StoryEditor

Zuno Bank chcela byť iná a provokovať. Takéto mala reklamy

07.10.2016, 00:00
Aká bola online banka v reklamách počas šiestich rokov u nás a ako sa menila jej tvár.

Odvážna, iná, sebaistá a ochotná búrať stereotypy. Taká bola Zuno Bank na začiatku. Svoj príchod odštartovala s jasnou víziou – povedať ľuďom, že je lepšie užívať si život, než chodiť do banky. „Less bank, more life“, znelo vtedy marketingové heslo. Po viacerých pokusoch osloviť klientov svojimi reklamami to však banka vzdala. Dnes odchádza z trhu. Aká bola a kto stojí za jej reklamami?

Všetko bolo premyslené
Na svojom štarte, v roku 2010, si banka dala záležať – ešte pred oficiálnou kampaňou pripravila teasingovú kampaň, v ktorej rozmiestnila v Bratislave tabule s človekom sediacim na stoličke s odkazom na stránku zabitycas.sk. Tak chcela ľudí prinútiť zamyslieť sa nad tým, kedy najviac mrhajú časom. Jednou z vecí malo byť aj chodenie do banky.

MUW Saatchi&

​Za štartom Zuno Bank na Slovensku a jej počiatočným marketingom stojí agentúra MUW Digital (ktorá neskôr prešla pod agentúru MUW Saatchi & Saatchi) a tiež londýnska agentúra, ktorá dala banke počiatočnú identitu. A o tom, že štart banky u nás zvládli bravúrne, svedčí aj (zatiaľ) jediné ocenenie z európskej súťaže efektivity EURO Effie pre slovenskú reklamnú agentúru.

Vtedy za uvedenie banky na trhu dostali bronzové ocenenie. Dodnes ho na súťaži nikto zo Slovenska neprekonal, avšak v týchto dňoch môže karty zamiešať známy šušlajúci pes z reklám Fofoly, ktorý sa dostal na európskej súťaži na shortlist.

V jednoduchosti je krása

​Ak si spomínate na farebné pixely, ktoré v roku 2011 v reklamných brejkoch zaplavovali vaše televízne obrazovky, bola to Zuno Bank. Myšlienka bola v tom čase jednoduchá – s dávkou sebairónie tvrdiť, že v živote sú dôležitejšie veci ako banka. Zuno je banka, ktorá chcela byť od začiatku pre ľudí jednoduchá, aj preto pixely perfektne zapadali do konceptu.

youtube.com

​Okrem toho sa banka cítila byť odvážna, čo sme si mohli všimnúť aj na sloganoch: „Nemysli stále na peniaze“, „Dávame peniaze zadarmo“ či „Nestrácaj s nami čas“. Všetko malo byť jednoduché – inzeráty so „štvorčekmi“, jasným odkazom, nerušivou farebnosťou, priamočiare a bez zbytočných rečí. V tom čase banka sľubovala, že taká vo svojich reklamách ostane. Svoj koncept však niekoľkokrát zmenila.


Nastupuje retro a „mončičáky“
Farebné pixely však nevydržali dlho a zakrátko banka vymenila agentúru MUW Digital za agentúru Zaraguza. Tá dostala za úlohu dať banke novú tvár. Rozlúčili sme sa s jednoduchosťou a na výmenu sme dostali retro kampane.

Práve retro malo byť protikladom k tomu, aká chce byť banka v skutočnosti. Do reklamy sa dostali retro tepláky či retro rádio a nový koncept priniesol aj nové heslo: Retro je super, ale nie v bankovníctve. A tu prišla prvá kritika – reklamám bolo vyčítané, že „mončičáky“, ktoré mali predstavovať našu minulosť z detských čias, nemusí pochopiť mladšia cieľová skupina, ktorá ikonické socialistické hračky nezažila. Ale ani to neprekážalo banke investovať do kampane. Avšak koncept vydržal iba pol roka.

Zabudnite na retro
V roku 2014 Zuno Bank začala pracovať na svojej ďalšej, v poradí tretej tvári, opäť spolu s agentúrou Zaraguza. Po novom chcela byť transparentná, otvorená a komunikovať začala odľahčeným štýlom. Ukazovala bežné situácie ľudí, ktoré niekedy môžu nemilo prekvapiť. Banka pritom hlásila: Zabudnite na retro banky a zbavte sa mesačných poplatkov.

Reklama po svojom, bez agentúr
V roku 2015 svoj charakter „byť iná ako ostatní“ podčiarkla banka rozhodnutím, ktoré prekvapilo reklamnú obec na Slovensku – reklamným agentúram povedala dosť. Vytvárať reklamy sa rozhodla po svojom a hlavne u „seba doma“ bez agentúry – krok, ktorý nie je na Slovensku bežný (okrem Zuno Bank si tvorí reklamy svojpomocne už len O2).

​Na nápady používala banka svoj vlastný interný tím a freelancerov. Paradoxne si v reklamách uťahuje z reklamných klišé. „Vysmieva“ sa napríklad z toho, keď niekto sľubuje všetko NAJ. Takú poznáme Zuno Bank z posledných reklám. Ostáva už len sledovať, ako odkomunikuje verejnosti svoj odchod z trhu. Zatiaľ to oznámila strohou správou prostredníctvom Českej a Slovenskej tlačovej agentúry. Pompéznu kampaň od banky by sme už ale čakať nemali. 

Zuno banka v roku 2015 investovala do reklamy (mediálne výdavky) 10 miliónov eur. Podľa TNS Slovakia 99,2% výdavkov išlo do TV, 0,5% do rozhlasu a 0,2% do OOH. (pozn. red. TNS Slovakia nezverejňujú výdavky do online)

01 - Modified: 2024-09-18 08:21:29 - Feat.: - Title: Nie je zásah ako zásah, marketéri potrebujú Attention 02 - Modified: 2024-04-12 10:38:05 - Feat.: - Title: E-commerce si s PPC (ne)vystačí. Čo si vyžaduje zmena správania spotrebiteľov a inovácie? 03 - Modified: 2024-03-04 14:22:09 - Feat.: - Title: Sociálne médiá ako hnacia sila ekonomického rastu a konzumu 04 - Modified: 2023-12-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Alex Prochyra:,,Biznisy, ktoré pozvú svojich zákazníkov do hrdinského príbehu rastú." 05 - Modified: 2023-12-04 11:31:02 - Feat.: - Title: DOMINIK HRABČÁK: DOBRÁ BUSINESS STRATÉGIA JE ZÁKLADOM PRE POCHOPENIE ROZDIELU MEDZI KLIENTOM A PARTNEROM
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 15:46