmä výsledky CME v Rumunsku a na Slovensku. 

- Viaceré francúzske médiá sa dohodli, že prestanú zverejňovať mená a fotografie osôb zodpovedných za teroristické útoky. Nechcú ich vystaviť „posmrtnému velebeniu.“

- Americké vydavateľstvo The New York Times vykázalo v druhom štvrťroku čistú stratu 211-tisíc amerických dolárov. Pre podnik ide už o druhú kvartálnu stratu za sebou. Budúcnosť je však zrejme v digitálnych krížovkách - z 1,4 milióna digitálnych predplatiteľov NYT je totiž 200.000 užívateľov, ktorí platia práve za ne.

Mediálna osobnosť týždňa? Clinton. Bill Clinton

Hoci najväčším ašpirantom na ocenenie Mediálna osobnosť týždňa je po uplynulých siedmich dňoch slovenský premiér, v cieľovej rovinke zvrátila dianie Hillary Clinton – a jej manžel. Hillary získala demokratickú prezidentskú nomináciu ako prvá žena v histórii. A americké médiá oslavovali. A to až tak, že na titulku dali - Billa. Vox A aby toho nebolo málo, Billovi udeľujeme aj titul Mediálna osobnosť týždňa. Nie preto, že prebral Hillary svetlo reflektorov: ale za to, ako Bill miluje balóny.

Minulý týždeň sme za Mediálnu osobnosť vybrali Melaniu Trump, ktorá šikovne poukázala na problém plagiátorstva. Aj tentokrát tak ocenenie zostáva v rukách možnej prvej dámy Spojených štátov.

To je na tento týždeň všetko, s dávkou mediálno - politickej satiry sa vidíme opäť v nedeľu. Vaše tipy, triky a konštruktívne hejty nám za ten čas pokojne zasielajte na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

Ak vám bude dovtedy príliš teplo, v práci príliš dlho alebo príliš čokoľvek, nemyslite na úsmev svojich detí, ale na balónovú eufóriu bývalého prezidenta Spojených štátov. Dovidenia o týždeň.

01 - Modified: 2016-07-25 13:17:33 - Feat.: 0 - Title: Týždeň v médiách: Kabaret ministra Lajčáka, Plavčanove hobby a jeden zlatý padák 02 - Modified: 2016-07-31 10:45:44 - Feat.: 0 - Title: Robert Fico opäť neodpovedá na otázky médií. Novinárov navyše uráža
01 - Modified: 2023-11-13 13:57:34 - Feat.: - Title: Robert Fico: Markíza je nepriateľské médium. Pozrieme sa na jej monopolné postavenie aj financie 02 - Modified: 2021-12-08 12:45:55 - Feat.: - Title: Sťažovateľ Fico: TA3 odmietla odvysielať reprízu relácie Téma dňa, v ktorej som bol hosťom 03 - Modified: 2021-06-20 06:06:29 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Televízne diskusie stále bez Matoviča, nezaháľajú Hlas a Smer 04 - Modified: 2021-05-04 06:26:43 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Prekvapenia zmluvy o nákupe Sputnika a účet za plošné testovanie 05 - Modified: 2021-04-22 14:21:34 - Feat.: - Title: Fico privítal Sorosa na Slovensku. Opäť vytiahol stretnutie Kisku a zaútočil na médiá
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 09:56