Televízia Markíza tento týždeň oznámila, že jej stanice sa od nového roka nebudú šíriť terestriálne. Čo to pre vás, divákov, znamená? Nuž, pokiaľ patríte k tým trom štvrtinám Slovákov, ktorí doma pozerajú televíziu cez satelit alebo káblovku, tak v tejto chvíli sa vás to netýka. Ak však máte napríklad na lazoch v Hornej Dolnej babku, ktorá televíziu pozerala vďaka anténe, tá si už Markízu od nového roka nepozrie. Takých obyvateľov je na Slovensku 10 – 15 percent. A tu niekde hľadajme prvý dôvod, prečo si Markíza mohla dovoliť zariskovať a vyskúšať model fungovania bez terestriálu.
Nízke percento ľudí, ktorí televíziu pozerajú cez terestriál
Markíze s najväčšou pravdepodobnosťou neprinášal tento spôsob spolupráce so spoločnosťou Towercom, jediným prevádzkovateľom terestriálneho vysielania u nás, požadované výhody. Tento rok sa televízii končí zmluva a zdá sa, že jej Towercom doteraz neposkytol také podmienky a obchodný model, ktoré by boli výhodné aj pre ňu. V preklade, Markíza musela s najväčšou pravdepodobnosťou platiť veľké peniaze tam, kde nebol efekt. Efekt v podobe veľkého počtu divákov. To, že Markíza odišla od terestriálu, má však aj ďalšie vysvetlenie. Televízia už nechce, aby sa jej stanice šírili voľne, bez toho, aby ste si za ne zaplatili. Nie, to neznamená, že Markíza zrazu začne kasírovať peniaze od divákov. Tak to nebude. Tým, že pozeráte televíziu cez káblovku či satelit, už vlastne platíte. Nie priamo televízii, ale vami vybranému operátorovi či prevádzkovateľovi. A tí majú finančné dohody s Markízou. Jednoducho povedané: televízia im dáva obsah, oni pre ňu zabezpečujú šírenie obsahu pre vás. Pre Markízu je fakt, že odchádza z terestriálu a jej obsah sa už takto nebude šíriť bezplatne, dôležitý. Môže si nárokovať viac peňazí práve od operátorov či prevádzkovateľov. A oni potom od vás, divákov. A vy rozhodujete o tom, či budete Markízu pozerať, alebo prepnete radšej na iný kanál. Pre televíziu je to risk – musí generovať taký obsah, aby vás zaujala.
Efektívne rozhodnutia s nadhľadom
Druhý dôvod, prečo si Markíza vôbec dovolila uvažovať o takomto rozhodnutí, je, že ju vlastní CME. Nadnárodný gigant, ktorý okrem toho, že vlastní Markízu, nemá na našom trhu žiadne iné prepojenia – politické, „priateľské“ či iné „kamarátšafty“ súvisiace s minulosťou – aspoň sa doteraz žiadne neobjavili. A to CME dáva slobodu a možnosť rozhodnúť sa podľa toho, čo spoločnosti dáva obchodný zmysel, alebo čo je pre ňu momentálne dôležité. A tak to aj Markíza urobila.